یک تولید کننده صنعتی مطرح کرد:

کم اظهاری وارد کنندگان تعرفه های واقعی گمرک را به یک سوم کاهش داده است

خبرگزاری پانا:یک تولید کننده صنعتی با بیان اینکه کم اظهاری واردکنندگان در گمرک موجب کاهش تعرفه واقعی واردات تجهیزات کامپیوتری شده است اظهار کرد: اگرچه تعرفه واردات کامپیوترو تجهیزات کامپیوتری 15 درصد است اما کم اظهاری واردکنندگان در عمل این تعرفه را به 4 تا 5 درصد کاهش داده است.

کد مطلب: ۳۷۰۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا؛ مقدم در یک نشست خبری خاطرنشان کرد: کم اظهاری در گمرک توسط واردکنندگان صورت می گیرد و وجود مسیر سبز نیز که برای ترخیص کالاهای مشکل دار به صورت موقتی پیش بینی شده موجب سوءاستفاده از کارت های بازرگانی شده است.
وی در خصوص انتقاداتی که به مونتاژ بودن تولیدات داخلی تجهیزات کامپیوتری و کامپیوترهای بدون کیس صورت می گیرد گفت: تولیدات لوازم الکترونیکی در هیچ کجای دنیا به صورت 100 درصدی توسط تولیدکنندگان کشور صورت نمی گیردو از آنجا که در حوزه لپ تاپ و کامپیوترهای بدون کیس ، cpu، اینتلس مونتاژ می شود و حتی شرکت سونی نیز بخش از تولیداتش وارداتی و مونتاژ است.
مقدم با بیان اینکه نرم افزار مورد استفاده در کامپیوترهای بدون کیس داخلی توسط تولیدکنندگان داخلی طراحی شده است عنوان کرد: اگر این نرم افزار قرار بوده است از خارج ازایران خریداری شود باید برای آن 800 هزار دلار هزینه می شد و تولید آن به نوعی صرفه جویی ارزی را برای کشور به همراه داشته است.
وی افزود: در حال حاضر و در شرایطی که کشور در حال تحریم است 80 درصد بدنه های لپ تاپ در داخل تولید می شود و تولید نیز در شرایطی مناسب است که توجیه اقتصادی داشته باشد.
عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تاکید براینکه علی رغم وجود قانون استفاده حداکثری از توان داخلی بسیاری از وزارتخانه ها از جمله آموزش و پرورش تمایلی به خرید تجهیزات تولید داخل ندارند بیان کرد: تولیدات داخلی بین 16 تا 18 وات صرفه جویی برق نسبت به نمونه های خارجی دارند اما وزارت صنعت که آمار تولید ماهانه شرکت ها را دارد و نظارت 100 درصدی بر تولیدات داشته است حمایت های لازم را از این صنایع به انجام نمی رساند.
وی با اشاره به حساسیت اطلاعات موجود در کیس ها و لپ تاپ ها عنوان کرد: در تولیدات داخلی مشخص است که چه اپراتوری در چه زمانی محصول را مونتاژ کرده و به نوعی امنیت اطلاعاتی در تولیدات داخلی برای مصرف کنندگان وجود دارد اما نه تنها حمایت صورت نمی گیرد بلکه به نوعی از عدم حمایت نیز حمایت می شود.
مقدم خاطرنشان کرد: وجود مسیر سبز به نوعی قاچاق تجهیزات کامپیوتری است و دولت باید در این خصوص تدابیر جدی اتخاذ کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار