رئیس پلیس آگاهی ناجا عنوان کرد؛

تمدید فعالیت قرارگاه مبارزه با سرقت/آخرین وضعیت پرونده اسیدپاشی اصفهان

خبرگزاری پانا: رئیس پلیس آگاهی ناجا آخرین وضعیت پرونده اسیدپاشی اصفهان را تشریح کرد.

کد مطلب: ۳۲۷۱۶۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، سردار محمدرضا مقیمی امروز در نشستی خبری به تشریح گزارش عملکرد پلیس آگاهی ناجا اظهار داشت: اسناد اثبات جرم تنها نباید اقرار و اعتراف باشد، از این رو ما رویکرد اطلاعات‌محور و آزمایشگاه‌محور را در رئوس اهداف خود قرار دادیم.


رئیس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت گفت: هدف از راه‌اندازی این قرارگاه ایجاد هم‌افزایی ناجا بود تا بتوانیم با کمک آن از تمام توانمندی‌های خود استفاده کنیم و در همین راستا از بازنشستگانمان و تجربیاتی که داشتیم بهره بردیم. هر کارگاه باید یک محقق باشد، ما این موضوع را نه به عنوان یک شعار بلکه به عنوان یک اصل در پلیس آگاهی قرار می‌دهیم تا بتوانیم آن را نهادینه کنیم.


وی در ادامه با اشاره به صندوق امانات نیز گفت: لازم است سازمان‌ها و نهادهای دیگر نیز برای توسعه صندوق‌های امانات پای کار بیایند و پیشنهاد ما این است که مردم در ایام عید، نقدینگی خود را در بانک‌ها بگذارند چراکه این کار علاوه بر اینکه باعث توسعه استفاده از صندوق امانات می‌شود، ریسک سرقت را نیز کم کرده و فضای سرقت نیز برای سارقان ناامن می‌شود.


مقیمی با تاکید بر اینکه در مدیریت جرم هم به موضوع جرم پرداخته و هم فضای اجتماعی جرم را رصد می‌کنیم، به تشریح آماری از دستاوردهای قرارگاه مبارزه با سرقت پرداخت و توضیح داد: در پایان سال 91 روند وقوع سرقت نسبت به سال قبل 25 درصد و در سال 92 نیز 23 درصد نسبت به سال قبلش افزایش داشت. در این فضا قرارگاه مبارزه با سرقت راه‌اندازی شد و خوشبختانه در 11 ماهه امسال، شاهد کاهش یک درصدی وقوع سرقت نسبت به سال قبل بودیم.


به گفته رئیس پلیس آگاهی ناجا، آماری که برای ما قابل توجه است، آمار نسبت کشف به وقوع جرم است. این آمار در سال 91، یک درصد کاهش داشته، در سال گذشته 2 درصد افزایش داشت. خوشبختانه در 11 ماهه سال جاری موفق شدیم نسبت کشف وقوع جرم را 6 درصد افزایش دهیم که این عدد قابل توجهی است.


وی خاطرنشان کرد: در راه‌اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت 14 استان که 75 درصد از کل سرقت‌ها در آن رخ می‌داد، مورد هدف ما قرار گرفت که خوشبختانه تمامی آنها نسبت به عملکرد خودشان در گذشته موفق بوده‌اند. و در این بین استان لرستان نیز با تدابیر فرمانده انتظامی‌اش توانست از لیست 14 استان خارج شود. تهران بزرگ نیز توفیقات خوبی داشته است.


مقیمی از تمدید فعالیت قرارگاه مبارزه با سرقت در سال 94 خبر داد و گفت: این دستور با تدبیر فرمانده ناجا انجام شده و بنا شده از طریق تشدید اقدامات مقابله‌ای و انجام طرح‌های ماموریتی و عملیاتی، فعالیت مبارزه با سرقت در سال آینده نیز ادامه یابد. تمرکز رسیدگی به پرونده‌های جرایم خشن و در اولویت قرار دادن رسیدگی به آن، اشراف اطلاعاتی جرم و تقویت آزمایشگاه‌های علمی و آموزش و استانداردسازی رفتار کارکنان به ویژه درخصوص مواجهه با مالباختگان و نیز حضور به موقع در صحنه جرم، از اولویت‌های جدی و اصلی ما در قرارگاه مبارزه با سرقت است.


وی درباره برخی از شرکت‌ها و موسسات کاغذی نیز گفت: متاسفانه جایی برای نظارت بر این شرکت‌ها و موسسات وجود ندارد. از آن طرف این افراد با خیال راحت در روزنامه‌ها و صداوسیما نیز تبلیغ می‌کنند که آمار زیادی در این خصوص وجود دارد و لازم است برخوردی با این افراد صورت گیرد. در بحث شرکت‌های لیزینگی و کاغذی نیز در مجموعه جعل و کلاهبرداری، واحد مشخصی مسوول رسیدگی و کنترل شده است.


رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه متاسفانه بالاترین درصد سرقت خودروها در کشور مربوط به برخی از خودروهای تولید داخل است، در واکنش به اینکه اسامی این خودروها را نیز اعلام کنید، گفت: نوع این خودروها را همه می‌دانند که چیست و اجازه دهید که من اعلام نکنم.


وی با اشاره به اعلام شیوه‌های سرقت خودروها به خودروسازان جهت رفع معایب اجتمالی و افزایش ایمنی آنها ادامه داد: در حوزه سرقت وسایل نقلیه در سال جاری نه تنها افزایش سرقت نداشتیم بلکه افزایش کشف داشتیم.


مقیمی درخصوص آخرین وضعیت اسیدپاشی در اصفهان نیز گفت: تا الان هیچ موردی در کشور وجود نداشته که منجر به کشف نشده باشد. در بحث اسیدپاشی اصفهان نیز این موضوع در اولویت معاونت مبارزه با جرایم جنایی تعریف شده و اطلاعات آن در حال جمع‌آوری است و به نکات خوبی هم رسیده‌ایم.


وی با بیان اینکه انتظار در مورد این پرونده، کشف این پرونده است، گفت: یقین داریم که این موضوع نیز منجر به کشف خواهد شد اما مرسوم است برای یک پرونده تاریخ کشف اعلام شود.


رئیس پلیس آگاهی ناجا ادامه داشت: این موضوع به صورت هفتگی به عنوان پرونده مهم در اتاق فکرهای ما بررسی می‌شود و مجددا تقاضا داریم که اگر کسی اطلاعاتی در این خصوص دارد، آن را به ما بدهد.


مقیمی با بیان اینکه آیا شما به ماجرای علی مطهری ورود به پیدا کرده‌اید یا خیر، گفت: این موضوع در دستور جرم ما نیست.


رئیس پلیس آگاهی ناجا درخصوص سوءاستفاده برخی به عنوان پلیس افتخاری خاطرنشان کرد: موضوع سرقت در پوشش مامور یکی از جرایمی است که وجود دارد اما نمی‌توان با این عنوان کرد که سوءاستفاده‌ای از عنوان پلیس افتخاری شده، طرح به این خوبی را متوقف کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار