۹۵ درصد رازیانه کشور در استان همدان تولید می شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان بابیان اینکه 95 درصد رازیانه کشور در استان همدان و شهرستان رزن تولید می‌شود، بیان داشت: ۵۰ درصد گشنیز کشور نیز در استان همدان تولید می‌شود.

کد مطلب: ۴۵۷۰۱۳
لینک کوتاه کپی شد


به گزارش خبرنگار پانا از استان همدان، محمد شهرام پرورش در کارگروه امور اقتصادی استان همدان با تأکید بر اینکه هدف توسعه محصولات در واحد سطح بوده و نه افزایش سطح زیر کشت اظهار داشت: توسعه زعفران و گیاهان دارویی نیز در دست مطالعه است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان به برخی مشکلات موجود بر سر راه برای کشت گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: نبود شناخت مسئولین از قابلیت گیاهان دارویی، تجویز نکردن گیاهان دارویی توسط پزشکان، سیستم توزیع نامناسب، عملکرد ضعیف برخی از تجار ایرانی برای صادرات و ضعف در فرآوری محصول ازجمله مشکلات است.
پرورش با اعلام این خبر که سند ملی گیاهان دارویی در حال اتمام بوده و برای سال آینده به استان همدان ابلاغ می‌شود، افزود: زعفران نیز محصولی بوده کم آب‌برو اقتصادی که خواستگاه آن در تویسرکان و جورقان همدان بوده است.
وی با اشاره به اینکه ایران بزرگ‌ترین صادرکننده زعفران در دنیا است، بیان داشت: ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود که ۹۶ درصد زعفران کشور در خراسان رضوی و چهار درصد در سایر استان‌ها تولید می‌شود.
وی بابیان اینکه ۳۲ درصد اراضی استان همدان زراعی، چهار درصد باغی، ۴۲ درصد مرتع است، گفت: درمجموع اراضی استان همدان ۱۴۱ هزار هکتار است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان در ادامه سخنانش به کشت گیاه روغنی کلزا در استان همدان اشاره کرد و افزود: بیش از ۹۰ درصد روغن کشور وارداتی بوده و از همین روی می‌توان به کشت گیاهان روغنی توجه بیشتری کرد.
پرورش بیان داشت: هدف کشت کلزا در تناوب با گندم در استان همدان است که اگر این موضوع اتفاق بایفتد باعث پایداری گندم شده و درواقع کلزا رقیب گندم نیست.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هزار و ۵۰ هکتار از زمین‌های استان همدان در کشت کلزا است، بیان کرد: هدف افزایش سه برابری کشت کلزا در استان همدان است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: بیش از ۱۵ رقم بذر کلزا وارد استان شده و که بر اساس نتایج ارقام فرانسوی ماندگاری و تولید بیشتری داشته است.
پرورش با اعلام این خبر که در بحث افزایش سطح کشت دانه‌های روغنی هدف فقط افزایش کلزا نیست، اضافه کرد: افزایش سطح زیر کشت آفتابگردان و گلرنگ نیز یکی از اهداف بوده و در حال حاضر سالانه هزار تا هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان همدان آفتابگردان کشت می‌شود.
وی بابیان این موضوع که ۳۲ مرکز جهاد کشاورزی در دهستان‌ها مستقر هستند، گفت: تقسیم‌بندی عرصه‌ها انجام‌شده و برنامه توسعه مشخص‌شده است و بحث پایش تغذیه‌ای نیز انجام‌شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار