نمایش آثار ماندگار دو هنرمند فقید گیلانی در انزلی

خبرگزاری پانا: هنر مرزها را در می نوردد، نه فقط سرحدات سرزمینی را بلکه کالبد مادی تن را و این چنین است که هنرمند بی مدد استاد و گاه حتی بدون توان کافی برای به حرکت دراوردن آسان قلم مو، زندگی و رویاهایش را روی بوم خلق می کند.

کد مطلب: ۲۸۸۳۹۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،نمایشگاه نقاشی دو هنرمند فقید گیلانی ' شهین بارور' و ' سلیم کرمی ' در نگارخانه شهنوش شهر انزلی به خوبی نشانگر این ویژگی شگرف هنر است .

زنده یاد ' شهین بارور' هنرمندی که روح بزرگش حتی در تخته بند وجود یک انسان سالم نمی گنجید با شوخی تقدیر از کودکی در جسمی کم توان محصور شد . اما ذهن زیبا و روح جاری وی با هر مشقتی بود خود را از حصار تن ناتوان بیرون کشید .

شهین بارور متولد 1329 بندر انزلی به دلیل مشکلات شدید جسمانی که نه تنها راه رفتن بلکه سخن گفتن و حرکت دادن آسان دست را از وی گرفته بود به لطف توجه پدر و مادر و ذهن پویا و روشنش خواندن و نوشتن را آموخت و مشتاقانه خواند و آموخت فراتر از آنچه بسیاری می خوانند و می آموزند.

11 ساله بود که با ماشین تایپ از آنچه در دنیای درونی اش می گذشت نوشت. نوشته ها و سروده هایی که به مرور غنی تر و زیباتر شد و خانواده و دوستان را به تحسین و شگفتی واداشت.

او که روحی بارور و شکوفا داشت در کنار نوشتن، به سختی و با تمرین فراوان قلم مو به دست گرفت و دنیای بیرون و درونش را با رنگهای سبز و آبی و بنفش، زرد و نیلی و کبود روی بوم به ما نشان داد.

شهین بارور علاوه بر خلق تابلوهای نقاشی ساده، صمیمی، تماشایی و دوست داشتنی دو کتاب شعر با نام های «تقدیم با سکوت» و «تبسم تلخ» نیز با تصویرسازی هایی از خود به چاپ رسانده است. وی علاوه بر شرکت در نمایشگاه های معتبر داخلی نظیر نمایشگاه جمعی (بین المللی تهران)، سپتامبر 2002در مرکز فرهنگی هنری شهر دورتموند آلمان تابلوهایش را به معرض نمایش گذاشت . یکی از کارهای این هنرمند جزء 100 برگزیده چهارمین نمایشگاه زنان ایران (فرهنگسرای نیاوران 76 و 78 شد .

شهین بارور سال 1389، پس از سالها تلاش برای زیستنی بدان گونه که آرزو داشت بیزار از درماندگی تسلیم مرگ شد.

ماهی کوچک خزری که خواب اقیانوس را می بیند، برج ساعت انزلی در زمینه اسمان پرستاره شبانگاهی ، مردی تنها نشسته بر نیمکتی در زیر سایه سار درخت بوستان ساحلی ، بندر و دریا ، تلاش صیادان برای کشیدن تور به ساحل ، لوتکا و قایقران در شب مهتابی تالاب ، مضمون تعدادی از 20 تابلوی به نمایش در امده از زنده یاد شهین بارور در این نمایشگاه است.

در بخش دیگری از نمایشگاه 20 اثر از ' سلیم کرمی ' هنرمند خود آموخته رودباری به نمایش گذاشته شده است . هنرمندی که از 60 سالگی به سر ذوق آمد و با خودکارهای رنگی شروع به کشیدن گل و بوته و درخت های ذهنی برای دل خودش کرد . نقاشی هایی که در عین سادگی نواوری آن ، نظر استادان نقاشی گیلان را به خود جلب کرد .

«سلیم کرمی» متولد سال 1325 رودبار که به عمو سلیم معروف بود به تشویق هنرمندان اقدام به برپایی نمایشگاهی از نقاشی هایش کرد و علاوه بر برگزاری چند نمایشگاه در گیلان و تهران در هشتمین دو سالانه ملی نقاشی ایران برنده دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی شد.

وی که سالها از نارسایی کلیه رنج می برد و بعد از عمل پیوند همچنان عوارض این بیماری را صبورانه تاب می اورد در ماه های پایانی عمرش مبتلا به بیماری سرطان شد و سرانجام ششم اسفند ماه 1392 پس از تحمّل چند ماه بیماری سخت، درگذشت.

این دو هنرمند گرچه دیگر در بین ما نیستند اما همواره با آثارشان با ما از زندگی سخن خواهند گفت .

' مونا دهقان زاده' از نقاشان حاضر در نمایشگاه گفت: با آثار نقاشان خودآموخته باید حسی برخورد کرد چون آنها با تمام حس و روح خود کار کرده اند.

وی نوع تفاوت دید را در آثار این دوهنرمند که یکی در شهر ودیگری در روستا زندگی می کرد مشهود خواند.

' مریم اشکانی' دیگر هنرمند نقاش شهرانزلی نیز ویژگی مشترک هر دو هنرمند را خود آموخته بودن آنها می داند و می افزاید: کار هر دو هنرمند نائیو (آفرینش هنر بدون آموزش) است ولی تنوع موضوع در کارهای بارور بیشتراست در حالی که عمو سلیم بیشتر به طبیعت و گیاهان پرداخته است.

وی همچنین به تفاوت تکنیک دو نقاش اشاره و خاطرنشان کرد: بارور از رنگ و روغن و ترکیب در خلق اثارش بهره می برد اما سلیم با خودکار روی مقوا نقش می افرید.

وی خاطرنشان کرد : نقاشی خودآموخته اکنون در دنیا جا افتاده و حتی در تاریخ هنر برای خود جا باز کرده و شناختن این مقوله برای هنرمندان غریزی انگیزه ایجاد می کند و می تواند الگو باشد که تنها به کار اکادمیک اکتفا نشود.

' شبنم جمشید پی ' هنرمند و مدرس نقاشی ، اثار شهین بارو را دارای ویژگی های بومی می داند و می افزاید : آثار او به بیینده آرامش خاصی منتقل می کند .

وی همچنین با اشاره به مشکل بودن خلاقیت هنری با استفاده از خودکار افزود' عمو سلیم ' با ذهنش و استفاده از هنر ، گلی را که وجود خارجی ندارد خلق می کند .

' شهنوش امیریگانه' هنرمند و مدیر نگارخانه با ابراز خشنودی از استقبال دوستداران هنر از این نمایشگاه گفت: کارهای بومی امروزه در جهان از ارزش بالایی برخوردارند چرا که نشان دهنده ریشه های فرهنگی ملل گوناگونند.

وی برگزاری حراج خیریه آثار نقاشی و همچنین جشنواره نوروزی را از دیگر برنامه های این نگارخانه عنوان کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار