تجلیل از پیشکسوتان صنعت چوب/30 درصد محصولات چوبی در قم تولید می شود

پیشکسوتان صنعت چوب طی مراسمی با حضور استاندار و مسئولین صنعت استان قم در مجتمع فرهنگی وتوس تجلیل شدند.

کد مطلب: ۴۴۰۹۷۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از قم، در مراسمی که روز چهارشنبه با عنوان چهارمین همایش چوب استان قم و تقدیر از پیشکسوتان این عرصه با حضور مهدی صادقی استاندار، طیبی‌نژاد مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم و احمد ذاکری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در مجتمع فرهنگی وتوس برگزار شد از پیشکسوتان صنعت چوب تجلیل شد.

در این مراسم صنعتگران عرصه چوب به بیان مشکلاتشان در این زمینه پرداختند و از رکود بازار در این عرصه گلایه کردند.

استاندار قم نیز در این مراسم با اشاره به وجود 4 هزار تولیدی صنعت چوب و مبل در قم بیان کرد: 20 تا 30 درصد بازار مبلمان خام کشور را استان قم تامین می‌کند که این رقم، قابل اهمیت است.

وی با تاکید براینکه پشت این هنر یک عشق وجود دارد گفت: صنعت چوب در قم از هنر انسانی سرچشمه می‌گیرد و در بعد اقتصادی صنعت نیز تاثیر گذار است.

ولی رئیس خوشه چوب استان قم نیز در این مراسم با بیان اینکه مشکلات پیش روی این صنعت بسیار است، تصریح کرد: باید مسئولان برای برطرف کردن این مشکل و آسیبی که صنعت چوب را تهدید می‌کند راهکار بیاندیشند.

وی با اشاره به برخی مشکلات که بیش از پیش در این عرصه صنعتگران را آزار می‌دهد، عنوان کرد: در دوران رکود افزایش مالیات آزاردهنده بوده و آخرین توان و نفس‌های تولید کننده را می‌گیرد.

طیبی‌نژاد مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم نیز در این مراسم با بیان اینکه 3 هزار و 500 کارگاه تولید صنعت چوب در استان قم وجود دارد، گفت: 20 هزار نفر در این صنعت اشتغال دارند و روزی خود را از این حرفه کسب می‌کنند.

طباطبایی نماینده صنف صنعت درودگران استان قم هم در این مراسم با اشاره به شمار واحدهای درودگری در استان قم تصریح کرد: 3 هزار و 500 واحد درودگری در قم وجود دارد که از این شمار 60 درصد آنان سواد خواندن و نوشتن، 38 درصد آنان تحصیلاتشان تا مقطع دیپلم و 2 درصد بالای دیپلم هستند.

وی با تاکید بر اینکه میزان تحصیلات درودگران پایین است اظهار کرد: آگاه نبودن به کارکرد صندوق مکانیزه و دادن اطلاعات نادرست مودیان مالیاتی در اظهارنامه مالیاتی به دلیل کم سوادی این قشر زحمتکش از جمله مشکلات پیش رو محسوب می‌شود که لازم است در این راستا آگاهی بخشی‌های لازم با همکاری مسئولان صنف از سوی مقامات بالادستی صورت بگیرد.

۳۰ درصد تولید صنایع چوبی کشور مربوط به قم است

احمد ذاکری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز اظهار داشت: بعد از خوشه فرش در استان خوشه چوب بیشترین اشتغال را ایجاد کرده است.

وی گفت: ۳۰ درصد تولیدات چوبی کشور مختص استان قم است لذا باید به این صنعت و جایگاه آن توجه بیشتری شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم تصریح کرد: در سال ۲۰۱۶ در بحث شاخص فضای کسب و کار رتبه ۱۱۸ در دنیا را کسب نموده و دولت در راستای بهبود و ارتقای این فضا تلاش‌های بسیاری را انجام داده است.

ذاکری به تجارت فرامرزی اشاره کرد و افزود: در صنعت چوب باید به این تجارت ورود کرده و از بازاریابی سنتی فرا‌تر برویم.

وی با بیان اینکه ایران در تجارت برون مرزی رتبه ۱۶۷ را دارا است، گفت: در شناخت بازارهای خارجی و نیز برند سازی بخش دولتی و خصوص باید در کنار هم و با هم افزایی هم نسبت به آن اقدام کنند.

فعالیت بیش از ۲۰ هزار نفر در صنعت مبل قم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه در صنعت مبل، استان قم با وجود بیش از ۳۵۰ واحد فعال و اشتغال بیش از ۲۰ هزار نفر از قطب‌های اصلی صنعت چوب کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: خوشه مبل قم بعد از تهران دومین قطب تولید مبلمان کشور محسوب می‌شود.

وی عدم تأمین مناسب مواد اولیه چوب و نبود نقدبنگی و نیز بازاریابی را از مشکلات اصلی این صنعت دانست و ادامه داد: تأمین نقدینگی با سود و بهره‌ای که توجیح داشته باشد و نیز آموزش تولید کنندگان می‌تواند به رفع مشکلات این صنعت کمک کند.

ذاکری با بیان اینکه باید در برندسازی محصولات کار جدی تری صورت بگیرد، گفت: با توجه به شرایط کنونی باید بر روی شناخت بازار‌های هدف برای صادرات این محصولات تلاش بیشتر صورت بگیرد.

در بخش پایانی این مراسم از ابوالقاسم صنیعی، صدرالله روزبهانی، عبدالحسین افکار و مصطفی علی عرب به عنوان پیشکسوتان نجاری در قم تجلیل شد.

همچنین از حسین رئیس‌صادقی به عنوان طراح منتخب چوب، سید انور نقی‌زاده به عنوان نجار منتخب و خلیل جعفریان به عنوان کارآفرین منتخب صنعت درودگری تقدیر به عمل آمد.

شرکت پایون به عنوان تولید کننده صنایع نجاری و شرکت خوش چسب کرمان به عنوان حامیان این برنامه مورد تقدیر قرار گرفتند.

صفایی، حسینی یاور، بشری، محمدی، خاکبازان و گلفشان از اعضای هیئت مدیره صنف درودگران بودند که در این مراسم از آنان تجلیل شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار