معاون وزیر صنعت:

نباید انتظار داشت لغو تحریم ها به سرعت بر اقتصاد اثر گذارد

خبرگزاری پانا :معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت در توسعه روابط اقتصادی گفت : نباید انتظار داشته باشیم اعلام لغو تحریم های ایران در مدت کوتاهی تاثیر خود را بگذارد زیرا در این چند سالی که تحریم بوده ایم سازوکارهای بین المللی مرتبط با تامین ، تولید و خرید کالا و نقل و انتقال پول دچار مشکلات اساسی شده است و نیاز به گذشت زمان دارد تا این مسایل حل شود .

کد مطلب: ۳۷۴۶۹۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره شرایط اقتصادی پس از تحریم ها افزود:شرایط چه در زمینه فضای کسب و کار و تامین منابع و چه در بخش گسترده شدن مجموعه فعالیت های فعالان اقتصادی تغییر می کند .
وی با اشاره به اینکه انتظارات مردم هم پس از تحریم ها بیشتر می شود اضافه کرد: باید مجموعه اقداماتی که انجام می شود به شرایط اقتصادی ما برای خروج از رکود اقتصادی چند سال گذشته کمک کند و سرعت توسعه و رشد اقتصادی ما افزایش یابد.
جلیلی گفت : منابعی که قرار است به کشور وارد شود باید به درستی مدیریت شود و در تولید ، تامین مواد و قطعات و در فعالیت هایی که خلق ارزش افزوده می کند و در جهت کمک به توسعه اقتصاد دانش بنیان ، هزینه شود .
معاون وزیر صنعت در توسعه روابط اقتصادی هم با حضور در این برنامه با اشاره به تاثیراتی که تحریم بر اقتصاد کشور گذاشت گفت : تحریم ها هزنیه تمام شده کالا و قیمت محصولات تولیدی را افزایش و در نتیجه قدرت خرید مردم را کاهش داد .
ولی الله افخمی راد افزود: تحریم های بانکی هم هزینه های نقل و انتقال پول را افزایش داد و موجب افزایش هزنیه های تولید و در نتیجه رقابت پذیری کالاهای ایرانی را در مقایسه با دیگر کشورها افزایش داد .
جلیلی در ادامه گفت : یکی از غفلت هایی که در دولت های قبل تاکنون صورت گرفت این بود که کشور به نوعی به تحریم گره زده شد و اکنون که صحبت از لغو تحریم ها می شود افکار عمومی انتظار دارد که همه این مشکلات برطرف شود در صورتی که این گونه نیست .
وی در پاسخ به این پرسش که میزان واقعی پول های بلوکه شده ایران در خارج از کشور چقدر است گفت : مرجعی که می تواند در این زمینه اظهار نظر کند بانک مرکزی ایران است .
جلیلی با اشاره به رقم های مختلفی که از میزان دارایی های بلوکه شده ایران در خارج اعلام شده است افزود : پس از این اختلاف نظرها، کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی برای سه شنبه هفته آینده از مجموعه وزرای اقتصادی و رئیس کل بانک مرکزی دعوت کرده است تا به طور شفاف برای نمایندگان ملت شفاف سازی کنند .
وی با بیان اینکه این تفاوت در ارقام ناشی از نوع برداشت ها از دارایی های بلوکه شده است گفت : برخی، این منابع را که آزاد می شود ناشی از حساب های بانک مرکزی می دانند که در کشورهای خارجی به علت شرایط تحریم و مشکلات تبادل ارزی مسدود شده است و آن را محاسبه می کنند و برخی هم منابعی که به صورت ویژه در اختیار برخی کشورها برای تامین مالی طر ح ها در نظر گرفته اند مانند کشور چین را در این محاسبات، مبنا قرار نمی دهند و برخی آن را مبنا قرار می دهند .
جلیلی ادامه داد: برخی حتی دارایی های بلوکه شده ما از ابتدای انقلاب را هم در این محاسبات در نظر می گیرند .
وی گفت : اگر استناد ما به بانک مرکزی باشد، هفته گذشته این بانک به عدد 29 میلیارد دلار و در این هفته به عدد 26 میلیارد دلار اشاره کرد و همچنین معاون بانک مرکزی در این هفته به عدد 90 میلیارد دلار اشاره کرده است .
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت:پس از تحریم ها دو سری منابع به کشور اضافه می شود، یکسری از این منابعی که تاکنون بلوکه بوده است و یکسری منابعی که با فروش نفت به دست می آید .
وی افزود:دولت باید بیشتر این منابع را صرفا سرمایه گذاری کند تا کسب و کار رونق یابد و کالاهای واسطه ای وارد شود تا صنعت ما منابع لازم را پیدا کند .
مصباحی مقدم با بیان اینکه 50درصد صنایع کوچک و متوسط ما اکنون غیر فعال است گفت : اگر به این مجموعه منابع تزریق شود بخوبی می توانند تولید اشتغال کنند .
در ادامه افخمی راد معاون وزیر صنعت در توسعه روابط اقتصادی گفت : اینکه تصور کنیم اکنون حجم عظیمی از ارز آماده ورود به کشور است صحیح نیست و تحصیل ارز از محل فروش نفت نیز به سرعت میسر نمی شود و قیمت نفت نسبت به سال های گذشته پایین است .
وی افزود : تا اقدامات فنی و مهندسی برای تجهیز چاه ها انجام شود و بازار از دست رفته خود در بخش نفت را به دست بیاوریم زمان می برد .
افخمی راد ادامه داد: اعمال تعرفه ، وضع موانع فنی در هنگام واردات از ابزارهای ما برای تنظیم و کنترل واردات است اما نباید بازار خود را آن گونه باز کنیم تا هر کالایی با هر کیفیتی وارد کشور شود .
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: برای اینکه در شرایط پساتحریم بخواهیم سرمایه بیشتری به بخش تولید وارد و سرمایه گذاری های بیشتری انجام شود نیاز به سرمایه گذاری داریم .
افخمی راد گفت : از 20 ماه گذشته هیئت های مختلف اقتصادی به ایران رفت وآمد و مذاکره کرده اند و به زودی هیئت های اقتصادی از فرانسه و ایتالیا نیز خواهند آمد .
وی افزود : در کنار این تحریم ها ، ابتکارات و خلاقیت هایی در مقابله با آن به دست آوردیم که آنها را باید تقویت وحمایت کنیم .
جلیلی در ادامه در پاسخ به این پرسش که دولت چه باید کند تا منابع آزاد شده موجب تحریم نشود گفت : دولت باید برنامه ریزی هوشمندانه تا از این منابع به بهترین شکل برای رشد اقتصادی استفاد کند و برای این منظور باید بر تقویت توان تولید داخلی تمرکز کرد .
وی افزود : راهبرد اساسی دولت در استفاده از منابع آزاد شده جهت دهی آن به بازار سرمایه داخلی است تا به منابع و شرایط ساخت این بازار برای حرکت در فضای جهانی کمک کند .
جلیلی گفت : شرایط در بازار جهانی ، ایستا نیست بنابراین تولید کننده ما باید به گونه ای عمل کند تا از این بازار سهم ببرد .
وی افزود : باید تلاش کنیم منابع آزاد شده برای ایجاد زیر ساخت ها و ارزش افزوده و تولید شغل صرف شود .
در ادامه افخمی راد گفت: پارسال 50 میلیارد دلار صادرات کالای غیر نفتی داشتیم که از این میزان بیش از 22 میلیارد دلار کالای کشاورزی و صنعتی ما بود .
وی تاکید کرد: بخش عمده ای از منابع آزاد شده در سرمایه گذاری و زیر ساخت های کشور هزینه می شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار