چیستا یثربی در گفت و گو با پانا:

چیستا یثربی با «دومرد و یک نیمکت می آید»/متاسفم بعد از 27 سال با من قرارداد تیپ نمی بندند

خبرگزاری پانا: چیستا یثربی از آماده کردن نمایش «دو مرد و یک نیمکت» برای تابستان امسال خبر داد و گفت: اولین بار است که شخصیت اصلی کارم دو مرد است، مردانی که می شناسیم.

کد مطلب: ۲۱۶۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد

چیستا یثربی نویسنده و کارگردان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا، گفت: در حال انجام مقدمات اجرای یکی از متفاوت ترین نمایشنامه هایم با نام «دو مرد و یک نیمکت» هستم.

وی افزود: سه سال طلسم بودم هیچ جایی به من سالن داده نمی شد چون یا پول می خواستند یا قراردادی نمی بستند و من بدون قرارداد چگونه می توانستم پاسخ بازیگرانم را بدهم. اما وقتی فهمیدم متن من برای سالن انتظامی خانه هنرمندان پذیرفته شده است با خودم فکر کردم یک بار بازیگرانی را می آورم که از من چک شخصی نخواهند بلکه دغدغه تجربه گرایی، شیدایی، شیفته گی به کار داشته باشند و بخواهند یک کار کاملا متفاوت را تجربه کنند.

این نویسنده عنوان کرد: سال ها پیش زیر نظر زنده یاد فهیمه راستکار بازیگری یاد می گرفتم او همیشه به من می گفت آنقدر بازیگر خوبی هستی که خطرناک است، هرگز از حس خارج نمی شوی و این حس را با خود به زندگی واقعی ات می بری، بعدها که نقش سیلویا یا پروین اعتصامی را به بازیگرانم آموزش می دادم و گاهی جای آن ها بازی می کردم آنقدر زخمی می شدم که کارم به پانسمان می کشید چون از درون به شدت با شخصیت هایم همذات پنداری می کنم. این بار ریسک بزرگی کرده ام و برای اولین بار در عمرم مجبورم خودم هم نقش کوچکی را بازی کنم نقش چیستا یثربی که متاسفانه فقط خود چیستا یثربی باید آن را بازی کند.

وی ادامه داد: در این نمایش از قهرمان های شناخته شده ی کودکی های مان پرده برداری کرده ام و به نوعی ضد عادت، چهره دیگری از آن ها را نشان داده ام مثلا آیا واقعا «پسر شجاع»، شجاع بوده است یا «زورو» واقعا تمام کارها را خودش انجام می داده است و یا «اینشتین» نظریه نسبیت را کاملا شخصی به دست می آورد و یا یک زن پشت ماجرا پنهان بوده است؟! «داستایوفسکی» عزیز که تا تیرباران پیش می رود آیا واقعا در لحظه تیرباران تغییر می کند و یا اتفاقی بعد از آن زندگی اش را متحول می کند؟! و یا بهتر از همه «شازده کوچولو» آیا واقعا عاشق گل سرخش بوده است، آدم اگر عاشق چیزی باشد آن را ترک می کند و عازم سیاره بدریختی مثل زمین می شود؟! از این قهرمان ها عبور کرده و به قهرمان های امروز کشورم رسیده ام. بازیگران سینما، بازیکنان فوتبال، ستاره ها، خواننده ها و ...

یثربی تصریح کرد: کار بسیار طنز تلخ است. تلخ، جدی، گزنده و خنده دار و آنقدر برایم باارزش است که حاضرم بخاطر آن قراردادی نداشته باشم که ندارم چون همه می دانند که فقط با بعضی «از مابهتران» قرارداد می بندند که من علی رغم گرفتن هشت بار جایزه اول فجر هنوز هم جزو «از ما بهتران» نیستم و نمی خواهم باشم. من برای مردم می نویسم و مردم این نمایش را دوست خواهند داشت چون در آن شخصیت های آشنای امروز را می بینند، نام نمی برم تا حدس بزنند حتی کسانی را می بینند که باور نمی کنند من با آن ها شوخی کرده ام باز هم اسم نمی برم بگذارید «دو مرد و یک نیمکت» روی صحنه بیاید خودشان ببینند؛ در تابستان امسال، شاید شهریور بعد از ماه مبارک رمضان در خانه هنرمندان...

وی درپاسخ به اینکه کار در حال حاضر در چه مرحله ای قرار دارد، اظهار کرد: ما تمرین ها را شروع کرده ایم؛ آنقدر این متن قابلیت دارد که من بهترین ها را برای آن می خواهم، چینش بازیگران من به زودی تعیین می شود اما یک موضوع مشخص است از «اوباما» گرفته تا «نلسون ماندلا» و «کافکا» در این نمایش حضور دارند از «میرزاده عشقی» خودمان تا پسری که کافی شاپ اداره می کند، از رییس کل تا مردی که التماس کردن را یاد می گیرد، بگذارید اینها و باقی شخصیت ها را باهم ببینیم در نمایش «دو مرد و یک نیمکت».

این کارگردان تئاتر در پایان خاطر نشان کرد: در این نمایش برای اولین بار می خواهم خودم باشم شخصیت من یک شخصیت دوگانه است گاهی خیلی خوش اخلاقم و گاهی خیلی عنقم و این را واقعا می خواهم در این نمایش داشته باشم. کار طنز است اما ما کسی را مسخره نمی کنیم، در این نمایش جای رئیس جمهور با یک از مردم عادی عوض می شود اما این توهین نیست چینش شخصیت ها و رویارویی با آن ها در این نمایش به گونه ای دیگر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار