وزیر آموزش و پرورش در کنگره سازمان دانش آموزی:

مهمترین هدف سازمان دانش آموزی تربیت سیاسی اجتماعی دانش آموزان است

وزیر آموزش و پرورش گفت: ماموریت و فلسفه وجودی سازمان دانش آموزی این است که دانش آموزان را تربیت اجتماعی و سیاسی کند و این در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور نیز در یکی از 6 ساحت تربیتی است.

کد مطلب: ۴۸۷۵۲۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ علی اصغر فانی در اولین کنگره سازمان دانش آموزی که صبح امروز 4 اردیبهشت ماه در ساختمان مجلس قدیم برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز وفات شیرزن کربلا حضرت زینب (س) که پیام آور کربلا بود؛ اظهار داشت: تشکل های دانش آموزی یک فرصت است تشکلهایی مانند اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، سازمان بسیج دانش آموزی، سازمان جوانان هلال احمر، سازمان دانش آموزی و اخیرا سفیران سلامت تشکلهایی هستند که به کمک آموزش و پرورش آمده اند.


وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تشکل ها تهدید نیستند بلکه فرصتی برای آموزش و پرورش و در اختیار تعلیم و تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان هستند.

فلسفه وجودی سازمان دانش آموزی


وی گفت: ماموریت و فلسفه وجودی سازمان دانش آموزی این است که دانش آموزان را تربیت اجتماعی و سیاسی کند و این در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور نیز در یکی از 6 ساحت تربیتی است.


فانی ادامه داد: تربیت سیاسی اجتماعی یعنی افراد در سنین دانش آموزی بیاموزند که چگونه در جامعه زندگی کنند و با دیگران در تعامل باشند و هیچ جایی بهتر از مدرسه برای تربیت اجتماعی و سیاسی نیست.


وی افزود: اگر افرادی در جمع نمی توانند حضور پیدا کنند و یا خوب تعامل برقرار نمی کنند به دلیل این است که تربیت اجتماعی آنها در سنین دانش آموزی مشکل داشته است بنابراین هدف اصلی سازمان دانش آموزی تربیت اجتماعی و سیاسی دانش آموزان است.


وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این نوع تربیت باعث می شود تا دانش آموزان مسئولیت پذیر باشند تا کارهای محوله را به درستی انجام دهند یعنی نسبت به فعالیتها احساس مسئولیت داشته باشند. نکته بعدی این است که دانش آموزان در این نوع تربیت باید بیاموزند که چگونه مسئله یابی کنند. افراد کم تجربه مسائل را به صورت سطحی می بینند اما افراد باتجربه به ریشه مسائل توجه می کنند.


وی افزود: در جامعه مشکلات فراوانی وجود دارد که ممکن است راه حل هایی برای آن ارائه کنند اما بعد از مدتی آن مشکل همچنان پابرجاست این به دلیل آنست که یا خوب مسئله یابی نشده و یا اینکه راه حل مناسبی برای آن ارائه نشده است .


از دیگر تعالیم سازمان دانش آموزی آموختن راه حل برای مسائل است


وی اضافه کرد: از دیگر مباحث افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان است که این موضوع با فعالیت های گروهی ، کارهای تشکیلاتی و تیمی که در سازمان دانش آموزی وجود دارد محقق می شود.


وزیر آموزش و پرورش افزود: باید در سازمان دانش آموزی اردوهای دانش آموزی را دنبال کنیم و ماموریت اصلی سازمان دانش آموزی که در ذیل فعالیت های معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش است آماده سازی دانش آموزان برای حضور در جامعه است که یکی از مهمترین تکالیف عمده آموزش و پرورش است.


وی ادامه داد: این کارکرد مهم یعنی آماده سازی دانش آموزان برای حضور در جامعه بزرگتر از اجتماع خانواده و مدرسه یعنی جامعه عمومی از مهمترین کارکردهای وزارت آموزش و پرورش است.

4 رکن آموزش و پرورش


فانی گفت: زمانی می گفتند که وظیفه آموزش و پرورش آموختن برای دانستن است پس از مدتی بند دیگری به این موضوع اضافه شد آموختن برای به کار بستن . حدود 45 سال پیش بند دیگری اضافه شد به نام آموختن برای زیستن و طی 20 سال اخیر بند چهارمی اضافه شد به عنوان آموختن برای با دیگران زیستن که این 4 رکن آموزش و پرورش برای دنیاست که سازمان دانش آموزی باید 2 بند آخر یعنی آموختن برای زیستن و آموختن برای با دیگران زیستن را در اهداف خود قرار بدهد و ارزشهای اسلامی و ایرانی را برای حضور در جامعه ترویج کند تا هنجارها و ارزشها در رفتار دانش آموزان متجلی شود.


وی اضافه کرد: برای این که بینش تبدیل به رفتار شود زمان زیادی لازم است و باید از روشهای مختلف استفاده کرد که بهترین روش آن روشهای غیرمستقیم در رفتارسازی است که سازمان دانش آموزی می تواند به طور غیرمستقیم این ارزشها و هنجارها را به دانش آموزان منتقل کند. البته سازمان دانش آموزی باید نقشهای جدید و جاذبی را در محیط مدرسه تعریف کند و فعالیتهای اردویی جدیدی را تعریف کند تا با جاذبه بالا بتواند در سایه تربیت اجتماعی حرکت کند.


وزیر آموزش و پرورش افزود: کار سازمان دانش آموزی آموزش و ترویج فرهنگ تشکیلاتی و تقویت کار دسته جمعی و تیمی در دانش آموزان است که متاسفانه ما در کشور در کارهای تیمی ضعیف هستیم که امیدواریم به کمک سازمان دانش آموزی بتوانیم این کار را در بین دانش آموزان تقویت کنیم.

دیدگاه مثبت رئیس جمهور به سازمان دانش آموزی


وی ادامه داد: شخص رئیس جمهور دیدگاه مثبتی نسبت به سازمان دانش آموزی دارد و آن را یک فرصت می داند و طی دو سال و نیمی که از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد سازمان دانش آموزی تقویت شده است. همچنین از مدیران کل آموزش و پرورش و مدیران مناطق و مدیران مدارس می خواهیم که نسبت به تقویت تشکلها از جمله سازمان دانش آموزی در مدارس تلاش کنند.


فانی تصریح کرد: یکی از کارهای ما در دولت تدبیر و امید فعال کردن شورای هماهنگی تشکلها است و عقل حکم می کند که از همه توان برای تربیت اجتماعی استفاده کنیم تا یک هم افزایی و همکاری، هماهنگی و همدلی بین تشکلها ایجاد کنیم و همچنین لازم است در زمینه توانمندسازی مربیان کمال فعالیت را انجام دهیم تا بتوانند تشکیلات دانش آموزان را به ثمر برسانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار