در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

روند صعودی جنگل‌خواری /تحقیق‌وتفحص از سازمان جنگل‌ها بی‌نتیجه است

خبرگزاری پانا: در حالی که تخریب محیط زیست، جنگل خواری، زمین خواری، کوه خواری در ابعاد متفاوت و وسیع در کشور رواج یافته و کاهش وسعت جنگل‌ها در ایران از جمله موارد مهم در موضوع تحقیق و تفحص از سازمان جنگل ها و مراتع کشور به شمار می‌رود که نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس موضوع تحقیق و تفحص را بی نتیجه اعلام می کند.

کد مطلب: ۳۹۰۰۳۶
لینک کوتاه کپی شد

مهرداد بائوج لاهوتی نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس درباره موضوع تحقیق و تفحص از سازمان جنگل ها و منابع طبیعی به خبرنگار اجتماعی پانا گفت: غفلتی که نسبت به محیط زیست به ویژه حفظ جنگل ها از تمام آسیب ها همچون زمین خواری و قاچاق چوب طی سال های اخیر صورت گرفته باعث شد تا مجلس تحقیق و تفحص از سازمان جنگل ها را در دستور کار خود قرار دهد اما باید گفت ترمیم این آسیب ها نیاز به عزم و اراده ای جدی دارد.


این نماینده مجلس با بیان اینکه از بین رفتن منابع طبیعی و جنگل ها آسیب جدی به محیط زیست می زند، گفت: جنگل ها و مراتع به طور حتم از منابع عمومی دولت بوده و دولت باید از این منابع به درستی حفاظت و دفاع کند اما تصرف‌ های غیرقانونی بسیاری در اراضی و جنگل‌ های شمال کشور اتفاق افتاده است.

قصور سازمان جنگل‌ها در برابر جنگل خواری


وی با بیان اینکه بیشترین سهل انگاری درخصوص زمین خواری از سوی سازمان جنگل ها و مراتع است، خاطرنشان کرد: سازمان های متولی از جمله جهاد کشاورزی و جنگل ها هیچ اقدام پیشگیرانه ای انجام نمی دهند و متاسفانه مسئولان سازمان جنگل ها و مراتع در جلوگیری از زمین خواری و جنگل خواری قصور می کنند.


لاهوتی تصریح کرد: دستگاه قضایی پس از وقوع جرم وارد عمل می شود، اما به طور حتم مقصر اصلی در عدم پیشگیری از پدیده زمین و جنگل خواری سازمان جنگل ها و جهاد کشاورزی است که در این زمینه اختیارات قانونی بسیاری دارند.


وی با بیان اینکه در سال های گذشته به شدت از جنگل ها غفلت شده، در حقیقت استفاده های بسیار از زمین های دولتی در ایران علت اصلی نابودی جنگل هاست، گفت: حفاظت از جنگل ها نیازمند کمک و صیانت همگانی است، در غیر این صورت و بدون همکاری مردم هیچ دولتی تمایلی به صیانت از جنگل ها به تنهایی نداشته همانگونه که این امانت ارزشمند در طول این سال ها متاسفانه حفظ نشده است.


این نماینده مجلس درخصوص موضوع تحقیق و تفحص از سازمان جنگل ها و منابع طبیعی نیز گفت: در کل طرح تحقیق و تفحص به نفع مجموعه ها نیست چون نتیجه ای در بر ندارد. گزارش طرح تحقیق و تفحص به هیأت رئیسه ارائه می شود اما باید ببینیم که با این مساله دنبال چه چیزی هستیم، بنده معتقدم که تحقیق و تفحص هیچ نتیجه و توجیهی ندارد.


به گزارش پانا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح مورخ ۱۳۹۲/۱۱/۸ با ۱۳۸ رای موافق، ۳۹ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع با انجام تحقیق و تفحص از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری موافقت کردند.


علل مدیریتی کاهش میزان جنگل‌ها و از بین رفتن مراتع، میزان واگذاری‌ها، اهداف، عملکرد، انطباق با قوانین، تعامل با وزارتخانه‌های صنعتی، تولیدی، ورزشی وفق قوانین، میزان واردات چوب به لحاظ حفظ جنگل ها، آثار از بین رفتن جنگل‌ها در تخریب (به جهت سیل) مزارع و از بین رفتن خاک غنی و افزایش رانش‌ها، نحوه حفاظت از جنگل‌ها به لحاظ پایش انسانی، صنعتی و الکترونیکی از جمله مهم ترین محورهای این تحقیق و تفحص است.


همچنین قرار بود گزارش هیات تحقیق و تفحص از سازمان جنگل ها و منابع طبیعی در اواخر مردادماه در کمیسیون کشاورزی مجلس ارائه شود که هنوز این مساله صورت نگرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار