شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه‌: می‌توان از دل تهدیدهای تحریم فرصت‌های جدیدی برای اقتصاد ایران رقم زد

تهران (پانا) - تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید براینکه اقتصاد ایران نیازمند اصلاحات ساختاری است می‌‌گوید ‌اگرچه ممکن است دولت تحت فشار شدیدی باشد اما در همین زمان نیز مجموعه‌ای از اقدام‌ها قابل انجام است به طور مثال دولت می‌تواند بدهی‌های دولتی به بانکها را پرداخت و از سوی دیگر بدهی پیمانکاران داخلی و خارجی را با توجه به افزایش نرخ ارز تسویه کند.

کد مطلب: ۸۶۰۴۹۱
لینک کوتاه کپی شد
شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه‌: می‌توان از دل تهدیدهای تحریم فرصت‌های جدیدی برای اقتصاد ایران رقم زد

امیرحسین شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با اشاره به رویدادهای جدید اقتصاد داخلی و بین‌المللی می‌گوید نرخ فروش نفت در بودجه تا 50 دلار پیش‌بینی شده است اما اکنون به 81 دلار رسیده است و دولت می‌تواند از محل این افزایش بدهی‌های صندوق بازنشستگی را تامین کند و بدهی بانک‌ها و وضع مهارنشدنی نقدینگی را یک بار برای همیشه تعیین تکلیف کند و قیمت دلار را واقعی‌سازی کند.

ضرورت تقویت صادرات غیرنفتی در وضع کاهش درآمد نفتی

وی افزود:‌ دولت فرصت مناسبی در اختیار دارد و می‌تواند صادرات غیرنفتی را در کشور تقویت کند و از دل این تهدید نیز فرصتی را برای کشور ایجاد کند اما هیچ موضوعی قابل پیش‌بینی نیست و مشخص نیست که دولت تا چه میزان می‌تواند از این فرصت برای بهبود وضع اقتصادی کشور بهره بگیرد.

تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: گردشگری یکی از بخش‌هایی است که می‌تواند با توجه به اوضاع کنونی از رونق مناسب بهره‌مند شود اما در وضعی که از جنبه‌های دیپلماسی ارتباط مناسبی با کشورهای دیگر وجود ندارد، نمی‌توان این انتظار را داشت که گردشگران زیادی به ایران بیایند.

وی افزود:‌ 70 درصد توریست‌ها در جهان توریست تفریحی هستند و می‌خواهند از امکانات سواحل و تفریح‌های مخصوص به آن بهره بگیرند اما در ایران تفریح‌های شبانه برای گردشگران تفریحی وجود ندارد و زیرساخت‌های آن نیز فراهم نشده است.

تضعیف ریال در برابر دلار لزوما منجر به رونق گردشگری نمی‌شود

شریعتی عنوان کرد:‌ تضعیف ریال در برابر دلار لزوما منجر به رونق گردشگری داخلی نخواهد شد به این دلیل که زیرساخت‌های آن در کشور فراهم نیست.

وی ادامه داد: بخشی از گردشگران ایران گردشگر مذهبی هستند که به شهرهای قم، مشهد،‌شیراز و ری سفرمی‌کنند و البته پول چندانی هم در ایران خرج نمی‌کنند. بخشی از گردشگران نیز گردشگر تاریخی هستند که به آثار باستانی همدان و شیراز و چغازنبیل و زیگورات‌ها و غیره علاقه‌مند هستند و از آنها بازدید می‌کنند، گردشگران تاریخی هم از نظر میانگین سنی رده بالایی دارند و چندان هم اهل خرید و خرج کردن در سفر نیستند.

تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید براینکه گردشگران درمانی برای کشور یک فرصت مناسب هستند، عنوان کرد:‌ بخشی از گردشگران نیز گردشگر درمانی هستند که اگر بتوان سرمایه‌گذاری مناسب را برای انها انجام داد می‌توان از کشورهای عمان، عراق و عربستان آنها را به کشور جذب کرد و به این منظور باید بیمارستانهایی مجهز به کادری که زبان عربی و انگلیسی می‌دانند، در کشور ایجاد شود و مراکز درمانی را نیز که به این منظور از گذشته ایجاد شده‌اند توسعه داد.

گردشگران مذهبی، فرهنگی و تاریخی پول چندانی در سفر هزینه‌ نمی‌کنند

وی افزود:‌ گردشگران درمانی، تایخی، فرهنگی و مذهبی گردشگرانی هستند که امکان جذب در ایران را دارند و تنها بخش درمانی آن برای کشور سودآور خواهد بود.

تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به وضع تامین ارز در بازار اظهار کرد:‌ بخش عمده‌ای از دلاری که برای واردات اختصاص می‌یابد از سامانه نیما تامین‌ می‌شود.

وی اظهار کرد:‌ براساس نوع کالا و اقلام متفاوت آن دلار مورد استفاده از 4200 تا 8 هزار تومان است اما کالاهایی که با دلار نیما و ارز کالاهای اساسی وارد نمی‌شوند از بازار آزاد ارز مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

وی با بیان اینکه ارز در بازار آزاد براساس عرضه و تقاضا نرخ‌گذاری می‌شود و در این وضع این عرضه و تقاضاست که تعیین کننده قیمت‌ است، خاطرنشان کرد: حجم اسکناسی که به صورت فیزیکی مبادله می‌شود براساس تقاضای متفاوت در بازار وجود دارد یکی دلار گردشگری است و افرادی که برای سفر نیاز به آن دارند که از ایران خارج شوند یا آنکه دلار را برای تبدیل سرمایه به ارز نیاز دارد و یا آنکه دانشجو بوده و نیاز دارند که در خارج از کشور تحصیل کنند اما در عمل موارد خرید و فروش با این تقاضا بسیار محدود است.

بخشی از نقدینگی همچنان به بازار ارز تمایل دارد

شریعتی با بیان اینکه بخشی از نقدینگی همچنان تمایل به خرید ارز دارد، اظهار کرد:‌ افراد حتی اگر نقدینگی بالایی را وارد این بازار کنند نمی‌توانند حجم عمده‌ای از دلار را از بازار جمع‌اوری کنند، چون نرخ دلار اکنون بسیار بالا رفته است به طور مثال با 100 میلیون تومان مقدار قابل توجهی از دلار را نمی‌توان خریداری کرد.

وی ادامه داد:‌ صرافی‌ها و افرادی که به ورود دلار و ارز به کشور احتیاج دارند بخشی از ارز فیزیکی را به بازار وارد می‌کنند.

محدودیت‌های ارزی تهاتر کالا را رونق داده است

تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه با 100 میلیون سرمایه تنها می‌توان 5 هزار دلار از بازار ارز خریداری کرد، عنوان کرد:‌ تراکنش‌های بیش از 100 میلیون تومان برای خرید ارز در بازار رصد می‌شود به همین دلیل افراد طلا را تحویل می‌دهند و به جای آن ارز خریداری می‌کنند و یا با حواله ماشین ارز خرید و فروش می‌کنند به این معنا که تهاتر کالا می‌کنند.

وی درباره احتمال کاهش درآمدهای نفتی اظهار کرد:‌ قراردادهای نفتی کشور به طور معمول 6 ماهه است به طور مثال نفتی که شش ماه قبل فروخته شده است وجه نقد آن اکنون به کشور وارد می‌شود. با امتناع کره جنوبی از خرید و کاهش خرید هند و چین تا 13 آبان فروش نفت ادامه می‌یابد و تا 13 اردیبهشت 98 بخشی از درآمدهای نفتی از بابت نفتی که تا آن تاریخ فروخته می‌شود به تدریج به کشور برمی‌گردد.

شریعتی عنوان کرد: رئیس جمهور آمریکا در اظهارات خود بیان کرده است که یک میلیارد و 600 میلیون دلار به ایران دلار داده‌اند و مطرح می‌شود که ایران 120 میلیارد دلار درآمد نفتی بلوکه شده خود را پس گرفته است و خزانه طلای ایران نیز تقویت شده است.

وی افزود:‌ از سال گذشته که ترامپ قانون کاتسا را تصویب کرد مجوز جابه جا کردن پول از هند و چین فراهم نشده است و وجه حاصل از آن نیز به سختی جا به جا شده است.

شریعتی ادامه داد:‌ از اردیبهشت سال جاری بخشی از تحریم‌ها بازگشته است و امکان ورود برخی فلزات گرانبها از جمله طلا نیز حذف شده و پول فروش نفت در هند و چین بلوکه شده است و به نوعی تهاتر کالا در حال انجام است.

تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد:‌ به دلیل شش ماهه بودن قراردادهای نفتی و پرداخت تدریجی پول آن در عمل در بدترین حالت از همان روز تحریم و در خوشبینانه‌ترین حالت از 13 اردیبهشت 98 کاهش درآمدهای نفتی در کشور مشهود خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار