گزارش پانا از واردات گسترده لوازم التحریر و فقدان کالاهای قابل رقابت

دانش آموزان ، زبان فارسی را با نوشت افزار چینی می نویسند

خبرگزاری پانا: بررسی ها نشان می دهد 80 درصد نوشت افزار مصرفی در کشور وارداتی است و تلاش تولید کنندگان داخلی در افزایش این سهم موفق نبوده است نتیجه آنکه امسال نیز بخش عمده ای از خانوارهای ایرانی کالاهای چینی یا وارداتی از سایر کشورها را خریداری کردند تا باز هم دانش آموزان زبان زیبای فارسی را با قلم های چینی بنویسند.

کد مطلب: ۴۰۰۷۶۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا در حالی که یکی دو روز دیگر فصل بازگشایی مدارس آغاز می‌شود، بررسی‌ها حاکی است علاوه بر افزایش نرخ نوشت‌افزار نسبت به سال گذشته، تخفیف نمایشگاه‌های پاییزه در کاهش قیمت چندان موثر نبوده و بازار نیز پر از کالاهای رنگارنگ وارداتی است .مداد پارس،‌ سوسمار و شمشیرنشان حالا دیگر جایشان را به مدادهای رنگ و وارنگ با نام‌های ناشناخته‌ای داده‌اند که حتی هجی کردن واژه‌های انگلیسی شان آسان نیست. بازار مملو از نوشت افزارهایی است که حروف انگلیسی رویشان چاپ یا حک شده تا کودکانمان با آنها فارسی نوشتن را یاد بگیرند.دراین میان تولید کنندگان داخلی می گویند باور غلطی که کیفیت کالای خارجی خوب است بر فرهنگ جامعه غالب شده و حتی اگر تولیدات ایرانی در بازار گسترده شود مردم رغبتشان به کالای وارداتی بیشتر است.


در این رابطه عباس هدایتیان، رئیس اتحادیه نوشت افزار درخصوص نمایشگاه پاییزه لوازم التحریر با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی تلاش دارند تا بخش عمده‌ای از مایحتاج بازار را تامین کنند، گفت: در این نمایشگاه تلاش شده تا کالاهای مناسب با فرهنگ داخلی نیز عرضه شده از سوی تولیدکنندگان داخلی در دسترس عموم مردم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کالاهای عرضه شده از ۱۰ تا ۳۰ درصد تخفیف برخوردارند، افزود: قیمت‌گذاری کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه مورد تایید اتحادیه‌های صنفی است و در آن، علاوه بر نوشت افزار، کیف و کفش، اقلام مهندسی و مایحتاج دانش آموزان و دانشجویان عرضه می شود.

هدایتیان از پلمپ نمونه کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه خبرداد و تصریح کرد: در این نمایشگاه بازرسان بر کیفیت و قیمت کالاهای عرضه شده نظارت دارند و اجازه نخواهند داد که کالاهایی خارج از محدوده کیفی و قیمتی نمونه پلمپ شده، عرضه شود.

وی تصریح کرد: تلاش شده تا کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه ایرانی باشند، اما در برخی موارد که تولید محدود است و یا در کشور صورت نمی گیرد، از سایر کشورها، کالاهایی عرضه می شود. در این میان، هدف ما این است که تولیدات متناسب با فرهنگ ایرانی و تولید کارخانجات داخلی باشد.


رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تهران درباره میزان تولید و واردات لوازم‌التحریر نیز می‌گوید: به‌طور کلی تولیدکنندگان ایران در تولید چند قلم اصلی لوازم التحریر مثل مداد، خودكار و پاك‌كن فعالیت گسترده‌ای دارند و مابقی كالاهایی كه در فروشگاه‌ها و بازار عرضه می‌شود وارداتی است.

هدایتیان با اشاره به اقلام اصلی تولیدی داخل کشور می‌افزاید: اقلام اصلی که در بالا ذکر شداکنون نزدیک به 50درصد از نیاز داخلی را تامین می‌کند و مابقی نیاز بازار از خارج مرزهای کشور مثل کشورهای اروپایی، کانادا، چین و هندوستان وارد ایران می‌شود.

وی درباره قاچاق نوشت‌افزار به ایران نیز تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانیم تعرفه واردات کالاهای اینچنین آنقدر بالا نیست که زمینه قاچاق فراهم شده باشد بنابراین به عقیده اتحادیه، میزان قاچاق زیاد قابل توجه نیست و ممکن است تنها در برخی کالاهای لوکس صورت پذیرد اما نباید فراموش کنیم بسیاری از لوازم و تجهیزات نوشت‌افزاری اکنون از بازارچه‌های مرزی و مناطق آزاد به‌صورت چمدانی به بازار راه می‌یابد.


وی همچنین اضافه می‌كند: خرید از نمایشگاه‌ها ممكن است معضلاتی به دنبال داشته باشد كه موجب نارضایتی خریدار شود. به‌عنوان مثال یك خرید ممكن است ایراداتی داشته باشد كه خریدار بعد از پایان نمایشگاه متوجه شود لذا در برخی موارد خریدار هیچ پشتوانه‌ای ندارد اما خرید از واحدهای دارای پروانه در سطح شهر چنین مشكلاتی را به دنبال ندارد.

هدایتیان با اشاره به كیفیت محصولات عرضه شده در نمایشگاه اضافه می‌کند: كیفیت محصولات عرضه شده در نمایشگاه هیچ تفاوتی با اجناس عرضه شده در سطح شهر و واحدهای دارای پروانه ندارد و همه كالاها در كیفیت مطلوب و تضمین شده قرار دارند.

وی تصریح می‌کند: مرحله سوم نمایشگاه نوشت‌افزار در شبستان مصلای تهران در حال برگزاری است و 50غرفه مشغول به كار هستند. این نمایشگاه تا پایان شهریور ادامه دارد. واحدهای عرضه‌كننده تعهد داده‌اند با قیمت‌هایی كه از سوی اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تهران تعیین شده اجناس خود را به فروش برسانند.
تولید داخلی؛ کم و بی‌کیفیت
بررسی های میدانی خبرنگار ما حاکی است نوشت‌افزار موجود در بازار در دو بخش داخلی و خارجی قابل تهیه است که طبیعتا قیمت ملزومات وارداتی و خارجی گران‌تر از انواع تولید داخل است.


با توجه به این‌که تولیدات داخلی بخشی از بازار نوشت‌افزار را تشکیل می‌دهد، اما سهم این تولیدات در بازار بسیار اندک و در مقایسه با کالاهای خارجی نیز بی‌کیفیت است.


در همین حال در روزهای اخیر یکی از پرسش‌هایی که مردم هنگام مراجعه به بازار نوشت‌افزار به خصوص نمایشگاه‌های فروش ویژه پاییز از خود می‌پرسند این است که آیا تخفیف‌های داده شده در این نمایشگاه‌ها واقعی است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد با این‌که امسال تخفیف‌هایی از 15 تا 20 درصد به فروش ویژه نوشت‌افزار اختصاص داده شده، اما با وجود این باز هم قیمت نوشت‌افزار، حتی نسبت به ماه‌های گذشته افزایش یافته است. به عبارت دیگر برگزاری این نمایشگاه‌ها تاثیری بر کاهش قیمت نوشت‌افزار در سطح بازار نداشته و اثراتش ملموس نیست.

گرچه کیفیت نه‌چندان مناسب اجناس عرضه شده در نمایشگاه‌ها نیز بر این معایب می‌افزاید تا بیشتر مردم نتوانند از کاهش قیمت‌های اسمی هم بهره‌ای ببرند.

با این حال مشاور رئیس شورای اصناف کشور درباره چگونگی تعیین قیمت‌ها و تخفیف‌ها در بازار نوشت‌افزار تصریح می‌کند: شرکت‌کنندگان و عرضه‌کنندگان نوشت‌افزار در نمایشگاه‌ها خود نمی‌توانند این تخفیف‌ها را تعیین کنند؛ بلکه این تخفیف‌ها در کارگروه قیمت‌گذاری متشکل از نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه، مجمع امور صنفی و تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان تعیین می‌شود.

اسدی با اشاره به این‌که یک نمونه از این کالا‌ها به صورت پلمب شده برچسب قیمت می‌خورد و غرفه‌دار موظف است آن را جلوی مغازه‌اش به همان شکل به نمایش بگذارد، خاطرنشان می‌کند: خریدار می‌تواند با توجه به این قیمت‌ها خرید خود را انجام دهد و چون چنین فرآیندی برای قیمت‌گذاری و تعیین تخفیف طی می‌شود، این تخفیف‌ها واقعی است.

یکی از مشکلاتی که بازار نوشت‌افزار با آن مواجه است، چالش فرهنگی ـ آموزشی است. در سال‌های اخیر این بازار با معضلی به نام طرح‌های غیرمتعارف روبه‌رو شده است که با دین، فرهنگ و تمدن ایران چندان همخوانی ندارد. برخی طرح‌های استفاده شده در نوشت‌افزار ایرانی و وارداتی حاوی تصاویر شخصیت‌های فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و سریال‌های خارجی است که با آموزه‌های اخلاقی و هویتی ایرانیان در تعارض قرار دارد.


مشاور عالی رئیس شورای اصناف کشور نیز درباره چرایی طرح‌های خارجی به کار رفته در نوشت افزار معتقد است: سال‌ها عرصه را خالی گذاشتیم و به این فکر که این طرح‌ها در کدام بخش از جامعه توزیع و مصرف می‌شود، نبودیم.وی با اشاره به این‌که طرح‌های بیگانه با اهداف خاص تولید و توزیع می‌شود، می‌افزاید: متاسفانه ما خودمان فضا را آماده گذاشته‌ایم تا این کالا‌ها به این شکل و شمایل وارد کشور شود و هیچ کار فرهنگی و تلاشی برای رفع این مشکل انجام نداده‌ایم.

اسدی تصریح می‌کند: متاسفانه در طراحی نوشت‌افزار ایرانی از دیدگاه خودمان و نه دانش‌آموز استفاده کرده‌ایم و به ریزه‌کاری‌های آن توجه خاصی نداشتیم. در نتیجه در ایجاد انگیزه برای خریدار، موفق نشده و باعث شده‌ایم آنها علاقه‌ای به استفاده از این وسایل نشان ندهند.

براساس این گزارش از جمله دلایل دیگر حضور طرح‌های نامتعارف در بازار نوشت‌افزار را می‌توان نبود نظارت بر واردات دانست. باید توجه داشت از آنجا که بیشتر نوشت‌افزار کشور وارداتی است، مسئولان باید واردکنندگان را ملزم کنند تا از ورود طرح‌های نامتعارف خودداری کنند، اما این کار انجام نشده است.


اگرچه نمی توان بازار کشور را به روی هیچ کالای وارداتی مسدود کرد و تنها ابزار تعرفه می تواند کنترل کننده واردات باشد اما آنچه مسلم است اینکه با توجه به وجود بیش از 13میلیون دانش آموز و یک میلیون و 200 هزار دانش آموز سال اولی در کشور استفاده از تولیدات داخلی در این زمینه ضروری است تا هر ساله شاهد خروج مقادیر قابل توجهی ارز از کشور نبوده و دانش آموزان ایرانی فارسی را با قلم و نوشت افزار ایرانی بنویسند .


گزارش از ناهید شمشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار