معاون وزیر تعاون اعلام کرد:

سهم 57 درصدی اشتغال غیررسمی در اقتصاد کشور

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سهم اشتغال و بنگاه غیررسمی در اقتصاد کشور را 57 درصد اعلام کرد.

کد مطلب: ۴۳۳۰۶۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «کورش پرند» درباره برنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در بسته سیاستی اشتغال افزود: الگوی تازه آموزش بازارمحور، تولید، بازاریابی و فروش از دو سال پیش از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای با همکاری معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صندوق کارآفرینی امید، کمیته امداد امام خمینی(ره) و مشارکت کارآفرینان اجرا می شود.
وی ادامه داد: این الگوی آموزشی، آموزش های پیش، همزمان و پس از تولید را دربر می گیرد.
پرند گفت: اکنون با نگاه اشتغال و معیشت به کسب و کارها در حوزه خرد و غیررسمی مانند صنایع دستی نگریسته می شود. در حوزه کسب و کار باید به سوی رقابت پذیری و اشتغال رسمی به جای غیررسمی گام برداریم.
از دید وی، حوزه های گردشگری و صنعت دارویی حوزه های کاری خوبی برای این رویکرد به شمار می رود.
پرند به برگزاری هفتاد و سومین نشست شورای عالی اشتغال با حضور رئیس جمهوری، شماری از وزیران، مسئولان و برنامه ریزان اشاره کرد و گفت: در این نشست نیازمندی های اجرایی حوزه کسب و کار، تنظیم مقررات مناسب برای انتقال از اشتغال غیررسمی به رسمی و به رسمیت شناختن ظرفیت حفظ و ایجاد اشتغال در بخش غیررسمی در سیاستگذاری به عنوان نیازهای کشور مطرح شد.
وی افزود: از دیگر پیشنهادهای ارائه شده برای تحول ساختاری در اشتغال کشور داشتن برنامه های کوتاه، میان و بلندمدت است که باید در برنامه کوتاه مدت حرکت از اشتغال های غیررسمی به رسمی، در میان مدت حرکت به سوی صنعت کارخانه ای و در بلندمدت حرکت به سوی صنعت و خدمات دانش بنیان صورت گیرد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور درباره اشتغال روستاییان گفت: کمبود فیزیکی منابع آب (روش اشتباه استفاده از منابع آب و الگوی اشتباه کشت) سبب مهاجرت روستاییان و حاشیه نشینی شده است و رئیس جمهوری در این زمینه بر ارائه راهکارهای فوری و بحث حرکت شرکت های دانش بنیان به روستاها تاکید کردند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره برنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برای اشتغال روستاییان گفت: طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستاییان و عشایر در منطقه های محروم و مرزی کشور با رویکرد اشتغال پایدار که مصوب نشست آذرماه سال 1393 شورای عالی اشتغال است، در اولویت برنامه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور قرار گرفته است.
به گفته او، طرح یاد شده در هشت گام بنیادین «نیازسنجی و امکان سنجی، برنامه ریزی آموزشی و تعیین شیوه ارائه آموزش، تدوین و بازنگری استانداردهای آموزشی، منابع آموزشی و کمک آموزشی، جذب، تربیت یا تامین مربی، آماده سازی فضا و تجهیزات آموزشی، مشاوره آموزشی و هدایت شغلی جامعه هدف، ثبت نام از کارآموزان، اجرای دوره های آموزشی، سنجش کارآموزان با برگزاری آزمون تئوری و عملی، صدور گواهینامه مهارتی به قبول شدگان، ارزیابی اثربخشی طرح، گرفتن بازخورد و ارائه بازخوردها برای بهبود فرایند اجرایی طرح» انجام می شود.
وی درباره مهمترین مصوبه های هفتاد و سومین نشست شورای عالی اشتغال گفت: در نشست یادشده مصوب شد دستگاه ها و وزارتخانه های مختلف پیشنهادها و برنامه های خود را برای ایجاد اشتغال تدوین و به دبیرخانه شورای عالی اشتغال ارائه کنند.
به گفته او، با توجه به اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور یکی از سازمان های تابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در امر توانمندسازی کارجویان و نیروی کار نقش مهمی را ایفا می کند، بنابراین این سازمان نیز کمیته ویژه ای را برای مشارکت فعال در برنامه های اشتغال تشکیل می دهد.
دهم آذرماه امسال، هفتاد و سومین نشست شورای عالی اشتغال به سیاستگذاری ها و اقدام های دولت برای ایجاد اشتغال پایدار اختصاص داشت.
در این نشست گزارشی از بازار کسب و کار و اشتغال کشور و برنامه های دولت در بودجه سال آینده و سیاست های مورد نظر برنامه ششم توسعه به منظور افزایش نرخ اشتغال ارائه و بر لزوم اصلاحات ساختاری و نهادی برای کاهش هر چه زودتر نرخ بیکاری تاکید شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار