رییس نهضت سوادآموزی اداره آموزش و پرورش شهرستان شیروان عنوان کرد:

رشد ۹۷.۱ درصدی باسوادی جمعیت ایران بعد از انقلاب تا سال ۱۴۰۰

شیروان (پانا) - رییس نهضت سوادآموزی اداره آموزش و پرورش شهرستان شیروان اظهار کرد درصد رشد باسوادی جمعیت کشور در قبل از انقلاب در سال ۱۳۵۵ از ۳۵ درصد به ۹۷/۱ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

کد مطلب: ۱۴۴۶۳۹۲
لینک کوتاه کپی شد
رشد ۹۷.۱ درصدی باسوادی جمعیت ایران بعد از انقلاب تا سال ۱۴۰۰

حسین خدابخشی گفت: آمار باسوادی در ایران حدود ۲/۵ برابر میانگین رشد باسوادی در جهان است.

وی افزود: نگرش در نهضت در گذشته نگرش کمی بوده اما هم اکنون سمت و سوی کیفی گرفته و متناسب با تعاریف جدید یونسکو در کنار آموزش خواندن و نوشتن و حساب کردن به آموزش مفاهیم دوازده گانه از جمله سواد مالی، سواد ارتباط، سواد رسانه، سواد عاطفی و.. نیز در کلاس‌های سوادآموزی پرداخته می‌شود. هم اکنون در کلاسهای سوادآموزی علاوه بر آموزش سواد بر کاربست سواد در زندگی تمرکز داریم.

خدابخشی ادامه داد: شهرستان شیروان با داشتن حدود ۷۲ نفر آموزش‌دهنده (۶۸ نفرخانم، ۴نفر آقا) در سال گذشته ۸۲۰ نفر سوادآموز در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در دوره های سوادآموزی، تحکیم و انتقال ثبت‌نامی و جذب داشته که از این تعداد حدود ۵۰ درصد در امتحانات پایانی شرکت کرده و موفق به اخذ گواهینامه قبولی شده اند.

وی گفت: اصلی‌ترین چالش‌های نهضت هم اکنون یکی به دلیل پراکندگی افراد بیسواد و کم سواد در مناطق مختلف، شناسایی این افراد است و دیگری بدلیل کبر سنی افراد بیسواد و کم سواد باقیمانده، اشتغال به کار برای تامین مخارج زندگی و برخی نیز بخاطر داشتن مشکلات عدیده اقتصادی و مالی و... نیاز به داشتن مشوق‌های لازم دارند.

خدابخشی تصریح کرد: این موارد، همکاری تمامی دستگاه ها و نهادها و سازمان‌ها را می‌طلبد تا با شناسایی و معرفی افراد بیسواد و کم سواد به واحد نهضت سوادآموزی و همچنین با در نظر گرفتن بسته های تشویقی برای سوادآموزان یاری‌گر در ریشه کنی بیسوادی در کشور باشند.

وی از دیگر مشکلات نهضت سواد آموزی را نبود امنیت شغلی آموزش‌دهندگان دانست.

خبرنگار: زهرا وظیفه شناس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار