استاندار كردستان:

تبادل فرهنگی میان اقوام ایرانی به غنای فرهنگ کشور کمک زیادی می کند

خبرگزاری پانا:استاندار کردستان با تاکید بر حفظ اصالت و فرهنگ کشور، از همه اقوام ایرانی به عنوان ساکنان یک سرزمین واحد خواست داشته های خود را به هموطنانمان عرضه کنند تا با این تبادل فرهنگی، فرهنگ ایرانی به غنا و هم نوایی بیشتری برسند.

کد مطلب: ۳۴۴۱۷۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،عبدالمحمد زاهدی در آیین آغاز به کار جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی در سنندج، برگزاری این جشنواره را تجربه خوبی برای تعامل و همکاری بین دستگاه های اجرایی و سازمان های مردم نهاد و نخبگان فرهنگی و هنری دانست و افزود: تلاش می کنیم از این به بعد سازمان های مردم نهاد و نخبگان عهده دار برگزاری این گونه برنامه ها باشند.

او از فرهنگ به عنوان مهمترین مولفه معرفی هویت یک ملت و یک قوم نام برد و گفت: آنچه امروز در دنیا به عنوان فناوری، تکنولوژی و صنعت وجود دارد متعلق به یک قوم و یک ملت و نشان دهنده هویت آنها نیست بلکه فرهنگ و عناصر فرهنگی است که هویت ملت ها را نشان می دهد.

استاندار کردستان در ادامه گفت: ایران سرزمین پهناوری است و هرچند که همه اقوام ایرانی یک ریشه دارند اما به دلیل پهناور بودن این سرزمین و تنوع اقلیمی و جغرافیایی که وجود دارد فرهنگ های متفاوتی شکل گرفته که امروز بعد از گذشت هزاران سال می توان این مظاهر را در قالب فرهنگ اقوام ایرانی و هنر آنها مشاهده کرد.

او لباس اقوام ایرانی را یکی از مظاهر فاخر فرهنگی دانست و اظهار کرد: لباس هر یک از اقوام ایرانی منطبق با شرایط جغرافیایی و محیطی آن مناطق است و این نشان از اصالت و فرهنگ این اقوام دارد.

زاهدی همچنین به تنوع در موسیقی اقوام نیز اشاره کرد و گفت: موسیقی مردمان مناطق مختلف با توجه به شرایط محیطی و جغرافیایی هر منطقه متفاوت است و این نشان دهنده هویت و غنای فرهنگی و هنری اقوام ایرانی است.

وی با بیان اینکه فرهنگ اقوام و ملت ها بر دو پایه شکل گرفته و رشد کرده است گفت: یکی از این پایه ها تراوشات ذهنی و فکری مردم هر سرزمینی است که تولیدات فرهنگی متناسب با اقلیم و زیست بوم خود را داشته اند و دیگری داد و ستد و تبادل فرهنگی است که بین اقوام و ملت های مختلف در طول تاریخ صورت گرفته و باعث تقویت و بالندگی و به روزشدن فرهنگ شده است.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه جشنواره اقوام ایرانی برای اولین بار در سنندج برگزار می شود افزود: این جشنواره در صدد است علاوه بر معرفی و تقویت فرهنگ و هنر اقوام ایرانی مجرایی باشد تا اصالت های فرهنگی خودمان را فراموش نکنیم.

جشنواره کشوری فرهنگ و هنر اقوام ایرانی به همت اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان امروز سه شنبه با حضور مشاور فرهنگی اتحادیه اروپا، استاندار کردستان، معاونین استاندار و فعالین فرهنگی و هنری از هشت کشور در پردیس سینما بهمن سنندج آغاز شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار