استاندار گیلان صیانت از میهن، مهمترین هدف میرزا کوچک خان بود

استاندار گیلان، میرزا کوچک خان را از افتخارات ارزشمند ایران و گیلان خواند و دفاع و صیانت از میهن را مهمترین هدف و رسالت سردارجنگل ذکر کرد.

کد مطلب: ۴۴۹۷۸۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا ازگیلان ، محمدعلی نجفی در همایش بازشناسی جنبش جنگل از نگاهی نو که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد، میرزاکوچک خان را انسانی عالم، مجاهد و زمان شناس عصر خود توصیف و اضافه کرد: سردارجنگل، از چهره های سرشناسی است که به عنوان رهبر جنبش جنگل، حرکت تاریخی در منطقه آغاز کرد و در این راه جمع زیادی از دوستان، همفکران و هم استانی ها و هم محلی هایش، او را در تحقق این راه و اهداف یاری رساندند.
وی افزود: دفاع و صیانت از حق حاکمیت سرزمینی، مهم ترین رسالت و اهداف او بود که با تمام وجود، با بیگانگان و متجاوزان به خاک کشور مبارزه کرد.
استاندار گیلان با تاکید بر این مطلب که تنها دغدغه میرزا کوچک منحصر به تجاوز بیگانگان به خاک کشور نبود، ادامه داد: میرزا با تمام وجود نگران استبداد داخلی در کشور نیز بود و همین مشخصه، او را برجسته ساخته است.
نجفی با بیان اینکه دغدغه بزرگ میرزا کوچک جهل و ناآگاهی مردم نسبت به حقوق خویش و نبود تعهد اجتماعی مردم بود، تصریح کرد: سردارجنگل این موضوع را بوضوح در اعلامیه خود که اعلان حکومت جمهوری بود، اعلام کرده است.
وی افزود: هدف ارزشمند میرزا کوچک، این بود که ملت ها برای پیمودن ترقی، باید به حقوق حقه خود واقف باشند و او معتقد بود که برای پیمودن راه ترقی و پیشرفت، باید ملت ها به حقوق خود آگاهی داشته باشند و بدانند که نباید طوق بندگی را بر گردن نهاد.
استاندار گیلان ادامه داد: امروز فرزندان میرزا دور هم جمع شده ایم که بار دیگر، با ارزش های والای حرکت، جنبش و قیام میرزا کوچک میثاق ببندیم و راه او را که راه صداقت، درستی، راست گفتاری و دوری از پذیرش استبداد و استعمار بود، دنبال کنیم.
همایش بازشناسی جنبش جنگل از نگاهی نو ، امروز (پنجشنبه) با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد.
در نوبت بعدازظهر این همایش یک روزه، مقاله های تخصصی که توسط پژوهشگران و محققان تاریخ معاصر ایران به این همایش ارائه شده، قرائت می شود.
همایش بازشناسی جنبش جنگل از نگاهی نو از سوی مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان، خانه فرهنگ استان و با همکاری استانداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، شهرداری و شورای اسلامی شهر برگزار شده است.
میرزا یونس معروف به میرزا کوچک در سال 1298 در رشت متولد شد. با توجه به آنکه پدرش به میرزابزرگ معروف بود، به وی میرزا کوچک لقب دادند. در نوجوانی برای تحصیل علوم دینی قدم به مدارس مذهبی گذاشت و مدارج علمی را طی کرد و در سال 1326 در گیلان به صفوف آزادیخواهان پیوست و برای مقابله با محمدعلی شاه روانه تهران شد.
در تاریخچه مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران ، قیام میرزا کوچک خان جنگلی از جمله نهضت هایی است که با اندیشه اسلامی و ضداستعماری شکل گرفت، و روز 11 آذر 1300 هجری شمسی میرزا کوچک خان جنگلی پس از سال ها مبارزه علیه خیانت های قاجار و استبداد رضاخانی، به شهادت رسید.
آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت در محله سلیمان داراب واقع شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار