موسیقی کودک و نت هایی که برای کودکان نواخته می شود/ ۲

بهرام دهقانیار: متاسفانه با موسیقی کودک ساده انگارانه برخورد می شود

خبرگزاری پانا: بهرام دهقانیار معتقد است: متاسفانه برنامه هایی که برای کودک و نوجوان پخش می شود موارد و نکاتی را که باید در خصوص موسیقی کودک مدنظر قرار بگیرد رعایت نمی کنند و با موسیقی کودک ساده انگارانه برخورد می شود.

کد مطلب: ۲۶۷۳۴۰
لینک کوتاه کپی شد

بهرام دهقانیار آهنگساز و نوازنده در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا، گفت: ساخت موسیقی برای کودکان یکی از مشکلترین فعالیت های آهنگسازی است، شخصی که می خواهد وارد این حوزه بشود باید در ابتدا تعریف دقیقی از موسیقی کودک داشته باشد و این نوع موسیقی را به خوبی بشناسد، آنچه که می بینیم آهنگسازان بزرگ جهان در این خصوص رعایت کرده و بر این باورند که مخاطبان امروز آنها نسل آینده موسیقی هستند پس باید با آنها برخوردی حرفه ای داشت، اما متاسفانه با موسیقی کودک ساده انگارانه برخورد می شود.

وی افزود: متاسفانه هر کسی فکر می کند می تواند با یک کیبورد برای برنامه ها و فیلم هایی که مخصوص کودکان و نوجوانان است آهنگسازی کند که این بزرگترین آسیبی است که به موسیقی کودک وارد می کند. در آثاری که به عنوان انیمیشن ها و فیلم های کودک ارائه می شود می بینیم موسیقی ها و حتی صدای شخصیت ها و نوع خواندن ها ایراد دارد و آنچه که باید را به مخاطب انتقال نمی دهد در نتیجه یک نوع موسیقی غلط ارائه داده می شود اغلب شاهد ریتم های کلیشه ای بدون کمترین خلاقیتی هستیم.

این آهنگساز تصریح کرد: یک مسئله مهم که البته اغلب مغفول می ماند بحث آموزش است. متاسفانه بیشتر کسانی که این آثار را کار می کنند آموزش های لازم را ندیده اند و نمی توانند یک موسیقی تاثیرگذار خلق کنند. وقتی یک آهنگساز می خواهد اثری را خلق کند حتما باید در رشته موسیقی تحصیل و ممارست داشته و آموزش هایی که می بیند ار المان ها و استانداردهای جهانی برخوردار باشد اینطور نیست که هرکسی به خود اجازه دهد ادعای آهنگسازی کند و دست به خلق اثری بزند که تاثیر منفی نیز بر روی مخاطب بگذارد. موسیقی کودک یکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و یکی از مشکلترین فعالیته های آهنگسازی است اما متاسفانه با آن سهل انگارانه برخورد می شود و این طبیعی است که کودک هم باالتبع با این مدل از موسیقی رشد کند و انتظاراتش پایین بیاید.

وی با اشاره به اینکه ساخت موسیقی برای کودک و نوجوان یک کار تک نفره نیست و گروه تاثیر به سزایی در هرچه بهتر ساخته شدن اثر دارد، تاکید کرد: هرچه کارگردان و تهیه کننده شناخت بهتر و عمیق تری نسبت به موسیقی داشته باشند و دغدغه یک موسیقی خوب را برای اثرشان داشته باشند مطمئنا یک تعامل خیلی خوب بین آهنگساز و دیگر عوامل شکل می گیرد و یک اثر خوب خلق می شود. هرچقدر این هماهنگی بیشتر و بهتر باشد نتیجه کار نیز مطلوب تر خواهد بود.

دهقانیار ادامه داد: شخصی که آهنگسازی یک کار کودک را پذیرفته و می خواهد اثری برای کودک و نوجوان خلق کند باید از دنیای کودکان و خواست ها و علایق آن ها شناخت کافی داشته باشد و با ارتباط با کودک درون خود به ساخت اثر بپردازد. مطمئنا اینگونه موفق تر خواهند بود. متاسفانه برنامه هایی که برای کودک و نوجوان پخش می شود موارد و نکاتی را که باید در خصوص موسیقی کودک مدنظر قرار بگیرد رعایت نمی کنند و ظرافت هایی که باید وجود داشته باشد را در نظر نمی گیرند. یک آهنگساز حتی با یک ساز مثل پیانو می تواند زیباترین کار را برای کودکان خلق کند به شرط آنکه آن ظرافت ها و نکاتی که باید را مدنظر داشته باشد.

وی به اهمیت داشتن ترانه و نوع کلامی که در این نوع آثار مورد استفاده قرار می گیرد اشاره کرده و گفت: ما می بینیم بسیاری از کارهایی که در گذشته برای کودکان کار شده است هنوز جذابیت داشته و ترانه های شان زمزمه می شود و آن ارتباطی که باید را با مخاطب برقرار کرده است اما امروز کمتر این ارتباط را شاهد هستیم و می بینیم آثار مقطعی بوده زود هم از ذهن فراموش می شود. ترانه ای که برای کار قرار است مورد استفاده قرار گیرد باید بیشترین توانایی ارتباط با مخاطب را دارا بوده و کاملا با ریتم ها فضای موسیقی و حال و هوای اثر همخوانی داشته باشد در عین حال اینکه برای کودک دلنشین و قابلیت در ذهن ماندن را داشته باشد. باید کلام کوتاه بوده و این قابلیت را داشته باشد کودک بتواند ترانه ها را حفظ کند.

خالق موسیقی «خونه مادربزرگه» اظهار کرد: زمانی که آهنگساز می خواهد به وسیله موسیقی با کودک ارتباط برقرا رکند باید کاملا در قالب یک کودک فرو رود و اجازه دهد کودک درونش با کار ارتباط برقرار کند چراکه وخاطب اثرش یک بزرگسال نیست که بخواهد فاکتورهایی همسو با خواسته های یک بزرگسال در نظر بگیرد کار باید کاملا ساده، بی آلایش و. د رنهایت خلوص و پاکی باشد. البته این به این معنا نیست که کار خیلی ساده است بلکه موسیقی کودک یکی از سخت ترین ژانرها است که وارد شدن به آن ساده نیست.

دهقانیار در پایان خاطر نشان کرد: دنیای کودکان را خیلی دوست دارم و عاشقانه برایشان کار می کنم. کار کودک خیلی سخت و حساس است ولی در عین حال لذت بخش . وارد شدن به دنیای کودکان ساده نیست ولی خیلی شیرین است. من ذائقه کودکان را می شناسم و نوعی روانشناسی کودک را در موردشان به کار می برم و سعی می کنم با حساسیت خیلی زیادی که در این ژانر وجود دارد به اثر و خلق موسیقی آن نگاه کنم.

گفتنی است، بهرام دهقانیار از موسیقی دانان و آهنگساران ایرانی در زمینهٔ ساخت موسیقی متن برای فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی و همچنین ساخت ملودی و تنظیم ترانه است که آثار او شناخته شده است. موسیقی های زیبا و ماندگار فیلم هایی چون «خونه مادربزرگه»، «قصه های تا به تا»، «آب پریا»، «خانه سبز»، «کتابفروشی هدهد»، ««پدر سالار»، «شب های برره»،... و به تازگی «شهر موش ها» از ساخته های این هنرمند بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار