رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران اعلام کرد؛

آلوده بودن 741 هکتار اراضی زیر کشت سبزی و سیفی/ صرفه جویی 280 میلیون متر مکعب آب کشاورزی

خبرگزاری پانا: رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران از آلوده بودن 741 هکتار اراضی زیر کشت سبزی و سیفی توسط آب فاضلاب و یا صنایع آلاینده آب خبر داد و گفت: با پیگیری محیط زیست و مسئولان قضایی با افراد خاطی برخورد قانونی صورت می گیرد.

کد مطلب: ۲۵۰۹۷۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا، سیدمحمدموسوی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران تامین امنیت غذایی را اولویت اساسی کارهای وزارت جهادکشاورزی برمبنای رکن مهم استقلال ملی عنوان کرد و گفت: این موضوع بر چنداصل مهم استوار است که پایداری تولید و حفظ این مقوله در کشاورزی از جمله مهمترین محورهای آن است .


وی موضوع تامین آب را از مهمترین محورهای تولید پایدار در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود : میزان آب استحصالی استان تهران که در بخش کشاورزی صرف می شد از سال 1340 تا کنون 50 درصد کاهش یافته است و این به دلیل توسعه شهرنشینی و افزایش سهم مصرف خانگی است .


موسوی که به مناسبت فرارسیدن هفته دولت در نشست خبری مهمترین اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی استان تهران را تشریح می کرد، گفت: با وجود یک میلیاردو 300 میلیون متر مکعب فاضلاب ، پس آب و روان آبهای استان تهران می توان گفت اگر این میزان آب تسویه شود مشکل کمبود آب کشاورزان استان تهران برطرف خواهد شد.


وی در بخشی از سخنانش آخرین وضعیت سبزی کاری با فاضلاب را تشریح و عنوان کرد : با بررسی های میدانی اراضی آبیاری با فاضلاب را شناسایی کردیم و با اقدامات آموزشی و ترویجی توانستیم از مجموع 741 هکتار اراضی سبزی و سیفی که تا درصدی از آب فاضلاب را در کشت خود مصرف می کردند بخشی را از طریق مراجع قضایی پیگیری کردیم به نحوی که امکان برداشت از فاضلاب را برای آنها غیرممکن ساختیم و این در شرایطی است که مجموع زمین های زیر کشت سبزی و سیفی 22 هزار هکتار است و اکنون تنها 46.5 هکتار آلودگی آب صنعتی دارند و این موضوع در مراجع قضایی در حال رسیدگی است.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران خاطرنشان کرد: 46.5 هکتار از کل اراضی که تا درصدی با آب فاضلاب آبیاری می شدند جزو اراضی بودند که آب سالم دریافت می کردند اما این آب توسط صنایع در جوار آنها با مواد شیمیایی و پس ماند سلامت خود را از دست می دادکه این موضوع را با همکاری محیط زیست پیگیری کردیم و به 62 کارگاه صنفی و صنعتی آلوده کننده آب کشاورزی اخطار قضایی دادیم.

موسوی در ادامه به کاهش 70 درصدی سهم آب کشاورزی از ذخایر سدها اشاره کرد و گفت: علاوه بر کاهش سهم کشاورزی از آب های سطحی با برداشت بی رویه از منابع آب زیر زمینی سالانه یک تا دو متر از سطح سفره های زیر زمینی کم می شود و این به همین بخش خلاصه نمی شود بلکه در کیفت آب های زیر زمینی نیز اثر منفی داشته است به نحوی که شاهد کاهش کیفی آب برداشت شده از منابع زیر زمینی نیز بودیم.

وی تأمین، انتقال و ارتقاء بهره وری در بخش آب کشاورزی را ارکان مهم و محوری در برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان تهران عنوان و اظهار کرد: در اعلام مصارف آب کشاورزی سهم این بخش هموراه تا 90 درصد عنوان می شود در حالیکه این موضوع در استان تهران 40 تا 50 درصد است و با این محدودیت در منابع موضوع مصرف علمی و بهینه را در اولویت آبیاری کشاورزی قرار دادیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با تشریح برنامه در دست اجرای سازمان متبوعش در آستانه هفته دولت، اعلام کرد: در نظر داریم تا 10 هزار هکتار از راضی استان تهران را تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار دهیم و با توجه به اینکه هم اکنون 34 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت با آبیاری تحت فشار است تا سال 96 این میزان به 70 هزار هکتار خواهد رسید.

موسوی از کمک های بلاعوض سازمان جهاد کشاورزی به کشاورزان برای اجرای طرح های نوین آبیاری خبر داد و گفت: در اجرای آبیاری تحت فشار به ازای هر هکتار زمین کشاورزی 56 میلیون ریال کمک بلاعوض به کشاورزان در استان تهران ارائه می دهیم و این میزان در مورد آبیاری بارانی 40 میلیون و در آبیاری به شیوه کم فشار 30 میلیون تومان خواهد بود.

وی خطاب به کشاورزان و اصحاب رسانه تصریح کرد: در نظر داریم تا با حمایت گسترده از کشاورزان موضوع تأمین آب کشاورزی با اصلاح روش های آبیاری و اصلاح الگوی کشت بهبود بخشیم تا کشاورزی و به تبع آن امنیت غذایی در شرایط کم آبی، کمترین آسیب را ببیند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اقتصاد مقاومتی را سر فصل برنامه ریزی های جهاد کشاورزی استان تهران خواند و افزود: با توجه به نامگذاری سال 93 از سوی رهبری به سال اقتصاد و فرهنگ تمام تلاش خود را می کنیم که مصرف آب کشاورزی و دیگر مولفه های مهم در توسعه تولید محصولات کشاورزی را به درستی مدیریت کنیم که در این مسیر حلقه مهم کشاورزان هستند و با آموزش و روش های ترویجی آنها را وارد میدان کرده ایم.

موسوی، نوسازی آبیاری 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران را در راستای بهره وری مصرف آب کشاورزی دانست و عنوان کرد: 200 کیلومتر پروژه های انتقال آب و 20 رشته قنات در این طرح عملیاتی شده است که از 125 هکتار توانستیم 280 متر مکعب صرفه جویی آب داشته باشیم و در هفته دولت نیز 1100 هکتار اراضی با آبیاری تحت فشار را به بهره برداری می رسانیم همچنین 310 هکتار را در 15 منطقه با 15 طرح به طور همزمان به این شیوه نوین آبیاری افتتاح می کنیم.

وی به موضوع مهم اراضی کشاورزی و حفظ آنها اشاره کرد و گفت: بعد از آب باید به مقوله مهم اراضی کشاورزی پرداخت و ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از کاربری اراضی به کار بستیم به نحوی که موفق شدیم 1366 حکم و دستور قضایی را در مورد تصرفات و تجاور به زمین های کشاورزی و باغی از سال گذشته تا کنون اجرا کنیم که این احکام مربوط به سال 88 تا 93 بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از بهره برداری هزار و 101 پروژه در سازمان جهاد کشاورزی استان تهران به مناسبت هفته دولت خبر داد و افزود: این پروژه ها با اعتباری بالغ بر 830 میلیارد ریال که 12 درصد اعتبار آن دولتی است در چرخه فعالیت تولیدی و اقتصادی قرار می گیردند که 25 درصد آن مربوط به عملیات زیر بنایی و مهندسی است و 15 درصد آن در حوزه طرح های منابع طبیعی و امور عشایری قرار دارد.

موسوی به پروژه های این سازمان در بخش امور دام و طیور اشاره کرد و گفت: 39 میلیارد اعتبار 2 پروژه دامپروری شیری است کخ 360 رأس دام با ظرفیت تولید روزانه 4 هزار تن شیر خروجی این دو پروژه خواهد بود همچنین با اعتبار 157 میلیارد ریال 4 پروژه دامداری گوشتی را با 2 هزار و 270 رأس دام گوشتی با ظرفیت 572 تن گوشت در سال به بهره برداری می رسانیم که در ادامه طرح ها 55 میلیارد اعتبار برای تولید 100 تن تخم مرغ در واحد مرغداری با 65 هزار قطعه ظرفیت را به چرخه تولید اضافه خواهیم کرد.

وی در تشریح برنامه واحدهای باغبانی اظهار کرد: 13 واحد کشت گلخانه ای با در 100 هزار متر مربع با 2 هزار تن افزایش در تولید به بهره برداری می رسانیم که اعتبار آن 80 میلیارد ریال است که 10 درصد آن گل و مابقی سبزی و سیفی است و در این حوزه از کشت گلخانه ای حمایت می کنیم چرا که این کشت راندمان تولید را 4 برابر و میزان تولید را تا 10 برابر افزایش می دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین از تولید 850 هزار تن قارچ در 4 واحد تولیدی که با سرمایه 100 میلیارد ریال آماده بهره برداری است خبر داد و افزود: در ادامه طرح ها 308 هکتار نیز زمینهای پسته و زیتون را افتتاح می کنیم.

موسوی به تولید 130 تن ماهی در طرح های شیلاتی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز اشاره کرد و گفت: این میزان تولید 75 درصد شامل ماهیان سرد آبی و 25 درصد نیز ماهیان گرم آبی است که در علاوه بر آن 20 هزار قطعه ماهیان زینتی را در پروژه های مربوطه به بهره برداری می رسانیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار