تخم مرغ غنی ترین منبع پروتئین است

خبرگزاری پانا: تخم مرغ غنی ترین منبع پروتئین است و حدود ۵٫۱۲ درصد جرم تخم‌مرغ را پروتئین تشکیل می‌دهد و سرشار از ویتامین و املاح ضروری برای بدن انسان است و همهٔ اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن را دارد.

کد مطلب: ۲۵۹۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین ها و املاح ضروری است و می تواند به عنوان یك ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد.

نیازهای تغذیه ای افراد برحسب جنس و سنشان متفاوت است .
یك عدد تخم مرغ متوسط 76 كیلوكالری انرژی دارد و مصرف روزانه یك عدد تخم مرغ، 3 درصد نیاز انرژی یك مرد بالغ و 4 درصد نیاز انرژی یك زن بالغ را تأمین می كند.

تخم مرغ منبع بسیارغنی پروتئین است. ارزش بیولوژیكی پروتئین تخم مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت ها و حبوبات غنی تر است، پروتئین تخم مرغ دارای تمامی اسی دآمینه های ضروری برای سلامتی بدن می باشد.

تخم مرغ، بیشتر ویتامین های مورد نیاز بدن به جز ویتامین C را دارد. تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین های گروه ویتامین A می باشد. همچنین ویتامین D و ویتامین E را به مقدار كافی و لازم تأمین می كند .

تخم مرغ حاوی تمامی املاح برای تأمین سلامتی فرد است به خصوص اینكه منبع بسیار خوب ید و فسفر می باشد كه ید برای ساخت هورمون تیروئیدی و فسفر برای رشد بهتر و سلامتی استخوان های بدن لازم می باشند.

املاح مهم دیگری كه در تخم مرغ وجود دارند شامل روی، سلنیم، آهن و كلسیم می باشند همچنین 8/10 درصد تخم مرغ را چربی تشكیل می دهد كه در زرده آن وجود دارد و كمتر از 05/0 درصد آن در سفیده موجود است.

تخم مرغ به مقدار خیلی كم كربوهیدرات دارد و نیز فاقد فیبرغذایی است .
كلسترول و لسیتین، مواد چرب موجود در زرده تخم مرغ می باشند و برای ساختمان و عملكرد سلول های بدن ضروری اند. كلسترول قابلیت انعطاف و نفوذپذیری غشای سلول های بدن را حفظ می كند. همچنین بعنوان یكی از اجزاء تشكیل دهنده مواد چربی است كه باعث نرمی پوست می شوند.

کلسترول برای تولید هورمون های جنسی، كورتیزول (هورمون غدد فوق كلیوی)، ویتامین D و نمك های صفراوی در بدن لازم است .

برای كودكان از 9 ماهگی تا یک سالگی یك زرده كامل تخم مرغ یك روز در میان و از 2 سالگی به بعد براساس میل كودك 6-5 تخم مرغ در هفته مجاز است. افراد بالغ نیز مجاز به مصرف 4-3 عدد تخم مرغ در هفته هستند .

تهیه و تنظیم از مریم حافظی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار