در گفتگو با پانا مطرح شد؛

احتمال فعال شدن گسلهای شمالی پایتخت/ایران درمنطقه قرمز زلزله قرار دارد

خبرگزاری پانا:یک کارشناس زلزله شناسی با اشاره به زمین لرزه چند روز اخیر در شهرستان فیروزکوه ها وتاثیر آن در فعال شدن گسل های پایتخت گفت: تحریک گسل شمال تهران بواسطه زمین لرزه فیزورکوه خارج از ذهن نیست.

کد مطلب: ۳۸۹۵۴۲
لینک کوتاه کپی شد

دکتر نصرالله کمالیان، کارشناس زلزله شناسی در گفت و گو با پانا گفت: در ایران هرلحظه احتمال زلزله های مخرب وجود دارد .اما نکته مهم این است که زلزله به خودی خود مسئله ایجاد نمی کند بلکه ما و محیطی که ساخته ایم سبب بروز مشکلات می شود.

کمالیان پیرو این بحث به زلزله ی 7.2 ریشتری که در مرز ایران و پاکستان اتفاق افتاد اشاره کرد که هیچ تلفات جانی و مالی نداشته است.

وی با اشاره به خطرات زلزله در مناطق پرجمعیت تهران گفت: مسئله مانیتورینگ زلزله و دقت در روند زلزله خیزی بسیار اهمیت دارد اما متاسفانه در ایران فقط سازمان تشکیل داده اند و به مسئله مانیتورینگ زلزله چندان اعتنا نشده است.

وی مشکل نگرش مسئولان به تکنولوژی مانیتورینگ را مطرح کرد و گفت: از نظر علم مانیتورنیگ ایران به کشورهای خارجی وابسته است که امر برای کشور مقرون به صرفه نیست.

کمالیان به گسل های تاثیرگذار در تهران اشاره کرد و گفت : دو سیستم گسلی معروف وجود دارد. گسل های شمال تهران(از منطقه فیروزکوه تا طالقان مثل مشاء،فشم،داوودیه و...) و جنوب تهران(ورامین،پاکدشت و...) سیستم های گسلی به هم وابسته هستند و تحریک گسل شمال تهران بواسطه زمین لرزه فیزورکوه خارج از ذهن نیست.

کمالیان در خصوص برنامه های قبل و بعد از زلزله عنوان کرد: زلزله تهران به عنوان یک بحران شامل سه مرحله قبل،حین و بعد از زلزله است .قبل از وقوع زلزله باید از نظر تکنولوژی آمادگی باشد و در حین بحران یکسری ارگان ها مثل هلال احمر، نیروی انتظامی و... وارد عمل می شوند و مرحله بعد از بحران که دولت وارد عملیات بازسازی و ... می شود.

کمالیان درباره تخمین تلفات جانی و مالی در زلزله احتمالی پایتخت گفت: زلزله در تهران فاجعه است و اگر از 5/5 ریشتر بالاتر برود خسارات مالی و جانی بسیار ی دارد. زلزله د رپایتخت سبب زلزله اجتماعی و اقتصادی در ایران می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار