یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با پانا مطرح کرد:

اقتصاد مقاومتی مانع وابستگی تهدید کننده پس از تحریم ها

خبرگزاری پانا: یک کارشناس اقتصادی تکیه بر اقتصاد مقاومتی را ضرورت دوری از وابستگی اقتصادی تهدید کننده دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی مخصوص دوران تحریم نیست و می تواند مکتب اقتصادی ایران را پایه ریزی کند.

کد مطلب: ۳۳۵۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد

محمد خوش چهره در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پانا در مورد بیانیه مشترک وزیر امور خارجه و احتمال رفع تحریم ها اظهار کرد: برای ورود به عرصه گسترده تجارت جهانی از این منظر که اقتصاد ملی توسعه یابد و آسیب نبیند؛ توجه و تکیه بر اقتصاد مقاومتی می تواند همواره مورد تأکید فعالان و تصمیم سازان اقتصاد باشد.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یک بینش و نگرشی است که با رفع تحریم ها ار بین نرفته و باید در نظام تصمیم گیری، سیاست گذاری و برنامه ریزی در قالب برنامه، استراتژی و سیاست تبلور پیدا کند.

خوش چهره عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی از نظر نخبگان می تواند یک نظام استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران را تبیین کند به شکلی که نظام سیاسی کشور ما جمهوری اسلامی است و مکتب اقتصادی ما ریشه در اقتصاد مقاومتی دارد.

این اقتصاد دادن با بیان اینکه پویایی از مشخصه های اقتصاد مقاومتی است، گفت: اقتصاد مقاومتی درون نگر مطلق و منزوی نیست که برخی از کشورها مانند کره شمالی و مانند آن چنین سیستمی دارند.

خوش چهره تصریح کرد: کشور ما با داشتن ذخایر غنی انرژی و ژئوپولتیک و ژئو اکونومیک با داشتن کریدور شرق و غرب و در مقابل این ویژگی ها دینا به آن احتیاج دارد و این نیاز دو جانیه است.

وی با بیان اینکه سلطه گران فضای تخاصم و تقابل با ایران دارند، یادآور شد: نظام جمهوری اسلامی با استقلال و اسلامی بودنش برای آنها زمینه تضاد ایدئولوژیک دارد و ظلم ستیزی و ارزش خواهی که در فرمایش رهبران ما وجود دارد، این تعارض وجود دارد و لازم است دائماً در تلاش باشیم تا وابستگی های تحدیدزا را کاهش دهیم.

این کارشناس اقتصادی در اهمیت داشتن اقتصاد مستقل و به دور از وابستگی در عرصه جهانی، گفت: وقتی درآمد ملی به خام فروشی نفت وابسته باشد مشخص است که به طرف مقابل فرصت داده ایم تا از این نقطه ضعف ما در قالب تحریم اقتصادی، تحریم نفت و بلوکه کردن درآمدهای نفتی بر علیه ما استفاده کند.

خوش چهره در ادامه به وابستگی از نوع کالاهای حیاتی و استراتژی کشور اشاره کرد و افزود: وقتی نان در سبد غذایی مردم ایران حرف اول را می زند، در جنوب شرق آسیا محور تغذیه برنج و در آمریکای لاتین ذرت است که لازم است برای امنیت غدایی به سمت خودکفایی گندم پیش رویم.

وی تأکید کرد: حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی باور تمام مسئولان کشور باشد تا با رفع تحریم ها نیز دچار آسیب و کاهش در سطح دستاوردهای اقتصاد مستقل -به دور از وابستگی تهدیدکننده- نشویم تا در اقتصاد ملی متبلور شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار