ملیله هنر بی نظیر زنجان در جهان است

خبرگزاری پانا: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، گفت: ملیله بومی ترین هنر زنجانیان محسوب می شود که در جهان نظیر و مانندی ندارد

کد مطلب: ۱۶۲۸۲۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس خبر پانا ، یحیی رحمتی در گفتگو با خبرنگاران پانا، افزود: صنعتگران دیگر مناطق کشور که در حوزه ملیله فعالیت می کنند، یا استادکارانی هستند که از زنجان به این این مناطق مهاجرت کرده اند و یا علاقه مندان این مناطق از زنجانیان این هنر را آموخته اند .

وی یادآورشد: هم اکنون در شهرهای مختلفی از جمله اصفهان، تبریز و مشهد ملیله تولید می شود ولی با طرح، نقش و ظرافت و کیفیت ملیله زنجان قابل مقایسه نیستند .

رحمتی اظهار کرد: هنرمندان زنجانی دارای سبک و طراحی خاصی هستند و ملیله زنجان شناسنامه منطقی ویژه ای برای خود دارد و قابل تفکیک با دیگر آثار تولید شده در کشور هستند .

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، گفت: این هنر صنعت که بار هنری آن بیشتر است، برای عرضه در بازارهای داخلی و خارجی باید با تنوع و متناسب با سلیقه مخاطبان مختلف تولید کرد .

وی خاطر نشان کرد: در تولید ملیله باید قدرت خرید مخاطبان مختلف را نیز در نظر گرفت و متناسب با نیاز مصرف کننده، سلیقه، مد و نوآوری به تولید آن دست زد .

رحمتی ادامه داد: باید برای ورود محصولات جدید ضمن حفظ هویت ملیله به بازار داخلی و جهانی برنامه ریزی و اقدام کرد .

معاون سابق صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، گفت: پیش از این، فقط ظروف مختلف با هنر ملیله تولید می شد، اما از چندی قبل هنرمندان صنعتگر به تولید زیور آلاتی با بهره گیری از این هنر صنعت ظریف دست زده اند .

وی با بیان اینکه ملیله برای سازمان میراث فرهنگی از جایگاه و ارزش خاصی برخوردار است، افزود: همین موضوع است که مسوولان این سازمان را برای طراحی قالب های جدید و بازاریابی در سطح جهانی ترغیب می کند .

رحمتی یادآورشد: تا ماه های آینده نتیجه اقدامات و مطالعات سازمان میراث فرهنگی در این زمینه در قالب کتابی منتشر می شود و علاقه مندان، هنرمندان و صنعتگران می توانند از نتایج آن بهره برداری کنند .

مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، بر لزوم شناسایی بازارهای هدف ملیله برای صادرات آن در جهان تاکید کرد و اهالی شرق آسیا را از طرفداران ظروف نقره ای خواند .

وی اظهار کرد: باید از ظرفیت سفارتخانه ا برای معرفی آثار صنایع دستی به وی‍ژه ملیله بهره برداری کرد .

رحمتی خاطر نشان کرد: هم اکنون صنعتگران موفق بسیاری بوده اند که اقدام به برگزاری نمایشگاه در کشورهای خارجی کرده و به فروش خوبی از این محل دست یافته اند .

مدیر کل میراث فرهنگی به برگزاری کارگاه هایی برای بازاریابی صنایع دستی با حضور این صنعتگران اشاره کرد و بازاریابی را مهمترین اصل در افزایش فروش تولیدات صنایع دستی خواند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار