صعود چهل و پنج ساله و پیشرفت مقتدرانه

تهران (پانا) - معاون تربیتی دبیرستان شهید همت منطقه ۱۵ با بیان این موضوع که ما توانسته‌ایم بعداز انقلاب در عرصه‌های مختلف پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشیم، صعود چهل و پنج ساله انقلاب را گواه این حرکت عظیم در پیشرفت‌های مقتدرانه ایران اسلامی دانست.

کد مطلب: ۱۴۴۴۶۶۶
لینک کوتاه کپی شد
صعود چهل و پنج ساله و پیشرفت مقتدرانه

اقدس موسوی، معاون پرورشی دبیرستان هیات امنایی شهید همت آموزش و پرورش منطقه ۱۵ در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانش‌آموز پانا در رابطه با تفاوت سیستم آموزشی دوران قبل از انقلاب و بعد از انقلاب بیان کرد: برای پاسخ به این سوال باید از ابعاد مختلف نگاه کرد. برای مثال اگر بخواهیم برگردیم به عصر مغول و اتفاقاتی که در تعلیم و تربیت ایران رخ داده است، با ورود اسلام به ایران و استقبال و همدلی مردم ایران اتفاقات بسیار خوبی همچون تاسیس دانشگاه جندی شاپور، مدارس علوم دینی و موارد بسیار دیگر بود، اما متاسفانه با حوادثی مثل حمله مغول‌ها بخصوص به شهر جندی شاپور که به شهر سوخته مشهور است، بی کفایتی شاهان و وزراء و مسئولین وقت باعث شد که ایران به قهقرا برود که این شرایط تا عصر صفوی نیز ادامه دار بود.

وی افزود: دوران پهلوی زمانی برای شکل‌گیری آموزش و پرورش بود. در این دوران به ضعیف کردن روحانیون و مسائل مذهبی پرداختند و مشکلات زیادی رخ داد. از دوره رضاشاه هزاران مکتب خانه که مشغول به تدریس بوستان، گلستان، قرآن و دیگر کتب و علوم بودند، تعطیل شدند. در ادامه دوران پهلوی بسیار تلاش کردند که مصوباتی که در راستای آموزش و پرورش صادر می‌شود، شکل اسلامی نداشته باشد و افرادی برای جلوگیری از این موضوع تلاش کردند اما به هر حال شاخص ترین اقدام و سیاست دوران پهلوی، سیاست ضد دین بود.

موسوی اظهار کرد: متاسفانه سطح معلمین نیز در این دوران بسیار پایین بود و تعداد بسیار کمی یعنی تنها ۱۲ درصد از معلمین دارای مدرک لیسانس و بالاتر بودند. همچنین تالیفات کتاب های درسی در این دوره ضد دین بود، من به یاد دارم که در دوران راهنمایی من در صفحه ابتدای کتاب عکس شاه که سایز کوچکی داشت را کشیده بودند و در سمت دیگر انعکاس و سایه شاه را با سایز بزرگی رسم کرده بودند و در پایین این تصویر جمله "شاه سایه خداوند در روی زمین است". پوشش تحصیلی در سال ۱۳۵۷ حدود ۲۳ درصد بود برای مثال در آن دوره مدارس راهنمایی و دبیرستان در روستاها وجود نداشت و دختران در روستاها حداکثر می‌توانستند تا دوره ابتدایی تحصیل کنند، آن هم این پوشش شامل همه روستاها نمی‌شد.

وی ادامه داد: یک اتفاق بسیار مهم و خوبی که در دوره پس از انقلاب رخ داد، تاسیس و رواج نهضت‌‌های سوادآموزی بود که کمک بسیاری به توانمندسازی بزرگسالانی که به هر دلیل از ادامه تحصیل باز مانده بودند و یا حتی به دلایل مختلف نتوانسته بودند کسب علم و سواد داشته باشند. این روند به حدی پیش رفت و نهادینه شد تا جایی که حتی برخی از آنها به تحصیل در دانشگاه پرداختند.

وی با اشاره به این سخن امام راحل که فرمود: انقلاب ما انفجار نور بود، افزود: به درستی که بعداز انقلاب اسلامی ما توانستیم در تمام عرصه ها پیشرفت های انفجاری داشته باشیم. به طور مثال در زمینه پزشکی به جایی رسیدیم که پزشکان ما با افتخار به حدی از توانایی رسیدند که به دیگر کشورها کمک می کنند و حتی در زمینه علمی و فرهنگی و نوشتن کتاب و مقاله در رتبه های برتر دنیا قرار داریم. در صنایع مهندسی، نفت، پزشکی، نظامی، کشاورزی و موارد بسیار دیگر که قبل از انقلاب شرایط بسیار ضعیف و نامناسبی داشتیم، با اتکا به داشته ها و توان داخلی در حال حاضر با پیشرفت های چشمگیر و کسب عناوین برتر جهانی، در جایگاه مناسبی قرار گرفته و حرف های زیادی برای جهانیان داریم.

موسوی بیان کرد: تاثیر انقلاب که یک انقلاب بزرگ فرهنگی بود باعث شد که سطح سواد دانش‌آموزان بالا برود و اجازه فعالیت دانش‌آموزان و معلم ها در زمینه های مختلف از جمله زمینه سیاسی داده شود که نمونه ی بارز این موضوع شهیدان دانش‌آموز و معلم هستند. همچنین گسترش و ارتقای علمی و امکانات رفاهی و فرهنگی و ... برای روستاها از دستاوردهای دیگر این انقلاب بود که در صعود چهل و پنج ساله خود با پیشرفت‌های مقتدرانه گواه این حرکت عظیم است.

وی در پایان گفت: آموزش و پرورش ایران پس از انقلاب اسلامی به طور کلی و اساسی ساختار آموزشی خود را تغییر داد و بعدها با یک کار کارشناسی، علمی و دقیق سند تحول بنیادین را مطرح کرد که البته تا به عمل رسیدن غایی و مطلوب این طرح راه زیادی مانده است که متاسفانه در سال های گذشته کم کاری و بعضا کار شکنی هایی در سیستم آموزشی صورت گرفت که اجرایی شدن سند تحول بنیادین را به تعویق و تاخیر انداخت و مانع شکل گیری این طرح کاربردی شد. اما با یاری رهبر حکیم و فرزانه انقلاب این طرح در حال پیگیری و اجرای کامل بوده و اتفاقات خوبی در راه است.

دانش آموز خبرنگار: مهشید خورشیدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار