رشد ۲۲۰ درصدی «فرصت آموزش دختران» پس از انقلاب اسلامی

تقاضای ‌دانش‌آموزان با معدل ۱۹ به بالا برای ثبت‌نام در هنرستان‌ها/ فرصت ترمیم نمره فقط یک بار است

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت فرصت آموزشی قبل از انقلاب برای مقطع متوسطه حدود ۴۰ درصد بوده است و این درحالی است که فرصت آموزشی برای مقطع متوسطه امروز به بیش از ۸۶ درصد رسیده است.

کد مطلب: ۱۴۴۶۸۷۸
لینک کوتاه کپی شد
رشد ۲۲۰ درصدی «فرصت آموزش دختران» پس از انقلاب اسلامی

‌محمد‌مهدی کاظمی در ویژه برنامه «مدرسه قوی، ایران قوی» که از شبکه شاد پخش شد، اظهار کرد: قبل از انقلاب فرصت آموزشی برای مقطع ابتدایی ۶۰ درصد فراهم بود و این یعنی پیش از انقلاب ۶۰ درصد دانش آموزان ابتدایی مشغول به تحصیل بودند درحالی که هم اکنون فرصت آموزشی در مقطع ابتدایی به بیش از ۹۸ درصد رسیده است.

به گفته وی فرصت آموزشی قبل از انقلاب برای مقطع متوسطه حدود ۴۰ درصد بوده است و این درحالی است که فرصت آموزشی برای مقطع متوسطه امروز به بیش از ۸۶ درصد رسیده است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، افزود: در واقع باید گفت فرصت آموزشی برای دختران پس از انقلاب اسلامی بیش از ۲۲۰ درصد رشد داشته است و این حاکی از توجه انقلاب اسلامی به تربیت دانش آموزان است.

کاظمی در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به سوال یک دانش‌آموز هنرستانی طی تماس تلفنی خود با ویژه برنامه زنده «مدرسه قوی، ایران قوی» مبنی بر تمایل خانواده‌ها برای تحصیل دانش‌آموزان با معدل بالا در رشته‌های نظری و نه هنرستانی، توضیح داد: در سال قبل تقاضای زیادی از سوی دانش‌آموزان با معدل ۱۹ به بالا برای ثبت‌نام در هنرستان‌ها داشتیم اما فرصت ثبت‌نام همه این دانش‌آموزان در هنرستان‌ها را نداشتیم چراکه ظرفیت هنرستان‌های ما تکمیل شده بود و نتوانستیم تمام این دانش‌آموزان را ثبت‌نام کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته دانش‌آموزان با معدل بسیار بالا در هنرستان‌ها ثبت‌نام کردند اما نتوانستیم همه دانش‌آموزان علاقه‌مند با معدل بالا را در هنرستان‌ها ثبت‌نام کنیم چراکه ظرفیت ما محدود بود. از این رو باید گفت در حال حاضر فرهنگ عمومی در خصوص این مساله و در قیاس با گذشته تغییر یافته است چراکه امروز مدرک دانشگاهی بالا و حتی فوق لیسانس و دکتری ملاک استخدام به ویژه در بخش غیر‌دولتی نیست و فرصت‌های اشتغال امروز متفاوت شده است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در کشور هنرستان‌ سمپاد و نمونه دولتی وجود دارد، خاطر‌نشان کرد: هنرستان‌های بسیار خوب سمپاد و نمونه دولتی در کشور داریم که ورود به آن‌ها دارای شرط معدل و آزمون ورودی است. دانش‌آموزانی داریم که در مدارس خاص قبول می‌شوند اما تغییر رشته داده و به هنرستان می‌آیند. این امر حاکی از تغییر رویکرد خانواده‌ها و نوجوانان نسبت به تحصیل در هنرستان‌ها است. با این حال ممکن است برخی خانواده‌ها همان ذهنیت گذشته را درباره تحصیل در هنرستان داشته باشند که باید برای رفع آن فرهنگ سازی بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

قبولی پزشکی در «بشاگرد»

کاظمی در پاسخ به سوال دیگری در‌خصوص عدالت آموزشی، با اشاره به تاثیر سابقه تحصیلی در قبولی در کنکور، بیان کرد: امسال در کنکور ۱۴۰۲ با تاثیر قطعی سابقه تحصیلی شاهد رتبه‌های تک‌رقمی در مناطق خاص بودیم. در مناطق محرومی که شاید تاکنون و از زمان برگزاری کنکور، کسی رشته پزشکی قبول نشده بود، قبولی رشته پزشکی داشتیم. امسال در منطقه بشاگرد قبولی رشته پزشکی داشتیم. امسال شاهد این امر بودیم که با تاثیر قطعی سابقه تحصیلی به ویژه دانش‌آموزان مناطق دو و سه آموزشی درصد بیشتری از رتبه‌های زیر هزار را کسب کردند و این یعنی عدالت آموزشی محقق شده و این فرصت برای همه فراهم شده است.

وی با بیان اینکه اگر دانش‌آموزان کتب درسی خود را خوب مطالعه کنند به راحتی می‌توانند در امتحانات نهایی نمره قابل قبول و خوبی را کسب کنند، توضیح داد: مهم نحوه و شیوه مطالعه است. در گذشته تمرکز دانش آموزان بر کنکور و روش‌های تستی بود اما در حال حاضر تمرکز بر این است که وضعیت دانش‌آموزان ‌به صورت عملکردی در محتوای عمیق چگونه است. از این رو امتحان نهایی برای کسی که کتاب را خوب مطالعه کرده باشد، سخت نیست و راحت است. دانش‌آموزان این توانایی را دارند که نمرات بسیار خوبی را کسب کنند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره فرصت ترمیم نمره برای دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان نیز عنوان کرد: همه داوطلبان کنکور باید در دروس مشخصی ایجاد سابقه تحصیلی کنند. در واقع نمره دروس امتحان نهایی داوطلبان به عنوان سابقه تحصیلی برای‌شان حساب می‌شود. از این رو دانش‌آموزی که به هر ‌دلیلی در عنوان درسی نمره دلخواه را کسب نکرده است و تمایل به کسب نمره بهتری دارد، به جز فرصت ایجاد سابقه تحصیلی یک بار فرصت ترمیم نمره برای همه دروس را دارد.

کاظمی ادامه داد: این فرصت را فراهم کردیم تا همه دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان سال‌های گذشته در همه دروسی که برای آن‌ها ایجاد سابقه تحصیلی کرده‌اند، یک بار هم بتوانند ترمیم نمره داشته باشند. از این رو اگر فردی قبل از سال ۸۴ دیپلم گرفته است و سابقه تحصیلی ندارد، می‌تواند یک بار در امتحان نهایی شرکت کرده و ایجاد سابقه تحصیلی کند و یک بار هم فرصت ترمیم نمره داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار