رئیس سازمان امور عشایر کشور خبر داد:

تصویب برنامه راهبردی سامان‌دهی عشایر در افق 1404 در مقیاس ملی و استانی

رئیس سازمان امور عشایر کشور از تصویب برنامه راهبردی سامان‌دهی عشایر در افق 1404 در مقیاس ملی و استانی خبر داد و گفت: موافقت‌نامه با بانک کشاورزی برای اعطای تسهیلات 100 میلیارد تومانی به تشکل‌های عشایری تنظیم شده است.

کد مطلب: ۴۲۸۲۵۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، کرمعلی قندالی در جلسه شورای عشایر آذربایجان شرقی اظهار داشت: به یمن تدابیر دولت تدبیر و امید امروز مباحث ایران هراسی و اسلام هراسی کم رنگ شده و فضای مناسبی از لحاظ اقتصادی و روانی بر جامعه حکمفرما است که باید از همه این فرصت‌ها استفاده کنیم.
وی افزود: عشایر مردمی کم توقع و مولد هستند و ما اعتقاد داریم هر چادر عشایری یک کارگاه تولیدی و خاستگاه رفاه و امنیت جامعه است و به قول رئیس جمهور عشایر ما دست‌آموز محیط زیست هستند و همه باید حفاظت از محیط زیست را از عشایر یاد بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: ظرف سه سال گذشته برنامه راهبردی ساماندهی عشایر در افق 1404 را تدوین و در شورای برنامه‌ریزی مطرح و مصوب کردیم تا به عنوان نقشه راه دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته و خروجی برنامه‌ها با تعامل دستگاه‌ها اجرایی شود.
رئیس سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه بعد از استقرار دولت تدبیر و امید اولین جلسه شورای عشایر برگزار شد و در این جلسه سه طرح ویژه مصوب شد که دو طرح به مرحله اجرا درآمد که در جلسه ماه آینده مصوب و ابلاغ می شود؛ یادآور شد: اگر طرح ویژه خدمات فرهنگی- مذهبی که 17 دستگاه در تدوین آن مشارکت کردند تصویب شود تحول شگرفی در حوزه فرهنگ عشایر ایجاد خواهد شد.
وی اذعان داشت: توجه به مسئله بیمه دام و تامین اجتماعی، که مربوط به تامین امنیت شغلی عشایر است بسیار ضروری به نظر می رسد و در بحث آموزش متوسطه و دانشگاه عشایر بسیار افت داشته ایم که باید مورد توجه قرار گیرد که در این ارتباط ساختار آموزش و پروش سیار عشایری در دست اقدام است.
قندالی در ادامه صحبت‌های خود اذعان داشت: در حال حاضر 700 هزار راس دام در کل کشور پروار می شود و انتظار داریم دامی که با روش درست و علمی پرورش می یابد در بازار مصرف هم وضعیت مناسبی داشته باشد تا انگیزه‌ها را بیشتر کند.
این مسئول اظهار داشت: یکی از بحث‌های زنجیره مربوط به تعادل بین دام و مرتع است که پیش‌بینی شده که دام قبل از ورود به مرتع از گله جدا شود و به سیستم پروار ورود یابد تا حداقل بخشی از چالش موجود برداشته شود.
وی با بیان این که عشایر 1.6 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، افزود: این جمعیت اندک، 25 درصد گوشت، 28 درصد دام سبک و 35 درصد محصولات صنایع دستی کشور را تولید می‌کنند.
رئیس سازمان امور عشایر کشور از تنظیم موافقت‌نامه با بانک کشاورزی برای اعطای تسهیلات 100 میلیارد تومانی به تشکل‌های عشایری خبر داد و افزود: تشکل‌های ما افت وخیزهای زیادی داشته‌اند و ما تلاش می‌کنیم اینها را از جنبه‌های مختلف مانند ورود به بازارهای جدید، تعامل بیشتر با تولیدکنندگان جامعه عشایری و تزریق منابع به صورت تسهیلات با سود کم حمایت کنیم.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی هم با ارایه گزارشی از سیمای کلی و توانمندی‌های عشایر و موانع و محدودیت‌های خدمات‌رسانی و سامان‌دهی جامعه عشایری استان، طرح‌ها و اقدامات اساسی این اداره کل را برشمرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار