گزارش پانا از چهل و دومین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران:

نظارت براجرای درست قوانین راه را بر فساد می بندد

خبرگزاری پانا : رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه نظارت براجرای درست قوانین راه را بر فساد می بندد، گفت: اگر در مسیری که تاکنون در مبارزه با فساد حرکت کرده‌ایم در آینده نیز حرکت کنیم به نتیجه جدیدی دست نمی‌یابیم و در این مورد تجدید نظر ضروری است.

کد مطلب: ۲۹۲۱۷۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پانا، غلامحسین شافعی صبح امروز در چهل و دومین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به برگزاری همایش ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: آنچه که در این جلسه شنیده شد بر دل نشست ولی انتظار ما عمل به گفتارهاست. مبارزه با فساد با اعمال کنترل‌های شدید نه در گذشته میسر شده و نه در آینده میسر می‌شود و تا زمانی که با عوامل بروز فساد مبارزه ریشه‌ای نشود و آب از سرچشمه زلال نشود انتظار نتایج مطلوب نابجا است.

رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به دلایل اصلی بروز فساد تصریح کرد: سیاست‌های اقتصادی نادرست یکی از این جمله دلایل است و در کشورهایی که حکومت‌ها مجموعه‌های اقتصادی انحصاری تشکیل می‌دهند فساد زمینه بسیار مناسبی برای رشد و نمو پیدا می‌کند و در این مورد تردیدی نیست.

شافعی با تاکید بر اینکه در جایی که خط‌ مشی‌های مربوطه به شیوه اجرا و کنترل و توسعه برنامه اقتصادی شفاف نباشد فساد رشد می‌کند افزود: در این شرایط نااهلان و رانت‌خواران در مسیر رشد حرکت کرده و انگیزه فعالیت‌های اقتصادی سالم از مردم سلب شده و فعالان اقتصادی درستکار و سالم به ورطه ورشکستگی می‌افتند.

وی چارچوب‌‌های حقوقی ضعیف را یکی دیگر از عوامل بروز فساد دانست و گفت: کیفیت سیستم حقوقی کشور و کارآمدی قوانین به میزان توانایی و قدرت عمل صحیح دستگاه قضا بستگی دارد و عدم شفافیت در قوانین و نیز قوانین متناقض در مسیر حرکت رسیدن به مقصد را با شکل مواجه می‌کند و اگر این شرایط با قوانین شفاف نشود و قوانین متناقض از بین نرود مبارزه اصولی صورت نخواهد گرفت. در شرایط فعلی برای یک عمل واحد حکم‌های متفاوتی در قوانین وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی به نبود شایسته‌سالاری در نظام اداری کشور اشاره کرده و گفت: باید در چنین شرایطی از این امر پرهیز ‌شود که وقتی تیمی وارد می‌شود تیم دیگر خارج شود و ملاک باید شایسته‌سالاری و سلامت باشد که در این امر نظارت‌های ناکارآمدی نیز وجود دارد که با آن روبه رو هستیم.

شافعی افزود: باید دید چقدر از قوانینی که تصویب و برای اجرا ابلاغ می‌ شود در همه نقاط کشور درست اجرا می‌شود و اینکه نظارت برای اجرای آن وجود دارد یا خیر.

وی ادامه داد: ما در کشور در تولید قانون مشکلی نداریم و مشکل اساسی ما اجرای قوانین است و ما امیدواریم نهادهای نظارتی مخصوصا مجلس شورای اسلامی بعد نظارتی خود را تقویت کند.

شافعی ادامه داد: علاوه بر این امر شاهد هستیم که با یک قانون آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌هایی که تدوین می‌شود با روح قانون متفاوت است و همچنین نظارت بر این مورد وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: تورم مقررات مشکل اساسی کشور است که اگر به همین نکته توجه شود راه مناسبی برای مبارزه با فساد است و مقررات در کشور ما بسیار در هم تنیده و با هم متناقض است.

شافعی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات اساسی در کشور ما فرآیند تصمیم‌گیری و تخصیص منابع دلارهای نفتی و تسهیلات بانکی و همچنین مناقصه‌هایی است که در دولت برگزار می‌شود.

شافعی در ادامه با اشاره به راهکارهای مبارزه با فساد در کشور گفت: نیاز به عزم ملی و سیاسی در کشور یکی از پایه‌های مبارزه با فساد است. همچنین ایجاد اصلاحات در سیستم‌های سیاسی، اقتصای و مدیریتی کشور یکی دیگر از این راهکارها است که اگر در مسیری که تاکنون حرکت کرده‌ایم در آینده نیز حرکت کنیم به نتیجه جدیدی دست نمی‌یابیم و در این مورد تجدید نظر ضروری است.

به گفته رئیس اتاق ایران، مشارکت جامعه مدنی و سازمان‌های غیردولتی مخصوصا رسانه‌ها و مطبوعات و همچنین بیرون آمدن دولت از کار تصدی گری و اقتصادی از اصول اساسی مبارزه با فساد است.

شافعی در بخش پایانی سخنانش بخش خصوصی را نیز در این زمینه مسئول دانست و گفت: ما باید در حیطه کاری خودمان سالم‌سازی محیط کاری را به عنوان اولویت در نظر بگیریم و به شیوه‌ای بیاندیشیم که کدهای اخلاقی را در تشکل‌های بخش خصوصی اجرا کنیم و امیدواریم این مشکل اساسی در کشور حل شود تا شاهد تحولی در این بخش باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار