محمدرضا درویشی در نشست جشنواره موسیقی جوان:

جشنواره جای ظاهر به باطن می پردازد/ردیف دوره علی اکبر شهنازی اضافه شد

محمدرضا درویشی در نشست جشنواره موسیقی جوان که امروز برگزار شد گفت: در جشنواره امسال ردیف دوره علی اکبر شهنازی اضافه شده و ردیف میرزا حسینقلی و ردیف میرزا عبدالله را هم داریم.

کد مطلب: ۴۵۵۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، نشست رسانه ای دهمین «جشنواره ملی موسیقی جوان» امروز صبح با حضور حسین علیزاده، محمدرضا درویشی، علی ترابی، هومان اسعدی و اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمدرضا درویشی ضمن اشاره به رپرتوار بخش‌های رقابتی جشنواره موسیقی جوان گفت: رپرتوار فکر شده‌ای که در بخش مسابقه جشنواره خواهیم داشت بر این اساس انتخاب شده تا جوانان مسیر پیمودن راه آینده‌شان را پیدا کنند و در واقع به جوان‌ها می‌گوید اگر می‌خواهید راه درست نوازندگی را پیدا کنید این قبیل آثار می‌تواند مؤثر باشد. تفاوت جشنواره جوان با دیگر جشنواره‌های موسیقی در این است که این جشنواره کاملاً هنری است.
در ادامه حسین علیزاده درخصوص رپرتوآر، اظهار کرد: امسال ردیف دوره علی اکبر شهنازی اضافه شده و ردیف میرزا حسینقلی و ردیف میرزا عبدالله هم داریم. جشنواره نگاه دانشگاهی به ردیف ها دارد و این تصور نادرست و غیرعلمی ست که نگاه سلیقه ای و غیرجدی داشته باشد. هیچ گونه اختلافی در جشنواره جوان در مورد ردیف ها وجود ندارد و امسال از همه ردیف ها در کلیه سازها مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: دانشگاه ها و جشنواره ها باید به این برسند که درک ردیف و خلاقیت ردیف در ذهن دانشجو باز شود با این اتفاق تعداد بداهه نوازان ما متفاوت خواهد بود. در مورد آواز اتفاق خیلی بدی وحود دارد، یکی از ارکان مهم موسیقی ایران آواز است که موسیقی آوازی از موسیقی سازی در ایران بیشتر توجه می شود. در کشورهایی که از لحاظ موسیقی مدرن بوده اند و پیشرفت داشته اند موسیقی سازی و آوازی از هم مستقل بوده اند.
علیزاده تصریح کرد: تمام دستاوردهایی که در موسیقی سازی در این یک قرن شکل گرفته اند اصلا در مورد موسیقی آوازی صدق نمی کند. من تبریک می گویم که موسیقی سازی رپرتوآر وسیعی ایجاد کرده است ولی در زمینه رپرتوآر موسیقی آوازی فقیر بوده ایم.
وی ادامه داد: جشنواره جوان چون نمایشی نیست و دغدغه آن سطح کیفی آموزش موسیقی و بالا بردن آن است. بخاطر وسواسی که ما داریم سعی کردیم تبلیغاتی عمل نکند و در حد امکانات خود پیش برود، قطعا همنوازی هم بخش مهمی از جشنواره می تواند باشد ولی در درجه اول اگر معیارهای خوبی در نوازندگی ایجاد شود پس از آن همنوازی مهم می شود. جشنواره همچون یک دانشگاه و هنرستان موسیقی عمل می کند و پایه گذاری می کند، ما حتی همنوازی را جای خواهیم داد ولی نه به صورت تبلیغاتی بلکه در جهت آنکه در توان باشد. پیش بردن یک جریان درست در کشور به موازات اینهمه جریانات نادرست سخت است، ما قطعادر جلسات خودمان روی برنامه ها بحث خواهیم داشت.
در بخش دیگر این نشست، علی ترابی مدیر انجمن موسیقی در خصوص بودجه دهمین دوره جشنواره موسیقی جوان، گفت: سال گذشته دو سوم بودجه‌ای را که پیش‌بینی کرده بودیم را توانستیم دریافت کنیم. معمولاً در این جشنواره مسائل اجرایی هزینه‌های بسیار کمی دارد و اصل بودجه جشنواره به جایزه‌ها اختصاص می‌یابد. هنوز بودجه این دوره جشنواره موسیقی جوان مشخص نیست.
هومان اسعدی دبیر جشنواره موسیقی جوان نیز در خصوص افزایش مقطع سنی شرکت‌کنندگان در این جشنواره گفت: سن آموزش موسیقی در ایران بالاتر از حد استاندارد است طبق مطالعاتی که داشتیم بازه سنی 15 تا 29 سال برای شرکت در جشنواره منطقی‌تر بود مطمئناً سطح کیفی جشنواره با بالا رفتن ظرف سنی ارتقا خواهد یافت. بارها بسیاری از جوانان 27، 28 ساله از ما می‌پرسیدند که ما دیگر پیر شدیم و نمی‌توانیم در جشنواره شما شرکت کنیم؟
وی افزود: شاید افزایش مقطع سنی جشنواره به رونق حیات موسیقایی کشور کمک کند البته ما سه گروه سنی 15 تا 18، 19 تا 23 و 24 و 29 سال را برای جشنواره تعریف کردیم که البته در گروه سنی الف تبصره‌ای هم داریم و در صورت اینکه نوازنده‌ای از قابلیت‌های خوبی برخوردار باشد با اینکه سنش از رده سنی مذکور کمتر باشد می‌تواند حضور داشته باشد.
اسعدی درباره شورای سیاست‌گذاری جشنواره و حضور احتمالی محمدرضا شجریان در جشنواره موسیقی جوان گفت: ما برای انتشار فراخوان از اوایل مهر جلسات منظمی را برگزار کردیم. این جلسات با حضور کمیته‌های بخش‌های مختلف تشکیل شده،‌ در دو دوره گذشته جشنواره موسیقی جوان، شورای سیاست‌گذاری به آن معنا نداشتیم در واقع ما شورا را در قالب کمیته‌ها تعریف کردیم و شورا بزرگتر شده است. آقای شجریان هم اگر حالشان مساعد باشد در خدمتشان خواهیم بود.
محمدرضا درویشی در ادامه این نشست عنوان کرد: این جشنواره به جای ظاهر به باطن موسیقی ما می‌پردازد. اگر قرار باشد که در موسیقی دستگاهی گروه‌نوازی داشته باشیم آن وقت در بخش غربی هم باید ارکستر مجلسی و یا کوآرتت داشته باشیم. در موسیقی غربی ارکستر مجلسی و آنسامبل‌های مختلف وجود دارد چون در سنت موسیقی اروپا این نکته وجود دارد اما در موسیقی نواحی ایران اصل بر تک‌نوازی مبتنی بر بداهه‌نوازی است. جشنواره موسیقی فجر که کاری با ریشه‌ها ندارد این جشنواره یک جشنواره محترم سیاسی است که قدرش را هم باید دانست اما جشنواره جوان یک جشنواره فرهنگی است.
حسین علیزاده در ادامه این نشست گفت: در کشورهای همسایه خودمان حتی در افغانستانی که سالها درگیر جنگ است نگاه درست‌تری به موسیقی وجود دارد و به جوان‌ها بسیار اهمیت می‌دهند و شرایط حضورشان را در جشنواره‌های بین‌المللی فراهم می‌کند. استعدادهای جوان ما فوق‌العاده هستند ما وقتی به شهرستان‌ها می‌رویم می‌بینیم که چقدر نوازنده و استعدادهای خوب وجود دارد، به نظرم این ثمره جشنواره یا دانشگاه‌هاست. در حال حاضر هر موزیسینی که برای اینکه نفس بکشد هم نیاز به مجوز دارد امیدوارم که کاش آینده مؤثر برای جوان‌ها فراهم شود. این نکته را هم باید در نظر گرفت که امروز کیفیت فکر و اندیشه در شهرستان‌ها به مراتب بیشتر از تهران است. تهران آلوده به تبلیغات و جنجال است اما شهرستان‌ها هنوز درگیر این مسائل نشدند.
علیزاده در پایان خاطر نشان کرد: بسیاری از اساتیدی که در جشنواره موسیقی جوان حضور دارند نگاهی معنوی به این جشنواره دارند ما مرزی برای دولت و ملت نمی‌گذاریم اما متأسفانه به موسیقی متناسب با ارزش‌های خودش برخورد نمی‌کنیم. ما ملت ایران خوشحال می‌شویم دولتی فرهنگی و هنردوست داشته باشیم من همواره از روی دلسوزی انتقاد کردم اما می‌دانم اگر این جشنواره اگر امکانات لازم را داشت قطعاً می‌توانست بازدهی بیشتری داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار