معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست آذربابجان غربی خبر داد:

افزایش جمعیت قوچ و میش ارمنی در شهرستان خوی

خبرگزاری پانا: معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست آذربابجان غربی گفت: جمعیت قوچ ومیش اصیل ارمنی و کل و بز در منطقه حفاظت شده مراکان خوی 30 درصد افزایش یافت .

کد مطلب: ۱۹۲۰۱۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، رعناقد با اعلام این خبر در خوی اظهار داشت: برای دستیابی به آمار حیات وحش منطقه مراکان نخستین منطقه حفاظت شده کشور در خوی طرح سرشماری وحوش و حیات وحش این منطقه با حضور کارشناسان و محیط بانان آذربایجان غربی و شرقی در مدت 5 روز اجرا شد .

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست آذربابجان غربی افزود : در اجرای این طرح 4403 راس قوچ و میش اصیل ارمنی و کل و بز شمارش شد که این رقم در مقایسه با شمارش 2 سال قبل 30 در صد رشد نشان می دهد .
وی تصریح کرد : از این تعداد جمعیت وحوش ؛ قوچ اصیل ارمنی 510 راس ، میش اصیل ارمنی 1496 راس ، 487 راس کل و 1910 راس بز بوده است که بیشترین افزایش مربوط به گونه بسیار ارزشمند قوچ و میش اصیل ارمنی است .
رعناقد این افزایش جمعیت را موفقیت بزرگی برای استان آذبایجان غربی در حوزه صیانت ار محیط طبیعی دانست و افزود : تلاش شبانه روزی محیط بانان مراکان در حراست از این گونه های حیات وحش بویژه قوچ و میش ارمنی ،فرهنگ سازی در بین مردم بویژه روستائیان مستقر در داخل این زیستگاه طبیعی و استفاده از ابزارهای نوین حفاظتی و مدیریت بهینه از مهمترین عوامل در ازدیاد گونه های حیات وحش این منطقه بسیار ارزشمند بوده است .
منطقه حفاظت شده مراکان خوی نخستین منطقه حفاظت شده کشور و مهمترین زیستگاه قوچ ومیش اصیل ارمنی است که بیش از 103 هزار هکتار وسعت دارد و در فاصل استانهای آذربایجان غربی و شرقی واقع شده است .
براساس مطالعات صورت گرفته علاوه بر قوچ ومیش ارمنی و کل و بز 24 گونه از خانواده پستانداران دیگر از جمله پلنگ ، سیاه گوش و هامستر خاکستری در این زیستگاه موجود است .
همچنین در این منطقه تاکنون 128 گونه پرنده متعلق به 34 خانواده شناسایی شده است که می توان به هما ، عقاب طلایی ، بالابان ، کبک دری و چیل اشاره کرد از خزندگان این منطقه می توان مارافعی البرزی ،لاک پشت مهمیز دار غربی و ماهی اسبله را میتوان نام برد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار