رییس سازمان چای کشور اعلام کرد:

اعطای تسهیلات به 11 هزار کشاورز چایکار

خبرگزاری پانا: رییس سازمان چای کشور با اعلام اعطای تسهیلات به 11 هزار نفر کشاورز چایکار گفت: با وجود مشکلات گسترده دولت در تأمین نقدینگی توانستیم 25 میلیارد تومان را جذب کنیم و به حدود 11 هزار نفر چایکار تسهیلات بدهیم.

کد مطلب: ۳۴۶۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و رییس سازمان چای کشور یکشنبه شب با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، به بررسی وضعیت چای داخلی کشور پرداختند.در این برنامه ،'محمدولی روزبهانی' گفت: چای ویژگی های خاصی دارد که این ویژگی ها باعث شده در تمام کشورهایی که چای تولید می شود حمایت های خاصی از این محصول داشته باشند.

رییس سازمان چای کشور با بیان اینکه در سال 92 به سمت کیفی سازی چای پیش رفتیم، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 93 نیز حمایت های گسترده ای از سوی دولت تدبیر و امید از چایکاران شده است.

وی افزود: یکی از حمایت های ویژه ای که می تواند ما را از وابستگی به واردات چای از کشورهای دیگری بی نیاز کند حمایت از چایکاران است.

روزبهانی ادامه داد: در حدود 10، 12 سال قبل به دلایل مختلف که یکی از آن ها عدم وجود یک سازمان متولی و سیاستگذار در بحث چای بود منجر به این شد که چای کشور شرایط سختی را متحمل شود.

رییس سازمان چای کشور یادآور شد: سطح زیر کشت باغات چای ما از حدود 34هزار هکتار در حدود 14 سال قبل به 18 هزار هکتار رسیده است.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر سازمان چای برای حمایت از تولید کنندگان چه اقداماتی انجام می دهد، گفت: سازمان چای یک سازمان سیاست گذار و مجری است و مسئولیت خرید تضمینی برگ سبز چای را انجام می دهد.

روزبهانی با بیان اینکه چای یک ویژگی خاصی دارد که هیچ یک از محصولات کشاورزی ما این ویژگی را ندارد، افزود: محصول چای بلافاصله بعد از چیدن باید فرآوری شود و اگر این اقدام صورت نگیرد از بین رفته و فاسد می شود و امکان استفاده از آن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه چای باید در داخل کشور تولید شود، گفت: 50 هزار خانوار چایکار به کشت این صنعت مشغول هستند و این محصول در استان های مازندران و گیلان نقش بسیار مهمی را در ایجاد اشتغال ایفا می کند

رییس سازمان چای کشورهمچنین با اذعان به این موضوع که تنها چایی که بدون یک گرم سم تولید می شود، چای ایرانی است، افزود: مردم نباید نگرانی های مختلف بهداشتی نسبت به چای ایرانی داشته باشند چرا که به هیچ وجه در تولید چای از سم استفاده نمی شود.

وی با اشاره به این که چای واقعی و طبیعی نیاز به عطر و طعم مصنوعی ندارد، ادامه داد: به هیچ وجه چای خشک تولیدی را از کارخانجات چای سازی خریداری نمی کنیم و در حال حاضر فقط برگ سبز از چایکاران خریداری می شود.

وی با بیان اینکه حمایت از چایکاران، کشور را از وابستگی به واردات چای بی نیاز می کند، اظهار داشت: چای ویژگی های خاصی دارد که این ویژگی ها باعث شده در تمام کشورهایی که چای تولید می شود حمایت های بسیار ویژه ای از این محصول داشته باشند.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این برنامه خبری، گفت: در کشور حدود 110 تا 120 هزار تن در سال مصرف چای وجود دارد که تقریباً حدود 15 تا بیست درصد آن تولید داخل صورت می گیرد و مابقی آن الزاماً باید از طریق واردات تأمین شود.

'عباس رجایی' افزود: سال گذشته 14 هزار تن تولید چای خشک در داخل داشتیم که مابقی نیاز نیز از خارج کشور وارد شده بود.

وی ادامه داد: ما در تولید چای داخلی در سنوات گذشته مشکلاتی داشتیم و الآن هم شاید بعضاً این مشکلات وجود داشته باشد.

رجایی تصریح کرد: اساساً چایی که چای بهاره اسم آن را می گذارند کیفیت مرغوب تری دارد اما حجم آن خیلی کم است لذا طبیعتاً وقتی آن میزان کم به بازار مصرف می آید آن هایی که علاقه مند به چای ایرانی دارند آن را مصرف می کنند و مابقی محصول چای تولیدی باید به روش های دیگری فرآوری شود یا با چای خارجی مخلوط شود تا کیفیت لازم را پیدا کند.

وی با بیان این که چای مرغوب ایرانی اگر به دست مصرف کنندگان برسد چای بسیار خوبی است اما این که چگونه این اتفاق می افتد خود جای بحث دارد، گفت: این موضوع به عوامل مختلفی برمی گردد و یکی از آن عوامل این است که ما چای را در سبد خریدهای تضمینی آوردیم که شاید لازم نباشد با آن این گونه رفتار کنیم.

رییس سازمان چای کشور نیز در این برنامه خبری، تصریح کرد: برای این که در مورد چای صحبت کنیم و تصمیم گیری داشته باشیم باید یک نگاه جامع و کلان به این محصول کشاورزی داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار