سخنگوی شورای نگهبان در حاشیه اولین روز برگزاری نمایشگاه مطبوعات مطرح کرد؛

تعداد افرادی که صلاحیت آنها تایید نشد کمتر از ۱۰ درصد است

آیت‌الله امامی کاشانی به دلیل وضعیت جسمانی انصراف دادند/۲۲ نفر از نمایندگان مجلس فعلی نتوانستند صلاحیت حضور در انتخابات مجلس بعدی را داشته باشند

تهران (پانا) - سخنگوی شورای نگهبان از بررسی ۹ طرح و لایحه و یک اساسنامه از سوی شورای نگهبان خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۶۰۳۱۶
لینک کوتاه کپی شد
تعداد افرادی که صلاحیت آنها تایید نشد کمتر از ۱۰ درصد است

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در ابتدای نشست خبری خود با اصحاب رسانه که همزمان با اولین روز برگزاری نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، با ارائه گزارشی از موارد در دستور کار شورای نگهبان طی بازه زمانی دو نشست خبری اظهار کرد: طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، لایحه ارجاع اختلاف شرکت سهامی بیمه ایران و دولت پادشاهی بحرین به داوری و طرح اصلاح ماده یک قانون تسهیل تکالیف مودیان برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از مواردی است که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: علاوه بر این طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها و طرح اصلاح قانون تاسیس مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیر دولتی در جلسات شورای نگهبان با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شد. همچنین نسبت به لایحه الحاق یک بند به تبصره ۵ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز یک ابهام شرعی داشتیم که به مجلس اعلام شد اما هنوز مصوبه اصلاحی مجلس در اختیار شورای نگهبان قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: لایحه ارجاع اختلاف بانک مرکزی و دولت پادشاهی بحرین به داوری نیز با ابهامی مواجه شد که اخیرا مورد اصلاح مجلس قرار گرفته است که ما منتظر ارسال مصوبه مجلس هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: لایحه مربوط به کولبری نیز که پیشتر با ایراد شورای نگهبان مواجه شده بود اخیرا توسط مجلس اصلاح شد که هنوز اصلاحیه آن در اختیار شورای نگهبان قرار نگرفته است. همچنین ایرادات شورای نگهبان درباره اساسنامه پست بانک نیز از سوی دولت برطرف شد و اخیرا شورای نگهبان تأیید آن را به اطلاع دولت رساند.

وی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت بررسی طرح‌های شفافیت و عفاف و حجاب در شورای نگهبان اظهار کرد: این طرح را دریافت کردیم و در نوبت رسیدگی شورای نگهبان قرار دارد اما هنوز گزارش طرح عفاف و حجاب دریافت نشده است.

طحان نظیف درباره تعداد افرادی که توسط هیات‌های نظارت تایید صلاحیت شده بودند اما صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان رد شده نیز پاسخ داد: حدود چهار هزار نفر از کسانی که صلاحیت آنها مورد تایید هیات‌های نظارت قرار نگرفته بود به تایید شورای نگهبان رسید. صلاحیت تعداد ۲۰۰ نفر از افرادی که توسط هیات‌های نظارت تایید شده بودند نیز بر اساس اسنادی که در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت از سوی شورای نگهبان رد شد.

وی اضافه کرد: شورای نگهبان تا فردا مهلت دارد که نتیجه شکایت افراد را اعلام کند.

طحان نظیف در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره سرانجام طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت توضیح داد: شنیدم این طرح در مجلس اصلاح شده اما هنوز آن را دریافت نکرده‌ایم و هرگاه دریافت کنیم در دستور کار شورای نگهبان قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره انتقادات به عدم احراز صلاحیت برخی سیاسیون و حقوقدانان گفت:به‌خاطر اصلاحیه قانون انتخابات و اینکه فرصت رسیدگی‌های شورای نگهبان و هیات‌های نظارت افزایش یافت، در این دوره تعداد افرادی که صلاحیت آنها احراز نشد کاهش یافت.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: در انتخابات ۹۸ صلاحیت بیش از ۲۵ درصد داوطلبان تایید نشد اما در انتخابات امسال با وجود افزایش داوطلبان تعداد افرادی که صلاحیت آنها تایید نشده کمتر از ۱۰ درصد است.

طحان نظیف درخصوص تخلفات تبلیغاتی داوطلبان انتخابات گفت: شورای نگهبان ناظر بر انتخابات است و این نظارت تمامی مراحل انتخابات را در بر می‌گیرد که تاکنون گزارش قابل توجهی دریافت نکرده‌ایم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره علت عدم احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری توضیح داد: حدود ۹۵ درصد از این افراد به دلیل عدم احراز شرایط علمی صلاحیت‌شان مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره دلیل رد صلاحیت روسای جمهور پیشین گفت: این موضوع عمومیت ندارد و برای هر انتخاباتی شرایطی داریم. در هر دوره‌ای صلاحیت افراد را بررسی می‌کنیم و نظارت وجود دارد و هیچ فردی مصون از قانون و نظارت نیست. اینکه یک فرد یکبار تایید شده لزوما به این معنا نیست که مرتبه بعدی نیز تایید صلاحیت شود.

وی اضافه کرد: در شورای نگهبان داوطلب ریز و درشت و داوطلب درجه یک و دو و ویژه نداریم بلکه همه داوطلبان برای ما یکی هستند و هیچ دوگانه‌ای نداریم چراکه افراد در برابر قانون برابرند.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره درخواست حسن روحانی درباره اعلام علت رد صلاحیت او در انتخابات مجلس خبرگان گفت: در شورای نگهبان اولویت بررسی شکایت داوطلبانی است که نسبت به بررسی صلاحیت خود اعتراض داشتند؛ نسبت به افرادی که شکایتی را ثبت نکردند حتما رسیدگی می‌کنیم زیرا حق قانونی آنها است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای برخی نمایندگان مبنی بر اینکه به دلیل مصاحبه‌هایی که علیه دولت داشتند، رد صلاحیت شدند نیز گفت: ۲۲ نفر از نمایندگان مجلس فعلی نتوانستند صلاحیت حضور در انتخابات مجلس بعدی را داشته باشند که حتی یک مورد از آن‌ها نبوده که صلاحیتش بخاطر انتقاد از دولت یا شورای نگهبان یا نهاد دیگری رد شده باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان مشارکت در انتخابات پیش رو گفت: در سال ۹۸ بیش از ۸۰۰ نفر در انتخابات حضور داشتند و امسال این عدد به بیش از ۱۷۰۰ نفر رسیده است.متوسط به ازای هر کرسی ۵۱ نفر به رقابت خواهند پرداخت؛ برای مثال در استان آذربایجان شرقی برای ۱۹ کرسی ۷۰۳ نفر، در استان اصفهان برای ۲۰ کرسی، ۷۵۰ نفر و در استان البرز با ۳ کرسی، ۴۶۵ نفر تأیید صلاحیت شده اند. همچنین در استان خراسان رضوی برای ۱۸ کرسی ۱۰۱۹ نفر و استان سیستان و بلوچستان برای ۸ کرسی ۲۵۱ نفر به رقابت خواهند پرداخت.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای مطرح شده در خصوص عدم احراز صلاحیت آیت الله امامی‌کاشانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: آیت‌الله امامی کاشانی از بزرگان انقلاب اسلامی هستند و بعد از بررسی و تایید صلاحیت ایشان اعلام شد که به دلیل وضعیت جسمانی از حضور در این انتخابات انصراف دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار