ضرورت رشد تجهیزات پلیس متناسب با افزایش جرم

خبرگزاری پانا: جانشین رئیس پلیس پیشگیری گفت: تجهیزات پلیس باید با نرخ رشد جرم افزایش یابد.

کد مطلب: ۲۵۰۹۳۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، سردار معصوم بیگی اظهار داشت: پیشگیری اجتماعی از جرم، یکی از رویکردهای محوری نیروی انتظامی خصوصا پلیس پیشگیری به شمار می آید.

وی با اشاره به ابعاد گوناگون پیشگیری اجتماعی با محوریت مردم، بر مشارکت عمومی آحاد جامعه در این زمینه تاکید کرد و افزود: بخشی از تخلفات و جرایم مربوط به جهل و عدم آگاهی شهروندان به قوانین مدنی حاکم بر جامعه است به نحوی که موجب می شود خود مرتکب تخلف شده و یا اینکه توسط افراد بزهکار مورد سوء استفاده قرار گیرند لذا افزایش آگاهی آحاد جامعه به قانون نوعی پیشگیری اجتماعی از وقوع جرم محسوب می شود.

جانشین رییس پلیس پیشگیری ناجا خاطرنشان کرد: ارتقاء سطح رفتار مردم در مواجهه با پدیده ناامنی موجب می شود تا آنها در برخورد با مجرمان، بزهکاران و هنجارشکنان واکنش نشان دهند از سوی دیگر علاوه بر پیگیری این موضوع در پیشگیری اجتماعی باید سطح آگاهی مردم در این زمینه افزایش یابد که از این طریق نقش آنان در پیشگیری اجتماعی موضوعیت پیدا می کند.

این مقام انتظامی تصریح کرد: افزایش دانش پلیسی مردم از طریق هشدارها در قالب خود پلیسی و نیز خود مراقبتی موجب می شود علاوه بر کاهش بسیاری از سرقت ها و جرایم، شهروندان به میزان قابل توجهی از خود محافظت کنند.

معصوم بیگی با تاکید براینکه پیشگیری اجتماعی بر مشارکت مردم استوار و مستقر است، بیان داشت: باید این مقوله از قالب حرف، شعار، نوشته بیرون آمده تا اثر آن را در جامعه شاهد باشیم.

وی اذعان داشت: بخشی از مشارکت همگانی و تعامل تنگاتنگ مردم با پلیس در قالب پلیس افتخاری و یا به شکل تماس شهروندان با پلیس از محل وقوع بزه، افراد بزهکار و هنجارشکن صورت می گیرد.

این مقام ارشد انتظامی، آگاهی مردم از وظایف پلیس و ماموریت های آن را یکی دیگر از ابعاد پیشگیری اجتماعی عنوان کرد و افزود: بخشی از تماسهای شهروندان ربطی به پلیس و حیطه کاری این نیرو ندارد و مربوط به دستگاه های دیگر خدمت رسانی است.

جانشین پلیس پیشگیری ناجا، فقدان اعتماد را یکی از زمینه های بروز جرایم در جامعه عنوان و به اعتماد دوسویه مردم و پلیس و نقش آن در پیشگیری اجتماعی تاکید کرد و اظهارداشت: پاسخگویی پلیس و نیز اعتماد حداکثری مردم به آنها در نهایت به همکاری و تعامل آحاد جامعه با پلیس منجر می شود که از این طریق بخشی از پیشگیری اجتماعی تحقق می یابد.

معصوم بیگی ، یکی از راهبردهای پلیس را مشارکت با مردم در راستای ایجاد امنیت و احساس آن به منظور ناکارآمدی چرخه جرم و سرقت عنوان و تصریح کرد: بدون همکاری اجتماعی امکان ندارد پلیس بتواند این چرخه را متوقف کند.

وی در ادامه همچنین به نقش تاثیر گذار و گسترده رسانه ها و نهادهای فرهنگی در پیشگیری اجتماعی اشاره کرد و افزود: در جامعه مذهبی، به میزان باورهای دینی مردم، جرایم نیز کاهش پیدا می کند که نمونه بارز آن کاهش سرقت و جرم در ماه های محرم و رمضان می باشد.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به فرابخشی بودن امنیت، از ناجا به عنوان سکاندار امنیت عمومی مطابق قانون نام برد و افزود: اگر ایجاد امنیت را فقط از نیروی انتظامی انتظار داشته باشیم، امری ناشدنی است؛ از سوی دیگر این امر تنها به دستگاه های متولی امنیت مربوط نمی شود بلکه کلیه نهادها نیز در این امر دخیل هستند.

جانشین رئیس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به پیچیده شدن جرم در عصر کنونی، تصریح کرد: در راستای پیشگیری از وقوع جرم، پلیس باید چندین گام جلوتر از مجرمان قدم بردارد ؛ از سوی دیگر متناسب با رشد جرم، تجهیزات و امکانات پلیسی نیز باید پیشرفت کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار