از امروز؛

۸۰۰ هزار کودک ایرانی در مقابل فلج اطفال واکسینه می‌شوند

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، گفت: عملیات ایمن سازی تكمیلی فلج اطفال در نیمه جنوبی كشور در بازه زمانی ۲۶ تا ۲۹ دی ماه انجام می شود.

کد مطلب: ۴۵۰۳۶۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، محسن زهرایی اظهارداشت: فلج اطفال یا پولیومیلیت یك بیماری ویروسی و مسری است. این بیماری معمولا در كودكان خردسال رخ می دهد ولی ممكن است در نوجوانان و بالغین نیز مشاهده شود.

وی افزود: بیش از ۹۹ درصد موارد عفونت با ویروس، بی علامت و خفیف بوده و در كمتر از یک درصد موارد منجر به فلج دائمی فرد می شود.

زهرایی ادامه داد: به دنبال ریشه كنی آبله ، سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۸۸ برنامه جهانی ریشه كنی فلج اطفال را تصویب كرد كه تاكنون مؤفقیت های زیادی داشته است. در حال حاضر تنها دو كشور همسایه شرقی ایران (افغانستان و پاكستان ) بومی این بیماری هستند.

وی با اعلام اینکه آخرین موارد فلج اطفال در ایران در سال ۱۳۷۹ گزارش شدند و از آن تاریخ تاكنون، ایران عاری از فلج اطفال است.

زهرایی بیان داشت: برای ریشه كنی فلج اطفال اقدامات متعددی انجام می شود. یكی از مهم ترین این اقدامات، واكسیناسیون تمامی كودكان با واكسن فلج اطفال است. در ایران كودكان در بدو تولد ، ۲ ،۴ ، ۶ ،۱۸ ماهگی و ۶ سالگی واكسن خوراكی فلج اطفال را دریافت می كنند.

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: همچنین از شهریور ۱۳۹۴ یك نوبت واكسن تزریقی فلج اطفال در ۴ ماهگی (همراه قطره فلج اطفال) به كودكان تجویز می شود.

وی افزود: اقدام مهم دیگر، عملیات ایمن سازی تكمیلی است كه با توجه به مرزهای گسترده با دوكشور بومی فلج اطفال و ترددهای فراوان بین ایران و این دو كشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

زهرایی افزود: در عملیات ایمن سازی تكمیلی كه هر سال در ایران انجام می شود، كودكان زیر ۵ سال بدون توجه به سابقه ایمن سازی، مجددا دو نوبت قطره خوراكی فلج اطفال را با فاصله ۴ هفته دریافت می كنند.

وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام شده، نوبت اول این عملیات از ۲۶ تا ۲۹ دی و مرحله دوم از ۲۴ تا ۲۷ بهمن ۹۴ در نیمه جنوبی كشور در شهرستان های تحت پوشش دانشگاه های خراسان جنوبی، زابل، زاهدان، بم، جیرفت، ایرانشهر و هرمزگان به صورت سراسری (خانه به خانه) انجام خواهد شد.

زهرایی اظهار داشت: در شهرستان های تحت پوشش دانشگاه‌های كرمان ،فارس، فسا، جهرم، بوشهر، دزفول، آبادان، بهبهان و اهواز این عملیات درگروه ها و مناطق پرخطر انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: طبق برآورد انجام شده حدود ۸۰۰ هزار كودک زیر ۵ سال تحت پوشش این عملیات قرار خواهند گرفت.

زهرایی افزود: سایر دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور كه در نیمه شمالی كشور قرار دارند، نیز مناطق و گروه‌های پرخطر خود را كه بالغ بر ۲۵۰هزار كودك زیر ۵ سال می شوند، در طی اردیبهشت و خرداد واكسینه می كنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار