عضو موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در گفت وگو با پانا :

ارزش افزوده پایین تولیدات صادراتی / نیازی به مشوق های صادراتی نیست

خبرگزاری پانا: عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی بیان کرد: کالاها بدون ارایه مشوق های صادراتی نیز می توانند بازارهای هدف خود را پیدا کنند و در شرایط پایین بودن ارزش افزوده بسیاری از تولیدات نفتی و غیرنفتی ارایه مشوق های صادراتی صرف هزینه است .

کد مطلب: ۲۶۱۸۹۴
لینک کوتاه کپی شد

فهیمی درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا درخصوص تهاتر بدهی ارزی صادرکنندگان با مشوق های صادراتی اظهارکرد: رقم مشوق های صادراتی آنقدر قابل توجه نیست که بتوان آن را با بدهی های ارزی صادرکنندگان تسویه کرد و شروط خاص خود و مبادله اسنادی را می طلبد که در قانون پیش بینی به منظور آن نشده است .


فهیمی خاطرنشان کرد: بدهی های ارزی داستان ویژه و جداگانه ای دارد و به نفع خزانه عمومی کشور نیست که تسویه این بدهی با مشوق های مالیاتی معوق صورت گیرد.


عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی تصریح کرد: ممکن است تجار مایل باشند این تسویه از محل معوقه های مالیاتی باشد اما این تهاتر نه چندان عملیاتی است و هزینه فایده آن بررسی نشده است .


وی با بیان اینکه به طور حتم هزینه فایده این طرح به آن میزان نبوده که مغایر با منافع عمومی باشد و به همین دلیل از دستورکار سازمان توسعه تجارت خارج شده است ، تصریح کرد: مشوق های صادراتی در شکل و قالب گذشته نبوده و امکان آن برای دولت وجود ندارد که یکی از دلایل آن این است که صادرات غیر نفتی کشور با کمترین ارزش افزوده صادر می شود .


فهیمی عنوان کرد: به استثنای برخی از کالاهای صنعتی که به افغانستان و عراق صادر می شود در سایر کالاهای صنعتی مانند پتروشیمی ارزش افزوده به آن میزان نیست که بتوان به آن مشوق صادراتی نیز ارایه داد .


عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی بیان کرد: بازارها بدون ارایه مشوق های صادراتی نیز می توانند بازارهای هدف خود را پیدا کنند و در شرایط پایین بودن ارزش افزوده بسیاری از تولیدات نفتی و غیرنفتی ارایه مشوق های صادراتی صرف هزینه است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار