عامری اعلام کرد:

رتبه ‌بندی دانشگاه ‌ها بر اساس مدل بومی/دانشگاه های غیرانتفاعی منحل نمی شوند

خبرگزاری پانا: سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم با اعلام اینکه نتایج رتبه بندی دانشگاه های غیرانتفاعی بزودی منتشر می شود، گفت: رتبه‌بندی یک موضوع چالش‌برانگیز است که باید انتخاب معیارهای آن با دقت انجام شود. از طرفی ما به دنبال معیارهایی هستیم که منطبق بر واقعیت‌های آموزش عالی خودمان باشد.

کد مطلب: ۳۶۱۶۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، رضا عامری امروز با بیان اینکه طرح سند آموزش عالی کشور برای تصویب به مراکز ذیصلاح ارجاع داده شده است، گفت: البته با توجه به اینکه این یکی از طرح‌های وزارت علوم است، در حال حاضر نیز قابلیت اجرایی دارد که ما با تشکیل صدها گروه و کمیته کارشناسی در زمینه بازنگری سرفصل‌ها، بروزرسانی و توسعه میان رشته‌ای‌ها فعالیت می‌کنیم که امیدواریم فاز اجرایی بیشتری شود.

سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم در ادامه با اشاره به تقسیم کشور به 11 منطقه آمایشی، گفت: به جای ارتباط مستقیم با دانشگاه‌ها، فعالیت را با همکاری مناطق پیش می‌بریم، بنابراین به جای متمرکز بودن برنامه‌ها در خود ستاد، از این پس دانشگاه‌ها نقش بیشتری خواهند داشت و وزارت علوم نقش سیاستگذاری و برنامه‌ریزی را ایفا خواهد کرد.
وی در ادامه به توسعه کیفی آموزش عالی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ظرفیت ما بیش از تقاضا است و این خود نویدی برای افزایش کیفیت دانشگاه‌ها خواهد بود، چرا که از این پس رقابت بین دانشگاه‌ها برای افزایش کیفیت بیشتر خواهد شد.
رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس زیرنظام‌ های دانشگاهی
عامری در بخشی از سخنان خود افزود: رتبه‌بندی یک موضوع چالش‌برانگیز است که باید انتخاب معیارهای آن با دقت انجام شود. از طرفی ما به دنبال معیارهایی هستیم که منطبق بر واقعیت‌های آموزش عالی خودمان باشد.
سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم با بیان اینکه سازمان‌های جهانی زیادی وجود دارد که دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند، اظهار داشت: لزوما معیارهای این سازمان‌ها منطبق بر آموزش عالی ما نیست. البته ما گاها دانشگاه‌های مادر خود را تشویق به حضور در رتبه‌بندی‌های جهانی می‌کنیم، اما اینکه دانشگاه‌ها را تنها به سوی رتبه‌بندی‌های خارجی سوق دهیم، چیز مطلوبی نیست بلکه باید به یک مدل بومی در رتبه‌بندی برسیم.
وی در ادامه تصریح کرد: بر این اساس رتبه‌بندی در همه زیر نظام‌های آموزشی انجام خواهد شد و ما باید علاوه بر یک رتبه‌بندی کلی، رتبه‌بندی بر اساس زیر نظام‌های خاص را نیز داشته باشیم، چرا که هر کدام از زیر نظام‌ها، اهداف و ماموریت‌های خاص خود را دارند؛ بنابراین نمی‌توانیم یک دانشکده فنی و حرفه‌ای را با یک دانشگاه بزرگ مقایسه کنیم.
نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های غیرانتفاعی بزودی اعلام می شود
عامری گفت: در حال حاضر بیش از 2700 موسسه آموزش عالی در کشور وجود دارد. رتبه‌بندی دانشگاه‌ها باید به صورت فازبندی انجام شود که در فاز اول، رتبه‌بندی موسسات غیر دولتی و غیر انتفاعی را آغاز کردیم که بر اساس آن تابحال 180 موسسه اطلاعات خود را تکمیل کرده‌اند و خروجی اولیه از این موسسات را داشته‌ایم که در حال بررسی صحت اطلاعات هستیم و به زودی این نتایج را اعلام می‌کنیم.
سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم با بیان اینکه رتبه‌بندی‌ها ممکن است هر 2 یا 3 سال یک بار تکرار شود، گفت: در این زمینه، اعطای رشته‌ها، اختلاف میان شهریه‌ها و مسائل آموزشی دیگر بر اساس رتبه دانشگاه بررسی خواهد شد.
عامری همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر نظارت و ارزیابی وزارت علوم، یک شبکه نظارت و ارزیابی در کل کشور مرکب از 31 هیات در استان‌ها وجود دارد که علاوه بر اعضای عضو، دهها نفر از اعضای هیات علمی نیز در این هیات‌ها فعالیت می‌کنند.
عامری در ادامه با اعلام اینکه در سال 83 تعداد بازدیدهای میدانی 31 مورد بوده است، گفت: این رقم در سال‌های آتی به ترتیب 60، 102، 198، 397 و 559 مورد بوده است که در سال 90 بالغ بر 860 مورد نظارت و ارزیابی میدانی صورت گرفته است. علاوه بر اینها در خود زیر نظا‌م‌ها نیز بحث ارزیابی را به شدت توصیه کرده‌ایم که در این زمینه دانشگاه جامع علمی کاربردی نظارت‌های خوبی را انجام داده که بعضا منجر به بازنگری مراکز و تغییر تعداد رشته‌ها شده است.
سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه پیام‌نور نیز ارزیابی را در سطح واحدهای خود انجام می‌دهد، تصریح کرد: ما در حال حاضر هر واحدی که می‌خواهد تاسیس شود، حتی پردیس‌های دانشگاه‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و متناسب با امکانات، تعداد رشته‌ها و مقاطع را برای آن تعیین می‌کنیم.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی انتقادها درباره انحلال مراکز و موسسات غیر دولتی و غیر انتفاعی، گفت: نه تنها این مراکز در شرف انحلال نیستند، بلکه از برنامه چهارم تابحال تعداد جمعیت دانشجویی آنها از 200 هزار نفر به 400 هزار نفر افزایش پیدا کرده است. بنابراین این حرف‌ها که برخی از افراد در حمایت از این موسسات می‌زنند، ناخواسته به این موسسات ضرر می‌زند، چرا که احساس عدم امنیت و آرامش را در بین مردم برای جایگاه این موسسات ایجاد می‌کند.
فعالیت 340 موسسه غیر انتفاعی در کشور
عامری با بیان اینکه ما در حال حاضر 340 موسسه غیر انتفاعی فعال داریم، تصریح کرد: طبیعی است که همه این موسسات از کیفیت لازم برخوردار نباشند، اما موسساتی که حداقل‌ها و استانداردهای لازم را داشته باشند، مورد حمایت وزارت علوم هستند و ما نه تنها حذف آنها را نداریم، بلکه هدفمان مشارکت بخش غیر دولتی است و شاهد این مدعا نیز افزایش تعداد رشته‌های مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این موسسات بوده است.
سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم خاطر نشان کرد: البته اگر این موسسات استانداردهای لازم را نداشته باشند، به سمت محدود کردن رشته‌ها و کم کردن ظرفیت دانشجویی و حتی در مواردی به سمت توقف فعالیت‌ آنها حرکت کرده‌ایم که البته تعداد این مراکز به اندازه انگشتان دو دست هم نبود.
عامری با بیان اینکه اکثر این موسسات در حال حاضر دارای فضای آموزشی مستقل هستند، گفت: در سال‌های گذشته در این موسسات، بحث هیات علمی مطرح نبود، اما در سال 90، 480 و در شش ماه اول سال 91، 635 عضو هیات علمی در این موسسات جذب شده‌اند که این رقم تا پایان سال قطعا از مرز 1300 نفر خواهد گذشت.
وی با بیان اینکه بحث "آمایش" می‌تواند به حذف کنکور کمک کند، گفت: هدف حذف کنکور این است که همه مناطق کشور بتوانند از آموزش عالی با کیفیت برخوردار شوند. خوشبختانه در 31 منطقه‌ای که از آنها بازدید می‌کنیم، حتی در مناطق محروم، آموزش عالی در حد قابل قبول یا بالاتر است.
اختصاص بورس هیات علمی به دانشگاه‌های نوپا
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اگر در استان‌ها، رشته‌ها و ظرفیت‌های متنوع را ایجاد کنیم، لزومی ندارد که کسی وارد استان‌های دیگر شود، گفت: در این زمینه فقط بحث برخی رشته‌ها و دانشگاه‌های خاص می‌ماند که تنها یک درصد از جمعیت متقاضی کشور را تشکیل می‌دهند. بنابراین آمایش کمک می‌کند که ما تعادل منطقه‌ای داشته باشیم. در همین زمینه بیشترین مقدار بورس هیات علمی را به دانشگاه‌های نوپا و مناطق محروم‌تر می‌دهیم.
کاهش ظرفیت پذیرش علوم انسانی در کنکور 92
عامری با اشاره به بحث تعدیل ظرفیت زیر گروه‌های آموزشی گفت: هدف ما، برقراری تعادل بین گروه‌های آموزشی هم در سطح کلان و هم در استان‌ها است و با توجه به اینکه در حال حاضر حدود 45 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها در علوم انسانی است و تا حدودی بازار کار این مجموعه به حد اشباع رسیده است، بنابراین در کنکور سال آینده قطعا میزان کاهش سهمیه کل را در این زیر گروه آموزشی خواهیم داشت. همچنین بقیه زیر گروه‌ها به ویژه فنی و مهندسی و هنر توسعه بیشتری خواهند داشتند.
وی همچنین درباره همکاری دانشگاه آزاد در زمینه ارائه آمار اعضای هیات علمی تمام وقت، تصریح کرد: در حال حاضر همه زیر نظام‌های ما نیاز به اعضای هیات علمی دارد. در دانشگاه آزاد نیز این بحث مطرح است. هنوز آمار دقیقی از وضعیت اعضای هیات علمی تمام وقت و پاره وقت دانشگاه آزاد نداریم، از این دانشگاه درخواست کرده‌ایم که آمارهای خود را به صورت شفاف‌تر ارائه کنیم که امیدواریم این امر به زودی انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار