از اول خرداد ماه آغاز می شود:

طرح سنجش سلامت جسمانی نو آموزان

خبرگزاری پانا: نامدار عبداللهیان گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی با همکاری وزارت بهداشت آموزش و پرورش انجام می شود که در این طرح پایگاه های سنجش در ۹۰۰ شهر و منطقه و ۲۰ هزار روستا مستقر خواهد شد.

کد مطلب: ۲۱۵۷۱۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا: معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال بیش از یک میلیون و 250 هزار نوآموز در طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شرکت می کند گفت: برنامه سنجش سلامت از ابتدای خرداد ماه برای نوآموزان به مدت سه ماه در 895 پایگاه سنجش آغاز می شود اما پیشنهاد می کنیم والدین تا قبل از شروع ماه رمضان اقدام به سنجش سلامت جسمانی فرزندانشان کنند.

وی افزود: سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شامل دو مرحله است که در مرحله مقدماتی ارزیابی بینایی، دید رنگ، شنوایی، گفتاری، اندازه گیری توده بدنی، وزن و قد، غربالگری، اختلالات دهان و دندان، جلدی و اوتیسم است. در مرحله معاینه بالینی و تخصصی نیز براساس ضرورت نوآموز برای بررسی دقیق تر به نیروهای متخصص ارجاع داده می شود.

عبداللهیان با بیان اینکه نوآموزانی که نیاز به ارزیابی تخصصی نداشته باشند پس از دریافت پرونده سلامت به دبستان مورد تقاضا ثبت نام معرفی می شوند گفت: نوآموزانی که در مرحله مقدماتی مشکوک به مشکل باشند پس از اجرای آزمون ها تخصص مورد نیاز و تعیین جایگاه آموزشی به واجد مورد نظر معرفی خواهد شد.

وی درباره هزینه های طرح سنجش سلامت نیز گفت: برای هر نوآموز مبلغ ۱۰۰ هزار ریال دریافت می شود ضمن آنکه در طراحی سوالات امسال به جای ۴۵ سوال ۵۵ سوال از دانش آموز پرسیده می شود.

عبداللهیان درباره اجرای طرح سنجش سلامت در مناطق محروم نیز گفت: این طرح در سال گذشته در بسیاری از استان ها پوشش صد در صد داشت و اما در استان هایی چون سیستان و بلوچستان و خوزستان حضور خوبی نداشتیم. البته براساس اسناد بالادستی هر سال باید پوشش طرح سنجش سلامت افزایش یابد و اکنون ۱۵ درصد از برنامه جلوتر هستیم.

وی توضیحات خود را اینگونه تکمیل کرد: در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۲۷۰ هزار دانش آموز که شرایط ورود به دبستان را داشتند یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از فیلتر سنجش تحصیلی عبور کردند که در نهایت هشت هزار و ۷۵۰ نفر به عنوان دانش آموزهای ویژه در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل شدند.

عبداللهیان با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد نوآموزان در طرح سنجش سلامت جسمانی پوسیدگی دندان داشتند بر اساس آمار بدست آمده حدود ۶ درصد معادل ۶ هزار نفر نوآموز هر سال وارد مدارس استثنایی می شوند. در چهارسال گذشته که طرح غربالگری اوتیسم شروع شد تعداد یک هزار و ۶۵۰ نفر از دانش آموزانی که این بیماری را داشتند وارد مدارس استثنایی شدند.

به گفته رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور سالانه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار دانش آموز دیر آموز در طرح سنجش شناسایی می شوند که در سال گذشته با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در قالب طرح تلفیقی به دانش آموزانی که از هوش بالایی برخوردارند خدمات ویژه ارائه شود امسال این کار با جدیت پیگیری و برای معلمانی که این دانش آموزان را پذیرش کنند امتیازات ویژه ای در نظر گرفته می شود.

وی درباره تمهیدات سازمان برای کودکان کم توان یا معلولان جسمی که مشکل رفت و آمد به مدارس را دارند و همین امر موجب بی سوادی آنها می شود گفت: قرار است هفته آینده تفاهم نامه ای با سازمان نهضت سوادآموزی به امضا برسد که در قالب پرونده سلامت از دانش آموزان بدو ورود به مدرسه درباره بی سوادی پدر بزرگ و مادر بزرگ آنها نیز سوال شود که آمار این افراد در اختیار سازمان نهضت قرار می گیرد. البته برخی از دانش آموزان به دلیل مشکلات مالی فرهنگی و یا معلولیت های جسمی محروم از تحصیل شده و تمایلی به مدرسه رفتن ندارند ما به دنبال این هستیم که حداقل خروجی را در این زمینه داشته باشیم به همین دلیل امکانات ایاب و ذهاب دانش آموزان را امسال به صورت جدی پیگیری کرده تا به صورت رایگان در اختیارشان قرار گیرد.

عبداللهیان ادامه داد: البته برای اجرای این طرح برای خانواده هایی که از نظر مالی شرایط خوبی دارند را شناسایی و دادن این امتیاز های ویژه برای آنها حذف و به ازای آن برای دانش آموزان نیازمند خدمات بیشتری ارادئه کرد.

وی تصریح کرد: بنیاد شهید اعلام کرده است که ۵۰ درصد هزینه ایاب و ذهاب فرزندان خانواده شهدا و جانبازان را نیز تقبل خواهد کرد اما مشکل اصلی آن است که برای تامین هزینه های ایاب و ذهاب به این گروه از دانش آموزشان سرفصل جدایی در بودجه در نظر گرفته نشده و اعتبار آن از محل بودجه روستا مرکز پرداخت می شود.

عبداللهیان درباره اشتغال دانش آوزان استثنایی نیز گفت: آموزش مهارت های حرفه ای برای این گروه دانش آموزان در دستور کار قرار دارد و تاکنون ۲ هزار نفر دانش آموزان کم توان ذهنی در موضوع مهارت های حرفه ای در حال تحصیل هستند.

وی ادامه داد: ما مشکلات کمبود نیروی انسانی نداریم و در حال حاضر به ازای هر چهار دانش آموز یک معلم وجود دارد. البته در بحث نیروهای متخصص همچون بیماری های اوتیسم ناشنوایی و کم بینایی کمبود معلم داریم که به دانشگاه فرهنگیان برای تامین و جبران این کمبود صحبت و تعامل شده است. ضمن آنکه در حال حاضر کارشناسی رشته کودکان استثنایی در دانشگاه فرهنگیان پذیرش می شود.

عبداللهیان در پایان درباره تاخیر پرداخت حق الزحمه معلمان گفت: این تاخیر را قبول داریم چراکه پول مستقیما به حساب سازمان ریخته نمی شود و به دولت می رود و پس از یک چرخه اقتصادی به صورت درصدی به ما پرداخت می شود. ۷ تا ۸ میلیارد تومان اعتبار حق الزحمه معلمان است که قول می دهم امسال میزان این حق الزحمه ۲۰ درصد افزایش یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار