مدیرگروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد:

کاهش شاخص مرگ و میر نوزادان در کشور/ هر 1000 تولد زنده 15 مرگ

خبرگزاری پانا: مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کاهش شاخص مرگ و میر نوزادان در کشور گفت: این شاخص هم اکنون 15 در هر هزار تولد زنده است.

کد مطلب: ۲۷۸۵۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، دکتر علی اکبر سیاری با اشاره به برگزاری هشتمین کنگره اورژانسها و بیماری های شایع کودکان درباره ضرورت توجه به اورژانسهای شایع کودکان گفت: رسیدگی سریع به کودکانی که وضعیت اورژانسی نظیر تشنج، شوک، کما و نارسایی تنفسی پیدا می‌کنند بسیار ضروری است، زیرا وقوع این عوارض برای کودکان خطرناک است و می‌تواند آنها را به مرگ نزدیک کند.

این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان افزود: همچنین علاوه بر توجه به اورژانس‌ها، بیماری‌های شایع این قشر از جامعه نیز در این کنگره به بحث گذاشته می‌شوند و پزشکان به تبادل جدیدترین اطلاعات موجود و ارائه تجربیات خود در این زمینه می‌پردازند.

به گفته رئیس هشتمین کنگره اورژانسها و بیماری های شایع کودکان کنگره پیش رو دارای 13 امتیاز بازآموزی برای متخصصان کودکان، پزشکان عمومی، طب اورژانس، جراحان عمومی، بیهوشی، داروسازی و 8 امتیاز بازآموزی برای گروه‌های پرستاری و پیراپزشکی خواهد بود.

سیاری درباره وضعیت سلامت کودکان در کشور توضیح داد: یکی از دستاوردهای بزرگ کشور در زمینه کاهش شاخص مرگ و میر نوزادان است که در حال حاضر به عدد 15 در هر هزار تولد زنده رسیده است. این در حالی است که متوسط جهانی این شاخص عدد 30 ، در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی عدد 26 و در کشورهای صنعتی عدد 4 است. باید اضافه کرد ایران در ردیف کشورهای منطقه مدیترانه شرقی قرار می‌گیرد.

رئیس هشتمین کنگره اورژانس‌ها و بیماریهای شایع کودکان افزود: شاخص مرگ و میر کودکان زیر یک سال، 18 در هر هزار تولد زنده است. این در حالی است که متوسط جهانی این شاخص عدد 49، در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی عدد 36 و در کشورهای صنعتی عدد 5 است.

این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان همچنین در توضیح شاخصهای مربوط به مرگ و میر کودکان زیر 5 سال گفت: ایران دارای 5 میلیون و 600 هزار کودک زیر 5 سال و 18 میلیون کودک و نوجوان 6 تا 18 ساله است که روی هم رفته حدود یک سوم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: شاخص مرگ کودکان در ایران نسبت به کشورهای منطقه بهتر است اما در مقایسه با کشورهای صنعتی بسیار عقب هستیم.

هشتمین کنگره اورژانسها و بیماری های شایع کودکان از 22 تا 24 آذر ماه جاری توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با همکاری سایر مراکز علمی و دانشگاهی ایران در مرکز همایش‌های دانشکده پزشکی تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار