بیستم فروردین سالروز شهادت شهید آوینی:

به یاد سید شهیدان اهل قلم شهید آوینی

روایت فتح، از آنجا که چهره واقعی جبهه‌های جنگ را نشان می‌داد،به عنوان مشهورترین کارشهید آوینی نام گرفت.

کد مطلب: ۴۸۱۴۴۸
لینک کوتاه کپی شد

سید مرتضی آوینی در سال 1326 ،در شهرری، به دنیا آمد،پدرش مهندس معدن بود واو تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهرهای زنجان، کرمان و تهران سپری کردودر سال 1344 دیپلم گرفت،همان سال وارددانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد ورشته تحصیلی او معماری بود.

شهید آوینی هم درس می‌خواند و هم کار می‌کردودر سال 1354 ،فوق‌لیسانس معماری گرفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی وی به فیلم‌سازی روی آورد، او به گروه تلویزیونی جهاد سازندگی رفت و شروع به ساخت فیلمهای مستند کردونخستین فیلم او درباره سیلی بود که در سال 1358در خوزستان تهیه شد، فیلمهای مستند بعدی او یکی «شش روز در ترکمن صحرا» بود که درباره اقدامات ضد انقلاب در منطقه گنبد بود و دیگری «خان گزیده‌ها» بود که درباره خانهای منطقه فیروزآباد فارس ساخته شد.

سید مرتضی با شروع جنگ (31 شهریور 1359) و محاصره بندر خرمشهر به این شهر رفت وبا یاری همکارانش فیلم «فتح خون» را ساخت و سپس مجموعه «حقیقت» را برای شهر آبادان تهیه کرد.

شهید سید مرتضی آوینی در سال 1371 بار دیگر ساخت مجموعه تلویزیونی روایت فتح را آغاز کرد و راهی مناطق مختلف جنگی شد، زیرااو شنیده بود، دالانهایی در منطقه فکه پیدا شده که پیکر دهها رزمنده ایرانی در آنجا مدفون است.

در 20 فروردین 1372 شهید آوینی و همکارانش به منطقه فکه رفتندو در آنجا پای سید مرتضی روی یک مین خنثی نشده رفت ودر اثر انفجار، یک پای او قطع شد و بر اثر شدت خون‌ریزی در راه بیمارستان به درجه رفیع شهادت رسید.

یاد و خاطره سید شهیدان اهل قلم گرامی باد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار