مدیرکل مطالعات منابع آب ایران به پانا خبر داد:

استفاده از روش های نوین آبیاری کاهش حجم آب مصرفی را موجب نمی شود

خبرگزاری پانا: مدیرکل مطالعات منابع آب ایران با اعلام اینکه میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی بین 80 تا 90 درصد است، اظهار کرد: با استفاده از روش های نوین کشاورزی میزان آب مصرفی در هر هکتار کشت پایین می آید و با افزایش منابع آب در این روش سطح زیر کشت را بالا می برند و در عمل مصرف آب کشاورزی کاهش نمی یابد.

کد مطلب: ۳۹۰۵۸۱
لینک کوتاه کپی شد

رضا راعی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پانا، با بیان اینکه مصرف آب در بخش های مختلف بر اساس آمارها به نحوی متفاوت اعلام می شود، گفت: گاهی میزان مصرف آب را بر مبنای درصد سهم مصرفی اعلام می کنیم و گاهی بر مبنای حجم آب مصرفی که دو مقوله متفاوت است.

وی در ارتباط با میزان آب مصرفی کشاورزان از مجموع منابع آب کشور عنوان کرد: بر مبنای درصد مصرف در برخی از استانها که صنعت خیز هستند، میزان مصرف آب کشاورزی بین 80 تا 90 درصد مصرف آب کشاورزی در نوسان است که البته اکثر استانهای کشور کشاورزی محور است، مصرف حدود 85 تا 90درصد به این حوزه اختصاص یافته است.

مدیرکل مطالعات منابع آب در شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: کشاورزان 90 درصد آب کشور را مصرف می کنند و با تغییر الگوی کشت و استفاده از تجهیزات نوین آبیاری کاهش آب مصرفی را کاهش نمی دهند چرا که به هر میزان که در مصرف آب صرفه جویی می کنند به همان میزان سطح زیر کشت کشاورزی را توسعه می دهند.

راعی ادامه داد: با اصلاح روشهای کشاورزی عملاً در کاهش مصرف آب اتفاقی رخ نمی دهد بلکه در کاهش مصرف به ازای هر هکتار متر مربع زمین های زراعی کاهش رخ می دهد و نه در مجموع آب مصرفی کشاورزان و به نوعی بهره وری آب کشاورزی را بالا می برند.

وی تصریح کرد: من موضوع تلاش کشاورزی را با استفاده از روش های نوین وتغییر نوع کشت، زمان کشت و اصلاح بذور و ارقام پر محصول منکر نمی شویم اما این میزان محصولات کشاورزی را ارتقاء داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار