رونمایی از سند برنامه ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در هفته سلامت

معاون بهداشت و رییس ستاد بزرگداشت هفته سلامت در نشست خبری هفته سلامت، از رونمایی برنامه ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در هفته سلامت خبر داد.

کد مطلب: ۴۸۵۸۲۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، علی اکبر سیاری گفت: 70 درصد مرگ و میرها مربوط به بیماری های غیرواگیر است بنابراین سند برنامه ملی پشیگیری از بیماری های غیرواگیر که توسط رییس جمهور و وزرا مورد تایید واقع و ابلاغ شده است، در این هفته رونمایی خواهد شد.

وی افزود: در این برنامه کنترل 4 بیماری مهم دیابت، بیماری های قلبی، آسم و سرطان ها برنامه ریزی شده است و هم اکنون پایلوت برنامه به نام irapen در چهار شهر کشور در حال انجام است تا امسال به صورت سراسری اجرایی شود.

وی بیان داشت: در این برنامه 4 مساله جدید و مهم مبتلا به نظام سلامت مورد توجه قرار گرفته که عبارتند از حوادث و سوانح ترافیکی، مواد مخدر و اعتیاد، اختلالات روانی. متاسفانه 20 درصد مرگ ومیر در کشور ناشی از سوانح است.

سیاری گفت: دسترسی به درمان بیماری های روانی در کشور 20 درصد افزایش یافته است.

وی به مصرف اسیدهای چرب ترانس اشاره کرد و افزود: روغن های جامد و حیوانی دارای اسید چرب اشباع و زیان آور و روغن های مایع اسید چرب غیراشباع دارند که مفید است.

وی ادامه داد: 8 عامل خطر رفتاری و بیولوژیک نیز در بین ما وجود دارد که عامل 70 درصد از بیماری ها هستند که باید کنترل شوند. سیگار، کم تحرکی، مصرف الکل و غذای ناسالم چهار عامل خطر رفتاری و قند خون، چربی خون و فشارخون بالا، اضافه وزن و چاقی 4 عامل خطر بیولوژیک هستند.

وی با بیان این که هر فردی که قند خونش هنگام ناشتا زیر 100 باشد طبیعی، بین 100 تا 126 باشد پری دیابتی یا در معرض دیابت و بالای 126 باشد دیابتی است، گفت: هر فرد غیرناشتا هم که در طول روز از خود آزمایش بگیرد و قندخونش بالای 200 باشد دیابتی است.

وی با اشاره به این که چاقی و اضافه وزن یکی از فاکتورهای مهم ابتلا به دیابت است گفت: 24 میلیون ایرانی چاق هستند و هرکس که دور کمرش بیشتر از 90 سانتیمتر باشد یک فرد چاق است و خطر سکته را باید جدی بگیرد.

معاون بهداشت افزود: نوزادان بالای 4 کیلو، مادرانی که چند بار سقط داشته اند، بیماران قلبی و عروقی و افراد دارای فشار خون بالای 140 روی 90 هم دچار "های ریسک های" دیابتی شدن هستند.

وی تکرر ادرار، پرنوشی، کاهش ناخواسته وزن و احساس ضعف و خستگی زیاد را علایم دیگر دیابت دانست و بیان داشت: با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت که هم اکنون در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شده است افراد سالم، دارای ریسک فاکتور و بیمار بهتر تحت کنترل قرار می گیرند.

گفتنی است شعار امسال روز جهانی بهداشت توسط سازمان بهداشت جهانی " غلبه بر دیابت" Beat Diabetes انتخاب شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار