حجت الاسلام قرائتی:

باید تغییرات اساسی در خادمین مساجد ایجاد شود

خبرگزاری پانا: رییس ستاد اقامه نماز كشور گفت: رسیدگی به مسجد و خادم مسجد مهم است و باید تغییرات اساسی در خادمین مساجد ایجاد كنیم.

کد مطلب: ۲۲۷۶۸۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، حجت الاسلام والمسلمین ˈمحسن قرائتیˈ در اولین همایش شورای زكات استان گلستان افزود: امروز نباید خادمین مساجد پیر، ضعیف، خمود و ناتوان باشند، بلكه باید به جای آنان از خادمین جوان دارای مدرك دیپلم استفاده شود.

وی با اشاره به این كه البته نباید خادمین پیر فراموش شوند و ابتدا باید امورات بیمه آنان انجام شود، تصریح كرد: خادمین جوان باید صدای خوبی داشته باشند و قرآن را به خوبی یاد بگیرند و در واقع یك معلم قرآنی به جهت فراگیری و آموزش در مساجد باشند و به آنان حقوق معلمی پرداخت شود.

وی ادامه داد: نباید جامعه به سمتی برود كه وقتی از یك نقاش خواسته شد، چهره یك خادم را نقاشی كند، فردی ضعیف، خسته و سیگاری را به تصویر بكشد، بلكه باید آن تصویری زا یك مرد جوان و شاداب و بانشاط باشد.

قرائتی گفت: وقتی مدیری تازه بر سركار می آید، باید ابتدا به نمازخانه سركشی كند و اگر دخمه و خرابه ای است، بلافاصله آن را درست كند و خود نیز اولین نفر در نماز اول وقت در اداره و ارگان خود حضور داشته باشد تا دیگران نیز از وی تبعیت نمایند.

رییس ستاد اقامه نماز كشور افزود: در اسلام تنها جائی كه تاكید شده با زینت وارد شوید، مساجد هستند و نباید از یاد ببریم كه نماز بخش نامه ای نیست، بلكه باید هر نهاد و ارگانی خود به این وظیفه دینی عمل كند و منتظر دستور از بالا نباشد.

به گفته قرائتی، یكی از مشكلات ما این است كه در هر شهری گروه های تواشیح با لباس های شیك و مرتب وجود دارد، اما گروه های اذان نداریم، البته تواشیح هم خوب است، به شرط آن كه فارسی خوانده شود.

وی اظهار كرد: این مسائل نشان می دهد كه باید به مساله نماز توجه جدی تر و بیشتری شود و از سوی دیگر در انتخاب پیش نمازها باید دقت و جدیت داشته باشیم.

وی یادآور شد: اگر یك پیش نماز جمله ای را اشتباه قرائت كند، همه چیز خراب می شود و حتی باید آن پیش نماز در هنگام سخنرانی و منبر مسائل را از دین بیان كند كه غیر از این باشد، از دین فاصله خواهیم گرفت.

نماینده ولی فقیه با اشاره به این كه غیر از اذان حق نداریم، صدای بلندگوی مساجد را بلند كنیم، گفت: متاسفانه به هنگام سحرخوانی و قرآن خوانی صدا از بلندگو پخش می شود كه این موجب اذیت بقیه می گردد و باید این مساله در مساجد رعایت شود.

قرائتی تاكید كرد: از سوی دیگر، امروزه متاسفانه محراب های ما ضد آنچه در نهج البلاغه آمده است، طراحی می شود و به جای آن كه از اسلام معماری آن گرفته شود، از معمار طراحی می گیریم كه این مورد هم باید در مساجد حل گردد.

وی خاطرنشان كرد: ساخت مساجد از حسینیه ها، زینبیه ها و سایر موارد واجب تر است، زیرا در مساجد همیشه باز است، اما حسینیه های زیادی در كشور وجود دارد كه تنها در طول سال در آنان فقط 10 روز باز است .

وی تصریح كرد: باید كارها اهم و فی الاهم شود و اولویت بندی نیز صورت گیرد كه در امور زكات و مصارف آن این كار صورت گرفته و امید است تا این روند ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نباید بسیاری از احادیث و روایات در خیلی از جاها گفته شود كه نتیجه معكوس بر جای خواهد گذاشت و باید یك كسی كه بر منبر می رود، آگاه باشد كه چگونه و كجا حرف های خود را بزند تا عامه پسندتر باشد.

قرائتی گفت: كار باید برای نسل نو باشد، نباید برای اقامه نماز كاری كنیم كه جوان از ترس تنها در برخی اوقات در نماز جماعت شركت كند و در منزل نماز نخواند.

نماینده ولی فقیه در ستاد اقامه نماز كشور بر قرآن محور بودن كارها تاكید كرد و یادآور شد: پز ماه رمضان در قرآن است و مجالس، محافل، سخنرانی ها، روضه ها و حتی تحلیل های سیاسی ما باید از قرآن گرفته شود.

وی اظهار كرد: تفسیرها باید روان و عامه پسند باشد و نباید در منبرها از خواب و شعر و مطالب دیگر گفت، باید قرآن را از مهجوریت خارج نمائیم، كه یكی از راه های آن بیان آیه های مخاطب دار می باشد.

وی با اشاره به این كه جامعه ما می تواند، قرآنی باشد، یادآور شد: باید در جامعه یك نهضت قرآنی به راه بیفتد، اما باید این مساله بیشتر باشد، امروز مشاهده می شود با تاكیدات مقام معظم رهبری، حفظ قرآن در جامعه به حركت در آمده، اما كسی نمی داند نهج البلاغه چند خطبه دارد.

رییس ستاد اقامه نماز كشور گفت: بسیار زشت است كه در جامعه ما بعد از 34 سال كسی نتواند قرآن بخواند، هر یك از آیه های قرآن برای خود زیبائی ها دارد، بطوری كه دعای جوشن كبیر از یك ریتم موسیقی بسیار خاصی برخوردار است.

قرائتی تاكید كرد: دین اسلام مانند یك دریا است كه به هر نقطه آن دست بزنیم، نكته از آن بیرون می آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار