در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

حق آبه تالاب هورالعظیم تامین نشد/وزارت نفت مجوز ورود آب راصادرکند

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به مشکلات تالاب هورالعظیم و تأمین نشدن حق آبه این تالاب گفت: قرار بود 10 متر مکعب در ثانیه آب، برای تأمین حق‌ آبه تالاب هورالعظیم رهاسازی ‌شود که در حال حاضر در حد 5 متر مکعب در ثانیه آب ،رهاسازی می ‌شود.

کد مطلب: ۴۱۲۳۳۷
لینک کوتاه کپی شد

مهرداد لاهوتی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، درخصوص بی توجهی به مهار و گرد و غبار در خوزستان گفت: متأسفانه آلودگی در شهرهای خوزستان چندین برابر حد مجاز می رسد که این روند از زمستان سال گذشته تشدید شد.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست ادامه داد: مجلس از سازمان محیط زیست درخواست کرده که گزارش اقدامات خود را در رابطه با مهار ریزگردها ارائه دهد اما هنوز دستگاه های متولی هیچ گزارشی به نمایندگان ارسال نکرده اند.

وی با بیان اینکه تالاب هورالعظیم ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارد، افزود: حل مشکلات تالاب هورالعظیم در خوزستان برای کاهش میزان گرد و غبار در فضای استان موثر است چرا که بخشی از مشکلات ایجاد شده در پی افزایش گرد و غبار در اثر کانون های داخلی بوده است. در حال حاضر دو دریچه به سمت تالاب هورالعظیم برای افزایش رطوبت باز کرده اند که این اقدام می تواند اندکی در کاهش گرد و غبار موثر باشد.

لاهوتی در ادامه درخصوص تأمین حق آبه تالاب هورالعظیم نیز گفت: در برنامه دولت تأمین حق‌ آبه تالاب‌ ها وجود دارد که این موضوع از سوی مجمع نمایندگان خوزستان در حال پیگیری است اما قرار بود 10 متر مکعب در ثانیه آب برای تأمین حق‌ آبه تالاب هورالعظیم رهاسازی ‌شود که در حال حاضر در حد 5 متر مکعب در ثانیه آب رهاسازی می ‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تالاب هورالعظیم به برنامه مدون نیازمند است، اضافه کرد: وزارت نیرو مکلف به تامین این حق آبه هاست و وزارت نفت نیز باید اجازه ورود آب به حوضچه های تالاب هورالعظیم را صادر کند.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به بودجه ‌ای که ازسوی مجلس برای مقابله با ریزگردها درنظرگرفته شده نیز گفت: بودجه ای که برای مقابله با گرد و غبار در نظر گرفته شده باید مشخص باشد که در کدام بخش صرف شده است و اقدامات نیز باید مشخص باشد که هنوز پاسخ قانع کننده ای به دست ما نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر این تالاب مدیریت شود بیشتر از بخش های کشاورزی، شیلات، آبزی پروری و در مسایلی مانند صید پرندگان و از جمله مهمتر بحث گردشگری می تواند موثر باشد.

به گزارش پانا، هورالعظیم معرب ابرهور یا ابرخوز به معنای هور بزرگ، هورالهویزه (معرب هور هویزه) یا تالاب بزرگ هویزه بزرگ‌ترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران است. لاب در مرز ایران و عراق واقع شده و حدود یک سوم این تالاب در ایران و مابقی آن در کشور عراق است. این تالاب از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی بوده که هم‌اینک این منابع با نابودی روبه‌رو است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار