معاون وزیر فرهنگ و ارشاد:

دولت روحانی حرف همه را می‌شنود/ دولت یازدهم به انتقاد سازنده معتقد است

خبرگزاری پانا: معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،معتقد است: خبرنگار اعتبار خود را از مردم می‌گیرد نه از دولت.

کد مطلب: ۳۸۲۴۱۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، علی‌اصغر کاراندیش شب گذشته در آیین تجلیل از خبرنگاران استان سمنان،از خبرنگاری به مثابه جاد در راه روشنگری یاد کرد و افزود: فعالیت رسانه‌ای از جمله مشاغلی است که ساعت کاری خاصی ندارد و همین زندگی شخصی خبرنگار را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

وی،از تشکیل جلسات کارشناسی بررسی مشکلات کشور با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه‌ریزی کشور خبر داد و تصریح کرد: این نشست‌های تخصصی به تازگی در دولت تدبیر و امید شکل گرفته و قرار است که در آن مشکلات بخش‌ها و صنوف مختلف شناسایی و ریشه‌یابی شود و خبرنگاران در این جلسات می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: قرار است این جلسات تخصصی با حضور کارشناسان ، صاحب‌نظران و نخبگان صنوف مختلف برگزار شود.

کاراندیش، خبرنگاران را امانت‌دار مردم خواند و تصریح کرد: خبرنگاران امانت‌دارانی هستند که در حفظ امنیت نیز نقش تعیین کننده‌ای دارند و همین یک مسئولیت مهم و اساسی است.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد فضای انتقاد در جامعه، گفت: انتقاد باید سازنده و منصفانه باشد. انتقاد اگر منصفانه و درست و غیر مغرضانه باشد همه آن را می‌پذیرند.

معاون وزیر ارشاد، با بیان اینکه خبرنگاری که درد مردم را بیان می‌کند برای اعتبار همیشگی دارد اضافه کرد: اگر رسانه ای به صرف اتکا به دولت وارد عرصه شود، اعتبارش را زود از دست می‌دهد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امانتداری را بخش مهم اخلاق حرفه ای کار خبرنگاری برشمرد و خاطرنشان کرد: بیان گزینشی و تنها بخشی از گفته ها، مثل وارونه گفتن آن است و اگر برداشت دیگری به همراه داشته باشد، خلاف اخلاق رسانه ای است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه هنر دولت تدبیر و امید در این است که حرف همه جریان‌های اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی را می‌شنود، خاطرنشان کرد: هنر این دولت به این است که نمی‌خواهد فقط برای همراهان دولت باشد و می‌کوشد فرصت‌ها و امکانات را بین همه عادلانه توزیع کند.

کاراندیش با بیان اینکه دولت یازدهم بر انتقاد سازنده تاکید و از منتقد منصف حمایت می‌کند،افزود: تخریب دیگران به بهانه انتقاد قابل پذیرش نیست و دولت یازدهم با این نوع از انتقاد مخالف است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهمترین رسالت رسانه‌ها را نظارت عمومی و همگانی بر جامعه برشمرد و تصریح کرد: مهمترین سالت شما خبرنگاران و رسانه‌ها نظارت عمومی و همگانی بر نهادها و دستگاه‌های اجرایی است و باید از طریق این نظارت همگانی معضلات اجتماعی را به دقت آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی کنید.

کاراندیش،انتخاب گزینشی اخبار را برخلاف اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای دانست و گفت: گاه رسانه‌ها مطلبی را درج می‌کنند اما در آن تنها بخشی از حقیقت را می‌گویند و همین باعث می شود مخاطب برداشت دیگری کند که این روند در تضاد با اخلاق رسانه‌ای است.

وی،عملکرد رسانه های استان سمنان را مناسب ارزیابی کرد و افزود: رسانه باید به‌گونه‌ای عمل کند که روز به روز جایگاه مردمی‌اش رشد کند.

این مقام مسئول با اشاره به عملکرد دولت روحانی در حوزه رسانه، از وجود برخی نواقص جدی در این حوزه خبر داد و خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته در حوزه مطبوعات کارهای خوبی در کشور انجام شده که یکی از مهمترین آنها شفاف‌سازی است از این رو ضوابط دریافت یارانه بر روی سایت وزارتخانه قرار گرفته و هر کس می‌تواند میزان اعطای یارانه‌ها را به روشنی ببیند .

کاراندیش،از حذف یارانه‌های نشریات دولتی خبر داد و اضافه کرد: تا پیش از دولت تدبیر و امید بخش زیادی از یارانه‌ها به روزنامه‌ها و نشریات دولتی اختصاص می‌یافت که با حذف آنها، سهم مطبوعات و رسانه‌های مستقل و بخش خصوصی افزوده شد و این نیز یکی از مهمترین اقدامات دولت یازدهم بود.

معاون وزیر،ادامه داد: واگذاری برخی از امور به صنوف و تشکل‌ها از دیگر اقدامات خوب دولت در دو سال گذشته است. ضمن اینکه علاوه بر این قانون تبلیغات نیز تصویب و قانون دسترسی آزاد به اطلاعات نیز تدوین شد.

وی، با بیان اینکه در دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به روزنامه‌ها و مطبوعات محلی شد، خاطرنشان کرد: در سطح کلان نیز بخشی از اعتبارات ملی نیز به سمت استان‌ها هدایت شد. ضمن اینکه کوشیده‌ایم که فعالیت‌ها در استان‌ها به سمت آموزش و حمایت از استان‌ها پیش برود.

کاراندیش از تغییر رویه وزارتخانه متبوع خود در برپایی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های کتاب تهران،نمایشگاه قرآن، فضای مجازی، جشنواره تئاتر و...دیگر جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های بزرگ در تهران و مراکز استان‌ها خبر داد و افزود: همین رویه باعث شد هزینه‌های نمایشگاه کتاب تهران در سال‌جاری از 17 میلیارد سال گذشته به 7 میلیارد، نمایشگاه قرآن از 8میلیارد تومان به 3.5 میلیارد ، جشنواره دیجیتال از 6 میلیارد اعتبار در سال گذشته به صفر رسید ضمن اینکه هزینه‌های جشنواره چاپ و نشر نیز را در سال جاری به صفر رساندیم.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد با صرفه‌جویی در این بخش‌ها، اعتبارات را سمت استان‌ها سوق داد. علاوه بر این یارانه کتاب نیز تمهیدی اندیشیده شد که به دست مصرف‌کننده واقعی و کتابخوانان برسد ضمن اینکه عمده آن به دانشجویان، طلاب، اهل قلم و دوستداران کتاب و مطالعه سرازیر شد.

معاون وزیر از کاهش 20 درصدی اعتبارات معاونت‌های وزارتخانه در سال جاری خبر داد و گفت: همه این اعتبارات و صرفه‌جویی‌های ناشی از آن به استان‌ها داده شد.

این مقام مسئول،از آمادگی وزارتخانه ارشاد برای حمایت و کمک به هنرمندان نیازمند خبر داد و گفت: هر فردی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه که دچار مشکل خاصی شود و نیاز به حمایت داشته باشد از طریق معرفی از سوی فرهنگ و ارشاد استان‌ها از او حمایت می‌کنیم.

وی، گفت: همچنین این وزارتخانه از هر نویسنده، هنرمند، شاعر و... که صاحب یک اثر فاخر در زمینه‌های فرهنگی، قرآنی، هنری و.. باشد حمایت می کند. ضمن اینکه به صورت مستقیم به انجمن های فرهنگی و هنری استان‌ها به شرط فعالیت و داشتن برنامه حمایت می‌کنیم.

کاراندیش،با بیان اینکه منابع اعتباری ما محدود است، افزود: در سال جاری 53 درصد درآمدهای پیش‌بینی شده وزارتخانه محقق شده است لذا باید با صرفه‌جویی در منابع بیشترین کارایی را داشته باشیم.

وی با تاکید مجدد بر آموزش از عزم جدی دولت بر حمایت از استان‌ها خبر داد و گفت: دولت در بحث اعتبارات با محدودیت روبرو است لذا باید این اعتبارات بهینه مصرف شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار