نوروز در خانه با کتاب/۳

«پستچی» داستانی عاشقانه در دل جنگی سرد

تجربه‌ای شخصی که تبدیل به قصه‌ای عاشقانه شد

تهران (پانا) - داستان «پستچی» تجربه شخصی چیستا یثربی از عشق است، این کتاب 120 صفحه‌ای روایتی جذاب و سرگرم‌کننده برای ایام عید محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۳۱۳۳۰
لینک کوتاه کپی شد
«پستچی» داستانی عاشقانه در دل جنگی سرد

در سالهای گذشته نوروز فرصتی بود برای دید و بازدید از اقوام، پا گذاشتن در طبیعت و لذت بردن از زیبایی‌های آن اما امسال نوروز 99 مهمان ناخوانده‌ای دارد که باعث شده خانواده‌ها کمتر بتوانند خود را در دامن طبیعت ببینند و یا به دیدار اقوام بروند، کرونا امروز خانواده‌ها را خانه نشین کرده است و این امر باعث شده هر شخص بهترین زمان برای مطالعه و دیدن فیلم و گوش دادن به موسیقی را پیدا کند.
حال ما برآنیم که در این فرصت قرنطینه شدن خانواده کتابهای متفاوتی را با سلیقه‌های مختلف به خانواده‌ها معرفی کنیم.
داستان پستچی در ابتدا از صفحه مجازی اینستاگرام چیستا یثربی منتشر شد. او می‌گوید قرار بود که این داستان تنها یک قسمت داشته باشد و آن هم در صفحه مجازی او باشد اما بعد یثربی متوجه شد این داستان توجه مخاطبان و قصه دوستان را به خود جلب کرده است و تصمیم گرفت که تا انتهای آن را به شکل قسمتی بنویسد. این داستان بر اساس زندگی شخصی این نویسنده نوشته شده است و در تمام جملات می‌توانید حس و حال نویسنده را درک و لمس کنید.
یثربی در یکی از مصاحبه‌های خود گفته است: «به نقل از یک سایت اقتصادی معتبر مردم هر روز صبح به‌جای اینکه اول قیمت طلا و ارز را چک کنند، می‌رفتند در صفحه مجازی چیستا یثربی تا قسمت تازه‌ای از داستان پستچی را بخوانند.»
اگر بخواهیم توصیف کوتاهی از این داستان داشته باشیم باید بگوییم این قصه از یک روز تابستانی که نور آفتاب تن انسان را به راحتی می‌سوزاند شروع می‌شود دخترک در خانه خود برای پر کردن اوقات فراغت مجله می‌خواند و گاهی نامه می‌نویسد. روزی زنگ خانه دخترک به صدا در می‌آید، زمانی که در را باز می‌کند تلالو نور خورشید از میان موهای طلایی یک جوان رعنا کنار می‌رود و چهره پسرک پستچی نمایان می‌شود و دخترک به یکباره عاشق پسر پستچی می‌شود، از آن روز به بعد هر روز برای خود نامه می‌نوشت و به نشانی خانه خودشان پست می‌کرد تا زمانی که در را باز می‌کند بتواند پستچی را حتی برای لحظه‌ای پشت در ببیند. اما یک روز به جای پسر جوان پستچی پیری در خانه را می‌زند و تا مدت‌ها خبری از پسرک نمی‌شود با این حال دختر هرگز او را فراموش نمی‌کند. مدتی بعد دوباره پسر جوان را می‌بیند و داستان عاشقانه این دو در دل جنگی سرد آغاز می‌شود.
کتاب «پستچی» شور و حرارت عشق را نشان می‌دهد ولی در موازات آن روزگار سختی‌ها و مشکلات را نیز برای مخاطب خود به نصویر می‌کشد، عاشقان همیشه در جریان عاشقی با مشکل روبه‌رو می‌شوند و این کتاب به طور دقیق نشان می‌دهد که زندگی می‌تواند دو عاشق را از هم جدا کند و سرنوشت هر کدامشان را به صورت جداگانه رقم بزند.
در انتهای داستان که نقشه اوج این کتاب محسوب می‌شود دو جوان عاشق با وجود اتفاقاتی که برایشان افتاده بهم می‌رسند اما هنوز نتوانسته‌اند یکدیگر را به راحتی قبول کنند. البته که داستان در زمان جنگ اتفاق افتاده و دیدگاه و طرز فکر متفاوتی نسبت به جامعه و مردم امروز دارد اما همین موضوع جای تامل دارد و جذابیت قصه را نیز بیشتر می‌کند.
چیستا یثربی نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما در ۲۷ مهر سال 1347 در تهران متولد شد. او، فرزند دوم خانواده ای تحصیل کرده است. مادرش داستان نویس بود و پدرش هم گاهی دست به قلم می‌شد.

آثار چیستا یثربی، از فیلمنامه‌نویسی تا کارگردانی

یثربی فارغ التحصیل رشته روانشناسی از دانشگاه الزهرا تهران است و مدتی در همین دانشگاه به تدریس مشغول بود. او مدرک دکترای خود را از کانادا گرفت.
چیستا یثربی در آثار خود دو فیلمنامه، چندین نمایشنامه و کتاب نوشته است که هیچ کدام به اندازه‌ی پستچی شهرت ندارد.کتاب پستچی در 120 صفحه توسط نشر قطره منتشر شده است و تا سال 98 به چاپ هفدهم خود رسیده است که این نشان دهنده توجه و استقبال زیاد از این کتاب است. از فیلمنامه های چیستا یثربی می‌توان به فیلمنامه فیلم «دعوت» به کارگردانی «ابراهیم حاتمی کیا» و «عکس دسته جمعی با خانم بزرگ» به کارگردانی «سیما تیرانداز» اشاره کرد.
یثربی حدود 15 نمایش را روی صحنه کارگردانی کرده است که از میان آن‌ها «زنی که تابستان گذشته رسید»، «سرخ سوزان»، «بانو و مرد مرده »، «دخترک شب طولانی و راحیل»، «زندگی شاید»، «عاشقانه تا 8 بشمار»، «برخورد نزدیک از نوع آخر»، «هتل عروس»، «چشم‌هایش می‌خندد»، «محاله که فکر کنید این طوری هم ممکنه بشه»، «آخرین پری کوچک دریایی»، «دو مرد و دوز ن در آکواریوم و شعبده و طلسم»، «زنان مهتابی، مرد آفتابی» و «دو مرغ آخر عشق» اشاره کرد.

قابل ذکر است کتاب «پستچی» در 120 صفحه با قیمت 16 هزار تومن از انتشارات قطره در دسترس تمام مخاطبین قرار می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار