مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی:

همبستگی و همدلی در کاهش روزهای آلوده هوای اراک مؤثر است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: همبستگی و همدلی دستگاه های اجرایی به ویژه اعضای کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک و مشارکت آحاد مردم، در کاهش روزهای آلوده هوای این کلانشهر مؤثر است.

کد مطلب: ۴۵۲۱۳۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا استان مرکزی، حسینعلی ابراهیمی کارنامی در جمع خبرنگاران به مناسبت روز هوای پاک، افزود: کلانشهر اراک در مدت 9 ماهه ابتدای سال جاری 33 روز آلاینده با ذرات کمتر از دو و نیم و 10 میکرون را پشت سر گذاشته که این رقم در مدت مشابه سال قبل 48 روز بوده است.

وی ادامه داد: تعداد روزهای آلوده هوا درکلانشهر اراک در 9 ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه قبل 15 روز کاهش یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: با توجه به اینکه سال ها از طرح جامع آلودگی شهر اراک می گذرد اما هر ساله شاخص های آلاینده جدیدی به آن اضافه می شود، بنابراین باید میزان تاثیر همه عوامل آلاینده در شهر اراک مورد ارزیابی قرار گرفته و با هر یک به صورت علمی و منطقی برخورد کرد.

ابراهیمی کارنامی بیان کرد: هم اکنون چهار ایستگاه سنجش آلودگی هوا در کلانشهر اراک فعال است و دیتاهای مورد نیاز از این ایستگاه ها استخراج می شود و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان به صورت شبانه روزی شاخص های آلودگی هوای این شهر را مورد ارزیابی قرار می دهند و در صورت هر گونه تخلف از سوی واحدهای صنعتی، به آنها هشدار می دهند.

وی ابراز داشت: یک دستگاه سنجش آلودگی دیگر نیز از سوی این اداره کل خریداری شده که با استفاده از آن می توان 40 عامل آلایندگی هوا را شناسایی کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: هم اکنون بیش از 76 درصد ردیف های پستی این اداره کل خالی از نیروی انسانی است، اما با این وجود همه تلاش خود را برای مقابله با عوامل آلاینده در نقاط مختلف استان به خصوص کلانشهر اراک به کار گرفته ایم.

ابراهیمی کارنامی گفت: اصحاب رسانه در نقاط مختلف استان مرکزی با پیگیری های مجدانه و تولید اخبار و گزارش های تحلیلی و توصیفی از صنایع آلاینده، نقش مؤثری در تنویر افکار عمومی ایفا کرده اند.

وی ادامه داد: تلاش های مجدانه اصحاب رسانه باعث شده که امروز مردم آگاهانه و با منطق، حقوق خود را در این خصوص مطالبه می کنند که این امر مهم کمک بسیار بزرگی به اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: تالاب میقان اراک به دلیل اینکه کانون ریزگردها است، یکی از مهمترین عوامل آلایندگی این شهر به شمار می رود که در این رابطه این تالاب تحت هیچ شرایطی نباید بدون آب باشد.

ابراهیمی کارنامی ابراز داشت: این تالاب کویری در حاشیه کلانشهر اراک واقع شده و تأثیر مستقیم بر آب و هوا و اقلیم این منطقه دارد، بنابراین حیات این تالاب باید تحت هر شرایطی حفظ شود، چرا که خشکی مطلق این تالاب ریزگردهای محلی را به دنبال داشته و زندگی شهروندان اراکی را به مخاطره می اندازد.

وی اضافه کرد: بهره برداری بیش از میزان تعهد شده سولفات سدیم از سوی شرکت املاح معدنی ایران که در حاشیه تالاب میقان اراک قرار دارد مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس مستندات موجود شرکت به مراجع قضایی معرفی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه کارگروه جامع کاهش آلودگی هوای استان مرکزی، تا کنون 17 دیگ خط 4 این شرکت از مدار خارج شده و بقیه آن نیز باید تا 31 تیرماه سال آینده از مدار تولید خارج شود.

ابراهیمی کارنامی گفت: 56 دیگ خط 4 شرکت ایرالکو باید تا 6 اسفندماه سال جاری از مدار تولید خارج شود.

وی ادامه داد: همچنین خط 5 شرکت ایرالکو نیز باید تا پایان سال آینده از مدار تولید خارج شود، در غیر اینصورت تخلفات این شرکت از طریق مراجع قضایی پیگیری می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: شرکت های تولید ایزوگام، قیر، سرب و تصفیه دوم روغن به جز شهرک ویژه در دلیجان، به هیچ عنوان حق استقرار در سایر شهرک های صنعتی استان مرکزی را ندارند.

ابراهیمی کارنامی ابراز داشت: بخش قابل توجهی از آلایندگی هوای کلانشهر اراک مربوط به آلودگی ناشی از سوخت خودروها و مصرف بیش از حد انرژی است، بنابراین مردم می توانند با استفاده بهینه از خودروها و موتور سیکلت ها و همچنین انرژی گاز در منازل خود، در کاهش میزان آلودگی هوای کلانشهر اراک نقش آفرینی کنند.

وی اضافه کرد: استفاده بی رویه دامداران از مراتع، بهره برداری بیش از حد از منابع طبیعی و نبود روابط زیست محیطی در فعالیت های معدنی بسیاری از مراتع استان مرکزی را به کانون ریزگردها تبدیل کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار