ببر سیبری معدوم نخواهد شد؛

نیروهای مسلح به کمک اطفای حریق در جنگل ها می آیند

خبرگزاری پانا: نشست خبری مدیران کل حوزه معاونت طبیعی و تنوع زسیتی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

کد مطلب: ۳۵۸۰۷۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، نشست خبری مدیران کل حوزه معاونت طبیعی و تنوع زسیتی سازمان حفاظت محیط زیست، با خبرنگاران رسانه ها با حضور اصغر مبارکی، مدیرکل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی، علی تیموری، مدیرکل دفتر مدیریت شکار وصید و مجید مقدم خرازیان، مدیرکل دفتر حیات وحش وتنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در سالن اجتماعات سازمان در 20 خرداد 94 برگزار شد.

در این نشست، علی تیموری، مدیرکل دفتر مدیریت شکار وصید گفت: مطالبه ضرر و زیان حیات وحش کشور براساس اهمیت حفاظتی گونه ها در سال 94، از سوی شورای عالی محیط زیست به زودی در مطبوعات آگهی می شود و تا 10 روز آینده به تمامی ادارات کل محیط زیست استان ها برای اجرا ابلاغ می شود. مطالبه ضرر و زیان حیات وحش در سال 94 در مقایسه با سال 93، از دو امتیاز برخوردار است؛ اولاً مطالبه ضرر و زیان حیات وحش در سال 94 شامل همه گونه های حیات وحش کشور می شود. ثانیاً این قیمت گذاری در سال 94 در مقایسه با سال گذشته، در برخی گونه ها افزایش قابل توجهی داشته است. برای مثال، گونه پلنگ، 80 میلیون تومان و گونه یوز، 100 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

با اشاره به اینکه حدود 10 درصد مناطق کل کشور تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد، گفت: یکی از برنامه های مهم سازمان در سال های 93 و 94، مدیریت بحران در حوزه محیط زیست خصوصاً در زمینه اطفاء حریق مراتع است. از گذشته تا کنون در مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست، حدود 19 استان کشور دچار حریق شدند، که بیشتر آتش سوزی ها در حوزه حفاظتی سازمان جنگل ها و مراتع کشور بود. با این وجود، بخاطر مانورهایی که سازمان حفاظت محیط زیست در برخی استان های کشور در زمینه اطفاء حریق جنگل ها برگزار کرده است، محیط بانان محیط زیست استان ها آمادگی زیادی در رویارویی با این مسئله حتی در حوزه حفاظتی سازمان جنگل ها و مراتع کشور است.

استفاده از صنایع هوایی در مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست

تیموری گفت: در ابتدای سال جاری برای این میزان از مناطق تحت حفاظت دستور العمل و استراتژی مقابله با آتش سوزی تهیه کرده است.این دستورالعمل به تمام استان ها ابلاغ شد و در آن 3 استان گلستان ، مازندران و لرستان به عنوان پایلوت برای اجرای مانور اطفای حریق انتخاب شد.

مدیر کل دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تا کنون در دو استان گلستان ولرستان مانور اطفای حریق انجام شده و درهفته آینده نیز در استان مازندران مانور دیگری برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه آمادگی نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست در مواجه با آتش سوزی ها در سطح کشور و مهار آن در سال 93 و 94 در طول تاریخ محیط زیست کشور بی همتا بود، افزود: در حوزه مهار آتش سوزی جنگل ها، سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت کشور صورت جلسه ای را تدوین کرد که براساس این صورت جلسه، ستاد کل نیروهای مسلح با استفاده از امکاناتی که در حوزه صنایع هوایی دارد، از 17 خرداد 94، اقدام به اطفاء حریق جنگل ها بکند.

تیموری تاکید می کند که مناطق جنگلی که حفاظت آن ها به عهده سازمان حفاظت محیط زیست است، مناطق بسیار مهمی همچون پارک های ملی و مناطق حفاظت شده است.

طی اقداماتی که انجام گرفته سازمان قصد دارد از صنایع هوایی وزارت دفاع همچون بهپاد برای پایش، سرشماری گونه های جانوری در حیات وحش و ردیابی متخلفین مربوطه در سطح کشور، بدون پرداخت هیچ هزینه ای از سوی سازمان، استفاده کند.

وی افزود: 2 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار برای 19 استان کشور با هدف اطفای حریق به سازمان محیط زیست اختصاص یافت که تاکنون موفق به تجهیز محیط بانان و مناطق جنگلی تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست به امکانات اطفای حریق شدیم.

ممنوعیت توزیع سلاح های شکاری ساخت داخل در سطح کشور

تیموری با اشاره به اینکه صدور هر گونه مجوز برای سلاح شکاری به افراد، حتما باید باید با توافق سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود، گفت: پیگیری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و هماهنگی هایی که با وزیر دفاع انجام شد، تصمیم گرفته شد هیچ سلاح شکاری ساخت داخل کشور در سطح کشور توزیع نشود.

تعیین وظایف مالکین قرق اختصاصی

تیموری با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست برای محفافظت از مناطق چهارگانه در حوزه شکار، شرایطی را برای افراد حقیقی و حقوقی فراهم کرده است تا بتوانند اقدام به مراکز تکثیر و پرورش گونه های قابل شکار بکنند، افزود: از زمانی که بنده این مسئولیت را در سازمان حفاظت محیط زیست به عهده گرفتم تا کنون، پروانه بهره برداری بسیاری از این افراد در استان ها که اقدامی برای تکثیر، پرورش و رها سازی جانوران در زمین های تحت پوشش خود نکردند، ابطال شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت شکار وصید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به منظور حفظ و تقویت مناطق چهارگانه در حوزه شکار، سازمان حفاظت محیط زیست در گذشته، اقدام به واگذاری نواحی خارج از این مناطق به افراد حقیقی و حقوقی علاقمند با عنوان قرق اختصاصی کرده است. سازمان تکالیف و حقوق افراد دارای قرق اختصاصی را در 5 منطقه در سه استان یزد، کرمان، سمنان تعیین کرده است.

تهیه لیست گونه های جانوری در معرض خطر انقراض در داخل کشور

در این نشست، مجید مقدم خرازیان، مدیرکل دفتر حیات وحش وتنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید به این موضوع که وظیفه اصلی این دفتر محافظت از آن تعداد گونه ای است که در لیست قرمز IUCN به عنوان گونه در معرض تهدید یا در خطرانقراض معرفی شدند، گفت: مهمترین فعالیتی که در این زمینه هدف گذاری شده، تدوین برنامه عمل برای 30 گونه جانوری است و تا پایان 5 سال برنامه ششم توسعه، قصد داریم با توجه به بودجه ای که در اختیار داریم و با همکاری دانشگاه ها و مدیرکل دفتر مدیریت شکار وصید، برنامه عمل حداقل 15 گونه از این 30 گونه را به اجرا برسانیم.

وی با اشاره به اینکه فهرست سرخ IUCN وضعیت گونه های در معرض انقراض را در سطح جهانی تعیین می کند، و در زمینه گونه های بومی ایرانی اطلاعات این فهرست ناقص است، افزود: برای داشتن تصمیمات مدیریتی مناسب در زمینه محافظت از حیات وحش سعی داریم لیست گونه های جانوری در معرض خطر انقراض را در داخل کشور را با همکاری دانشگاه ها از سال آینده تهیه کنیم.

مقدم در ادامه گفت: با توجه به تعداد محدود محیط بانان، سعی داریم همچون نقاط دیگر دنیا در زمینه پایش حیات وحش از امکانات سایر سازمان ها و نهادهای مردمی نیز استفاده کنیم تا بتوانیم با حداقل نیروی انسانی، حداکثر عملکرد را داشته باشیم.

مدیرکل دفتر حیات وحش وتنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت : با وجود اینکه ببر سیبری بیش از چهار سال است که در قرنطینه است، سازمان حفاظت محیط زیست در آخرین جلساتی که با سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت داشته، توانست به این توافق دست یابد که از معدوم شدن این ببر جلوگیری کند. قرار شد تا ببر مذکور به قرنطینه جدیدی که سازمان حفاظت محیط زیست معرفی می کند، منتقل شود و در آنجا مجددا در زمینه آلودگی این ببر به بیماری ویروسی نمونه برداری انجام گیرد.

مقدم افزود : با وجود اینکه کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست معتقد هستند اگر این جانور بیمار بود، تا کنون باید علائم بیماری در آن مشاهده می شد، اما نگرانی سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت درباره نگهداری این ببر در قرنطینه نیز قابل درک است. چون بیماری ویروسی مشمشه قابل انتقال به انسان است و این ویروس می تواند برای مدت زیادی در بدن میزبان مخفی باقی بماند.

توجه به آموزش و اطلاع رسانی در موزه های تاریخ طبیعی

اصغر مبارکی، مدیرکل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی با اشاره به اینکه مدت یک ماه است که مسئولیت این دفتر را به عهده گرفته است و همواره سعی دارد برای سال جاری برنامه های منسجم تری در این دفتر فراهم کند، گفت: در مورد موزه های تاریخ طبیعی کشور، فقط بحث نمایشگاهی مطرح نیست و دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سعی دارد در زمینه آموزش و اطلاع رسانی نیز فعالیت بیشتری داشته باشد. موزه های تاریخ طبیعی ایران، در خاورمیانه به لحاظ گونه های فون و فلوری که دارد، منحصر به فرد است و این دفتر سعی دارد با همکاری های مشترکی که با موزه های تاریخ طبیعی جهان انجام می دهد، مطالعه و شناسایی گونه های بومی را تقویت کند.

انجام مطالعات ژنتیکی گونه های بومی کشور

مدیرکل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی ،با اشاره به اینکه مطالعات ژنتیکی جمعیت های گونه ها بومی کشور که در معرض تهدید یا در خطر انقراض قرار دارند، از برنامه های آتی دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکیاست، گفت: از آنجائیکه گونه های بومی اندمیک مختص یک کشور هستند، مسئولیت حفاظت آن ها نیز به عهده سازمان حفاظت محیط آن کشور است.

وی با تاکید به این موضوع که کدگذاری ویژگی های ژنتیکی گونه های جانوری که منحصر به ایران هستند و جلوگیری از قاچاق و خرید و فروش آن ها برای دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اهمیت دارد، افزود: از آنجائیکه خیلی از گونه های جانوری اندمیک ایران تا کنون مطالعه نشده است، سعی داریم در پروپوزال هایی مجزا، مطالعات ژنتیکی آن ها را با استفاده از مارکرهای ژنتیکی آغاز کنیم. طی مطالعاتی که در سال های اخیر انجام دادیم، توانستیم گونه های جدیدی را از ایران به دنیا معرفی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار