حجت الاسلام گیوی نهاوندی:

طلاق در جامعه مُسری و موروثی است/ هر ساعت ۱۹ طلاق در كشور ثبت می شود

پژوهشگر مسائل خانواده اظهارداشت: نتیجه تحقیقات نشان می دهد با کمال تاسف طلاق مُسری و موروثی است و اگر در یک خانواده طلاقی رخ دهد ۷۵ درصد خطر طلاق در خانواده های مرتبط با این خانواده بیشتر می شود.

کد مطلب: ۴۳۹۴۰۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا؛ حجت الاسلام امرالله گیوی نهاوندی، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر مسائل خانواده شامگاه (۲۹ آذر) در همایش خانواده اسلامی از سلسله مباحث شیرین سازی زندگی که با حضور جمع کثیری از مردم و نمازگزاران در محل مسجد امام رضا (علیه السلام) بجنورد برگزار شد، با اشاره به تلخ شدن بسیاری از زندگی ها، گفت: این امر باعث شده بسیاری از ازدواج ها به طلاق منجر شود.
وی افزود: بر اساس آمار طی سال گذشته در هر ساعت 19 طلاق رخ داده که به فرض این که فرزندی در میان نباشد نشان می دهد در هر ساعت 38 نفر از هم جدا می شوند.
حجت الاسلام گیوی نهاوندی، دلیل اصلی این جدایی ها را در عدم خوش گذشتن در زندگی به زن و مرد دانست و تصریح کرد: دختر و پسری که با هم ازدواج می کنند حتی یک درصد هم تصور نمی کنند که روزی از هم جدا شوند.
وی با اشاره به اینگونه طلاق های رسمی و قانونی متذکرشد: در این میان طلاق های پنهان و غیر رسمی نیز که زن و شوهر بدون مراجعه به دادگاه از هم طلاق گرفته اند نیز به این جدایی ها اضافه می شود.
این کارشناس مسائل خانواده، تصریح کرد: دراین گونه زندگی ها و طلاق ها زن و شوهر جسما با هم هستند ولی روح و قلب و عاطفه بین آنها نیست و فقط به خاطر حرف مردم و کودکنشان می سوزند و می سازند.
وی با بیان این که جدایی زن و شوهر از هم اتفاقات بسیاری را به دنبال دارد، یادآور شد: همه کسانی که دستبند به دست روانه زندان می شوند کسانی هستند که یا پدر و مادر به صورت قانونی از هم جدا شده اند و یا عاطفه انسانی بین پدر و مادرهایشان نبوده است.
حجت الاسلام گیوی نهاوندی با تاکید براین که زن و شوهر در اسلام باید عاشق و معشوق باشند، گفت: هر مقداری که این عشق کمتر شود به همان مقدار بیشتر گرفتار طلاق عاطفی می شوند.
وی شیرین سازی زندگی را در تلاش زن و شوهر برای ساختن زندگی شیرین دانست و اظهار داشت: با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود چراکه اگر طلاقی صورت گیرد؛ عواقب بسیاری دارد و باید اقدامی اساسی صورت گیرد.
این استاد حوزه و دانشگاه به انجام مطالعات در حوزه طلاق توسط سه دانشگاه معتبر دنیا در طول 32 سال اشاره کرد و گفت: این دانشگاه ها بر اساس تحقیق میدانی می خواستند مشخص کنند که آیا طلاق مثل سرطان است یا همانند سل مُسری است.
وی افزود: نتیجه تحقیقات نشان داد با کمال تاسف طلاق مُسری است و اگر در یک خانواده طلاقی رخ دهد 75 درصد خطر طلاق در خانواده های مرتبط با این خانواده بیشتر می شود.
حجت الاسلام گیوی نهاوندی به وجود هفت میلیون زن مطلقه و 17 میلیون دختر و پسری که به سن ازدواج رسیده ولی ازدواج نکرده اند اشاره کرد و گفت: این آمار نشان می دهد 24 میلیون نفر از زنان و مردان کشور می سوزند و می سازند.
وی متذکر شد: اگر دولت می خواهد فرهنگ فرزندآوری را ترویج کند و به جمعیت کشور بیفزاید باید فکری به حال این 24 میلیون نفر کند چراکه اگر ازدواج کنند و حداقل دو فرزند داشته باشند به همین میزان به جمعیت کشور افزوده می شود.
وی در ادامه طلاق را موروثی دانست و بیان داشت: اگر خانواده ای به طلاق مبتلا شوند فرزندان و حتی نوه های آن خانواده نیز به طلاق تمایل پیدا می کنند.
حجت الاسلام گیوی نهاوندی به این گفته دین مبین اسلام مبنی بر این که وقتی طلاقی رخ می دهد عرش خدا به لرزه در می آید و یا این سخن پیامبر که منحوس ترین کارها نزد خدا طلاق است اشاره کرد و گفت: براساس مطالعاتی که طی سال 80 تاکنون پیرامون زن و زندگی، خانه و خانواده، تحکیم بنیان خانواده و شیرین سازی زندگی انجام داده ام، مشخص شده 82 عامل باعث طلاق می شود.
وی از جمله مهمترین این عوامل را فقر، اعتیاد، بیکاری، چشم و همچشمی و دخالت خانواده در امور زوجین برشمرد و اظهارداشت: همچنین عدم تناسب از لحاظ فرهنگی، اقتصادی، ظاهری و حتی سیاسی نیز باعث طلاق می شود.
استاد حوزه و دانشگاه متذکر شد: در این میان جوانانی که هنوز ازدواج نکرده اند باید توجه داشته باشند که همتای خود را انتخاب کنند و تناسب ها را رعایت کنند و کسانی نیز که ازدواج کرده اند سعی کنند با همسر خود رفتار مناسبی داشته باشند.
وی در پایان مهمترین اصول در شیرین سازی زندگی را احترام متقابل دانست و اظهارداشت: صدا زدن زن و شوهر بااحترام و ادب و گوش دادن به حرف یکدیگر از مصادیق احترام متقابل است.
منبع:شبستان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار