گزارش پانا از نشست خبری جشنواره تئاتر «سوره ماه»؛

آثار برگزیده جشنواره ماه در جشنواره فجر/3 اثر تله‌تئاتر می شود

خبرگزاری پانا: نشست خبری جشنواره تئاتر سوره ماه با تشریح برنامه های مختلف این جشنواره در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

کد مطلب: ۴۰۳۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ صبح امروز نشست خبری بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه»، با حضور رحمت امینی دبیر هنری این جشنواره و محمد زرویی نصرآباد دبیر اجرایی این جشنواره در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

در بخشی از این نشست ؛ رحمت امینی با اشاره به این مطلب که یكی از تأكیدات مركز هنرهای نمایشی در طول برگزاری ادوار اخیر جشنواره، تقویت مبانی علمی و اجرایی گروه‌های تئاتری به ویژه در استان‌ها بوده است؛ گفت: در این راستا حركتی كه آغاز كرده‌ایم این بوده است كه به تولید تئاتر بپردازیم تا تولید محوری كه از جمله اهداف ما بوده است را محقق سازیم؛ بر این اساس، علاوه بر فعالیت‌های چشمگیر نمایشی در تهران، هر یك از مراكز استانی حوزه هنری نیز كه طالب اعزام استاد و مدرس تئاتر به منظور تقویت بنیه علمی و مبانی اجرایی گروه‌های فعال خود باشند از سوی مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری مورد حمایت قرار خواهند گرفت .

وی در ادامه افزود: با پیاده شدن مدل اجرایی جشنواره مناطق و تقسیم تعدادی از استان‌ها تحت پوشش هر كدام از این جشنواره كه امسال این تعداد را به منظور كیفیت‌بخشی بیشتر و متمركز كارشناسی بر روی آثار به 3 منطقه كاهش دادیم، مطمئناً شاهد حضور گروه‌های خوب تئاتر استان‌ها با ارائه آثاری به مراتب كیفی‌تر از قبل در جشنواره خواهیم بود .

مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه با اشاره به این مطلب که یكی دیگر از عملكردهای مثبت مركز هنرهای نمایشی در حاشیه برگزاری جشنواره تئاتر «سوره ماه» حمایت از جشنواره های عمومی تئاتربود؛ اظهار کرد: البته این نمایش ها شكلی بومی‌تر داشتند همچون جشنواره «تئاتر تیرنگ» بود تا از این رهگذر شاهد حضور آثار برگزیده این جشنواره‌ها كه البته از نظر محتوا و مضمون پیروی اهداف و سیاست‌های فرهنگی حوزه هنری هستند باشیم.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که امسال و در جریان برگزاری بیست و چهارمین جشنواره تئاتر «سوره ماه» بخشی نیز به نام میهمان طراحی و اجرا شده است؛ گفت: سه اثر از سوی هنرمندان پیش‌كسوت تئاتر به نام‌های مریم معترف، حمید ابراهیمی و ابراهیم آبادی ارائه خواهد شد؛ ضمن آنكه از آنجا كه مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری از سال های قبل اقدام به ایجاد دفتری تحت عنوان تئاتر كاربردی و مشاركتی كرده است، لذا دو تقاضای حضور از سوی سازمان امور زندان ها و شركت پایانه‌های نفتی در این جشنواره داشتیم كه دو اثر را در كنار سه اثر پیش‌كسوتان تئاتر در این بخش ارائه خواهند كرد .

دبیرهنری بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه»اضافه کرد: جلسات نقد و بررسی آثار همچون سنوات گذشته پابرجاست و از آنجا كه همواره به امر آموزش در تقویت دانش فعالان تئاتری اعتقاد راسخ داشته‌ایم؛ لذا با دعوت از چند كارشناس و چهره فعال در عرصه حرفه‌ای تئاتر هچون یاسر خاسب، آرزو افشار، محسن رحمانی و پیام فروتن اقدام به برپایی كارگاه‌های آموزشی در خلال جشنواره كرده‌ایم .

امینی در پایان سخنان خود افزود: ترتیبی اتخاذ شده است كه علاوه بر ارزیابی آثار برای اعلام اسامی برگزیدگان جشنواره، تماشاگران و مخاطبان این دوره از جشنواره نیز بتوانند آرای خود را در مورد آثار جشنواره اعلام كنند تا به اثر برتر، عوامل و بازیگران برتر جشنواره به انتخاب مخاطبان نیز جوایزی اهدا شود .

به گزارش پانا؛ در ادامه این نشست محمد زرویی نصرآباد، دبیر اجرایی بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه»، نیزبه آمار ارسال آثار به جشنواره اشاره کردو گفت: از میان این تعداد آثار نمایشی متقاضی 205 اثر مربوط به تهران و 382 اثر مربوط به شهرستان‌ها می‌شوند كه از 24 استان كشور در این جشنواره شركت كردند و در ادامه با انتخاب هیئت انتخاب و بازخوان شامل سعید كشن فلاح، شهرام كرمی، حسین شوندی و توحید معصومی 51 اثر از تهران و 86 اثر از استان‌ها به مرحله بازبینی راه یافتند. .

زرویی نصرآباد ادامه داد: با برگزاری جشنواره‌های سه‌گانه مناطق، تعداد 24 اثر به سه شهر زنجان، اهواز و بیرجند، میزبانان جشنواره‌های مناطق تئاتر «سوره ماه» معرفی شدند كه از این میان 12 نمایش به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا كرده ضمن آنكه 9 اثر تهرانی نیز در جشنواره حضور دارند كه با احتساب 5 نمایش بخش میهمان، اجرای 26 نمایش را در جشنواره امسال شاهد خواهیم بود .

زرویی نصرآباد ادامه داد: آثار منطقه یك تئاتر «سوره ماه» توسط كوروش زارعی، فرشاد منظوفی‌نیا، منطقه دو توسط محمدرضا آزاد و بهزاد صدیقی و منطقه 3 توسط توحید معصومی و حسن وارسته مورد ارزیابی قرار گرفتند ضمن آنكه در مجموع از 12 پیش‌كسوت تئاتر استان‌ها نیز تجلیل به عمل آمد و 5 خانواده شهید فعال تئاتری نیز مورد تقدیر واقع شدند .

دبیر اجرایی بیست و چهارمین جشنواره تئاتر «سوره ماه» تأكید كرد: 210 میلیون تومان كمك هزینه و جایزه برای این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده اند كه بخشی از این كمك هزینه‌ها و جوایز در قالب برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای پرداخت شد و برای مرحله نهایی جشنواره نیز مجموعاً 60 میلیون تومان جایزه و 90 میلیون تومان كمك‌هزینه در نظر گرفته شده است .

زرویی نصرآباد در ادامه گفت: علاوه بر سالن‌های نمایشی واقع در حوزه هنری، پلاتوی مركزی دانشكده سینما و تئاتر نیز برای اجرای آثار نمایشی اختصاص یافته شده و ما در سالن اوستا و پلاتوی شماره یك حوزه هنری نیز كارگاه‌های آموزشی را برگزار خواهیم كرد كه كارگاه تربیت بدن به تفكیك هنرجویان خانم و آقا برگزار خواهد شد .

وی در پایان سخنان خود گفت: علاوه بر حمایت از آثار نمایشی با پرداخت كمك هزینه و همچنین فراهم آمدن شرایط برای اجرای عموم آثار برگزیده، حمایت‌های دیگری برای ایجاد انگیزه بیشتر به ویژه برای آثار برتر جشنواره در نظر گرفته‌ایم كه یكی از آن ها ضبط تلویزیونی 3 اثر برگزیده جشنواره است كه در قالب تله‌تئاتر برای پخش در تلویزیون و شبكه نمایش خانگی تولید خواهند شد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار