عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت وگو با پانا مطرح کرد:

ثبات نرخ ارز با بازگرداندن مطالبات نفتی / رفع تحریم های ارز آور موجب کاهش نرخ ارز می شود

خبرگزرای پانا: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید براینکه رفع تحریم ارزآور می تواند در ثبات نرخ ارز در کشور موثر باشد گفت : دولت نقش چندانی در بالا نگه داشتن نرخ ارز ندارد اما اگر مطالبات نفتی کشورمانند 22 میلیارد دلار چین و 7 میلیارد دلار هند حاصل شود و با تدابیری به کشور بازگردد، می تواند به ثبات بازار ارز کند .

کد مطلب: ۱۴۸۶۲۵
لینک کوتاه کپی شد

عزت الله یوسفیان ملا در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا ، در پاسخ به این پرسش که درشرایطی كه دولت با بالا بودن نرخ ارز كسری بودجه را جبران می كند ،ثبات ارزی چگونه حاصل می شود ،اظهار کرد: دولت نقش چندانی در بالا نگه داشتن نرخ ارز ندارد اما اگر مطالبات نفتی کشورمانند 22 میلیارد دلار چین و 7 میلیارد دلار هند حاصل شود و با تدابیری به کشور بازگردد، می تواند به ثبات بازار ارز کند .


وی در پاسخ به این پرسش که کاهش تحریم ها می تواند ثبات ارزی به دنبال داشته باشد ، ادامه داد: کاهش تحریم ها اگر تنها شامل غذا و دارو باشد تاثیری در جریان های ارزی کشور ندارد اما اگر به صورت گسترده اعمال شود می تواند در گسترش مبادلات تجاری و رفع موانع تولید موثر باشد و به دنبال آن ثبات ارزی نیز به دنبال داشته باشد .


یوسفیان اظهار کرد: رفع تحریم ارزآور می تواند در ثبات نرخ ارز در کشور موثر باشد .


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درخصوص گزینه های دولت در مدیریت ارزی کشور ،اظهار کرد: دولت باید نرخ ارز را تک نرخی کند و این همان پیش بینی است که در قانون برنامه پنجم توسعه صورت گرفته و بر لزوم مدیریت شناور نرخ ارز تاکید شده است .


یوسفیان خاطرنشان کرد: چند نرخی بودن نرخ ارز باید تغییر و کشور تنها با یک نرخ ارز اداره شود و تعیین آن به مبادلات بازار سپرده شود .
وی عنوان کرد: در اروپا و آمریکا نیز نرخ ارز شناور است یعنی ممکن است در طی یک روز بنزین با چند نرخ متفاوت عرضه شود اما این نرخ در تمام آمریکا یکسان است بنابراین شرایط برای نرخ ارز شناور مدیریت شده در کشور باید فراهم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار