رئیس سابق سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور:

خانواده تنهاد نهاد فطری و جاودانه بشری است

خبرگزاری پانا: رئیس سابق سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اظهار داشت: خانواده تنها نهاد فطری، بی بدیل و جاودانه بشری است و هیچ نهادی در گستره هستی به قداست، اهمیت، برکت و جاودانگی خانواده وجود ندارد.

کد مطلب: ۲۶۹۵۰۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، دکتر غلامعلی افروز در کارگاه آموزشی-تخصصی «واكاوی گسست‌های نسلی با محوریت چالش‌های مواجهه والدین و فرزندان» که از سوی موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی برگزار شد، با استناد به حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) بیان کرد: محبوب‌ترین بنای هستی، خانواده است. نهاد خانواده در تربیت انسان کامل نقش اساسی را دارد.

وی با اشاره به ویژگی‌های خانواده عنوان کرد: خانواده دو رکن دارد؛ زن و شوهر و این دو رکن زمانی که قابلیت‌های زوجیت را به کمال رساندند، می‌توانند تصمیم بگیرند که بچه دار شوند.

رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران تأکید کرد: جهان یعنی یک خانواده و آغاز و انتهای جهان یک خانواده است.

افروز با بیان انواع تعاریفی که از خانواده ارائه شده است، گفت: این تعریف که خانواده یکی از نهادهای اجتماعی است، اشتباه است زیرا خانواده یکی از نهادهای مهم اجتماعی نیست، بلکه خانواده تنها نهاد مهم و بی بدیل اجتماع است.

خانواده هم عرض هیچ نهادی نیست

رئیس سابق سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اظهار داشت: خانواده هم عرض هیچ نهادی نیست و هیچ نهادی به قداست و جاودانگی خانواده نمی باشد.

وی در توضیح رکن‌های اصلی خانواده بیان کرد: زن و شوهر، رکن‌های اصلی هستند و فرزندان هدیه‌ای از طرف خداوند به پدر و مادر می‌باشند.

خانواده؛ مدرسه فرزندپروری است

افروز با بیان اینکه مؤثرترین رویکرد فرزندپروری، عروس دل آرام و داماد دل آرام تربیت کردن است، ادامه داد: مدرسه فرزند پروری، خانواده است و مربیان این مدرسه پدر و مادر هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: خوشبختی یعنی احساس آرامش. انسان خوشبخت کسی است که از سودای دل احساس خوشبختی می کند. آرامشی که بشر در دنیا نیاز دارد در خانواده به وجود می‌آید.

منبع اصلی آرامش

رئیس سابق سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران ابراز داشت: یاد خداوند و بودن در کنار همسر آرامش آفرین و آرامش بخش؛ دو منبع اصلی آرامش برای انسان است.

وی بیان کرد: اساساً بهترین و موثرترین رویکرد فرزندپروری آن است که فرزندانمان را با قابلیت همسری تربیت کنیم تا به فرزندانمان فرصت دهیم که قاموس همسری و آرامشگری متقابل را مستقیم و غیرمستقیم در آموزشگاه همسرپروری خانواده به نیکی بیاموزند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار