معرفی بنای برج خاموشی در روستای اغرکویه سیرجان با قدمت 2 هزار ساله

خبرگزاری پانا:حدود 70 کیلومتری جنوب شهرستان سیرجان بنای برج خاموشی با قدمت 2 هزار ساله است که به علت نبود راه مناسب و عدم اطلاع رسانی از چشم توریستها دور مانده است.

کد مطلب: ۳۴۲۰۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری پانا، وحید حسینی کارشناس موزه سیرجان اظهار داشت :این محل قلعه 50 متر مربعی،مربوط به سکونت زرتشتیانی است که در این محل مردگان خود را به رسم زرتشتیان که تا یک قرن پیش مرسوم بوده است، قرار می دادند تا لاشخورها یا عقابها یا پرندگان شکاری این اجساد را بخورند و سپس استخوانهای میت را در چاهی که وسط این برج است می ریختند، تا تبدیل به خاک شود.

وی افزود : قدمت این برج با دیوارهای سنگ چین به بیش از 2 هزار سال یعنی قبل از اسلام می رسد و این برج خاموش نشان دهنده سکونت زرتشتیان در منطقه بوده است.

محسن اسدی کارشناس آثار باستانی و مسئول موزه سیرجان نیز در مورد این محل بیان داشت :این محل برج خاموشی یا برج استودان نام دارد که تا یک قرن پیش زرتشتیان محلی به همین نام داشتند، که مردگان خود را می گذا شت ند تا طعمه پرندگان شوند و به عناصر طبیعت بازگردند.

وی افزود:در آیین زرتشت خاک ،آب ،باد و آتش از عناصر طبیعت هستند، که باید احترام این عنصرها حفظ شود و به همین خاطر مردگان را در چنین محلی می گذارند،تا طعمه پرندگان شوند و به طبیعت بازگردند.

گفتنی است که عرض دیوارهای سنگی که بدون ملات چیده شده ،تا دو متر است وهم اکنون فقط 1 تا 5/1 متر از دیوارهای سنگی باقی مانده است و در وسط محوطه که جایگاه آیین زرتشتیان هم بوده،چاهی است که با سنگ اطراف آن بالا آمده که استخوانهای مردگان در آن ریخته می شده است.لذا می طلبد که میراث فرهنگی استان و مسئولین در محل حضور یافته و نسبت به شناسایی محل و رفع مشکلات ارتباطی این روستا اقدام کنند.

لازم به ذکر است: روستای اغرکویه هم اکنون دارای 5 خانوار است و از نعمت برق و آب آشامیدنی لوله کشی محروم است و آب شرب مردم و دامداری و کشاورزی از چشمه جوشان موجود تامین می شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار