جام ملت‌های آسیا۲۰۲۳؛

قلعه نویی: دیدار با سوریه سخت‌ترین بازی ایران در این رقابت‌هاست

از ساختار دفاعی به فوتبال هجومی رسیده‌ایم

تهران (پانا) - سرمربی تیم ملی فوتبال ایران تیم فوتبال سوریه را سخت‌ترین حریف ایران در این مسابقات برشمرد و گفت با تیم سخت‌کوشی بازی داریم و باید، بیشترین دوندگی و کمترین اشتباه را داشته باشیم.

کد مطلب: ۱۴۴۴۴۹۷
لینک کوتاه کپی شد
قلعه نویی:  دیدار با سوریه سخت‌ترین بازی ایران در این رقابت‌هاست

امیر قلعه‌نویی در نشست خبری پیش از دیدار تیم ملی فوتبال ایران مقابل سوریه در مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا، این دیدار را سخت‌ترین بازی ایران در این رقابت‌ها برشمرد و اظهار کرد: با شناختی که از هکتور کوپر مربی بزرگ تیم فوتبال سوریه داریم، این تیم با ساختار دفاعی قوی مقابل تیم ملی فوتبال ایران صف آرایی خواهد کرد.

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان با اشاره به اینکه تیم فوتبال سوریه در سه بازی گذشته فقط یک گل دریافت کرده است، افزود: با تیم سخت‌کوشی بازی داریم و باید، بیشترین دوندگی و کمترین اشتباه را داشته باشیم. امیدوارم بچه‌ها، مانند بازی با امارات اهداف تاکتیکی و توانایی‌های تکنیکی خودشان را در زمین پیاده کنند.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران تأکید کرد: تیم ایران هم بسیار بزرگ است و بازیکنان بزرگی دارد، باید کیفیت و تمرکز خوبی داشته باشیم. نتایج و رفتار‌های قبل به ما درس داده است که باید در این مرحله، چه در رفتار شخصی و چه در رفتار فنی تمرکز بیشتری داشته باشیم. امیدوارم با یک بازی خوب به مرحله بعد برویم.

قلعه‌نویی با اشاره به خط دفاعی منسجم سوریه در مرحله گروهی و ساختار چند ملیتی این تیم، تصریح کرد: اجازه بدهید در مورد چند ملیتی جواب ندهم. به هرحال دولت و فدراسیون مربوطه تشخیص داده که این کار را انجام بدهد. فوتبال به دو بخش ساختار دفاعی و حمله‌ای تبدیل شده است. از خطی به ساختاری تبدیل شده و خود کوپر در این بخش خیلی قوی است. این مربی شناخته شده در دوران مربیگری در تیم‌های والنسیا و اینترمیلان و برخی تیم‌هایی ملی از جمله سوریه در بخش ساختار دفاعی خیلی خوب عمل کرده است.

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان با بیان اینکه ما هم پیشرفت‌های خیلی خوبی داشتیم و تغییر نگرش دادیم. بر تغییر مدل بازی و تاکتیک‌پذیری تیم ملی از یک ساختار دفاعی به فوتبال هجومی و مالکیت تأکید و اضافه کرد: آمار مالکیت و امیدگل ما در کل بازی‌ها به خصوص این ۳ بازی خیلی موفق بود. این نشان می‌دهد در این زمان کم توانستیم پیشرفت‌های خوبی داشته باشیم.

قلعه نویی ادامه داد: موقعی در تیم باشگاهی مسئولیت دارید، می‌توانید در طول سال، ۱۵۰ جلسه تمرین کنید، اما در تیم ملی کلاً ۲۰ جلسه هم در سال نمی‌توانید تمرین داشته باشید. در تغییر نگرش چندساله، تا حدودی خوب کار کردیم. در بخش‌هایی ایراد داشتیم. اشتباهات فردی بوده، مانند ۲ گلی که در این بازی‌ها خوردیم که به ساختار دفاعی ما ربطی ندارد.

قلعه نویی با اشاره به اینکه مقابل سوریه به دنبال فوتبالی هجومی هستیم، افزود: این هم جزئی از فوتبال است. نمی‌شود ۱۰۰ درصد برطرف کرد. باید کاری کنیم، مردم از فوتبال لذت ببرند که این وظیفه بازیکنان است. بازیکنان باید طوری کار کنند که افکار تاکتیکی کادرفنی و توانایی‌هایی فنی خودشان در زمین پیاده شود. همیشه به بازیکنان می‌گویم که این فرامین تاکتیکی شماست، ولی تا جایی که می‌توانید توانایی‌های فنی‌تان را به خصوص در یک سوم دفاعی حریف، بیشتر به کار بگیرید. این اصلاً خاصیت فوتبال ایرانی است.

وی با تأکید بر اینکه خودم یک بازیکن تکنیکی بودم، بازیکنانم را از نظر تکنیکی محدود نمی‌کنم، تصریح کرد: هرچند تکنیک‌ها مقداری ضعیف شده، ولی باز می‌بینید که چه از نظر قدرت بدنی چه تکنیکی می‌توانید در دنیا حرف برای گفتن داشته باشیم. امیدواریم فردا بازیکنان فرامین تاکتیکی را به نحو احسن انجام بدهند. تمرکز بیشتر و اشتباهات فردی کمتری داشته باشند و از توانایی‌هایی تکنیکی خودشان به نحو احسن استفاده کنند.

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان در پاسخ به این سؤال که چقدر این آمادگی را دارید که سرنوشتی مثل عراق یا حتی تیم حاضر در بازی‌های جام ملت‌های ۲۰۰۷ را پیدا نکنید، اضافه کرد: نمی‌خواهم به گذشته زیاد ورود کنم، ولی می‌توانید از یکی از خبرنگاران خارجی در نشست خبری اینجا از طرف من سؤال بپرسید. یک مربی را در بدترین شرایط تاریخ فوتبال می‌آورند که فدراسیون رئیس ندارد، فوتبال تعلیق است و دو گروه سیاسی با هم درگیر هستند و یک مربی می‌آید، باخت نمی‌دهد و میانگین امتیاز ۲.۱ در هر بازی دارد و بدون باخت آن را کنار می‌گذارند.

وی ادامه داد: از کنار گذاشتن خیلی ناراحت نبودم، از ظلم و رفتار‌های بدی که شد ناراحت بودم. فکر نمی‌کنم در هیچ کجای دنیا، بیایند با یک گروهی این کار را بکنند. با اتفاقاتی که قبل از حضور ما در جام جهانی ۲۰۰۶ افتاده بود، ما کار کردیم. گروه خاصی بودند که با یکسری آدم‌ها از جمله من مشکل داشتند. به این خاطر آن برنامه تلویزیونی را درست کردند و به خاطر دارم ۳۰۰ مقاله علیه من نوشتند. خودم تعجب کردم که در ۳۰ سال گذشته مقامی به دست نیاورده‌ایم و این همه مطلب نوشته شد. در سال ۲۰۰۷ مسئولیت قبول کردیم و بهترین کیفیت‌مان را هم در بازی با کره جنوبی در جام ملت‌های آسیا داشتیم.

قلعه‌نویی با تأکید بر اینکه الآن هم ترکش‌های آن دوران هست و فکر نکنید دیگر نیست. اضافه کرد: همان آدم‌های ۲۰۰۷ با میکروفن‌های دیگر و با لباس دیگری یکسری ترکش‌ها را می‌زنند. تا لحظه‌ای که حضور دارم وظیفه‌ام را انجام می‌دهم. من عاشق ایران و عاشق خدمت کردن به جوان‌ها هستم. کسی که در بالاترین سطح مربیگری یعنی تیم ملی به مس کرمان می‌رود، یعنی عاشق فوتبال است.

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان بیان کرد: آدم‌های قبل از ما مخلص بودند و یاد دادند فوتبال عاشقی است. در فوتبال بپرسید قهرمان جام جهانی ۱۹۷۰ چه تیمی شد، نیاز به تحقیق دارید، ولی اگر کار اخلاقی صورت بگیرد در ذهن‌ها باقی می‌ماند. فوتبال را باید به صورت عاشقی دنبال کرد، ولی در آن سال‌ها نشد. گروهی که آنتن و قدرت داشتند و فقط یک نفر خاص نبود، جریان‌سازی و با من مخالفت کردند. بعد‌ها دلایلش را فهمیدم و خیلی‌ها آمدند و گفتند اشتباه کردیم.

قلعه نویی با اشاره به اینکه به‌عنوان کسی که وارد دهه پنجم حضورم در فوتبال شده‌ام خواهش می‌کنم، با مربیان و بازیکنان طوری رفتار کنید که قداست آدم‌ها شکسته نشود، افزود: هر مدیری حق دارد نیرویش را جابه‌جا کند، ولی نباید قداست آدم‌ها شکسته شود. من خیلی از بازیکنان را به درست یا غلط کنار گذاشتم، ولی قداست آدم‌ها را نشکسته‌ام. در تیم ملی نیز همین‌طور بوده‌ام، چه در سال ۲۰۰۷ و چه الآن سعی کرده‌ام در رفتارم صداقت داشته باشم.

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان تصریح کرد: بازیکنان فعلی آدم‌های باهوش و زرنگی هستند. شاید به خاطر ارتباطات جمعی و مجازی باشد، ولی در عین حال فرق بین صداقت و غیرصداقت را تشخیص می‌دهند. فیلمی را دیدم که بغض کردم، وقتی رامین رضاییان در حال ورود به زمین بود بازیکنی مثل، کریم انصاری‌فرد که تجربه چهار دوره جام ملت‌های آسیا را دارد چطور کمک می‌کرد. من چه باشم و چه نباشم فوتبال جریان دارد، ولی رفتار‌ها در همه حوزه‌ها مثل هنر و سیاست باید طوری باشد که قداست آدم‌ها شکسته نشود. ما بازیکنان را توجیه کرده‌ایم، فوتبال است و دیدیم، عراق با اشتباه کوچک حذف شد. بازیکنان را از نظر رفتاری و فنی آماده مراحل حذفی کرده‌ایم، ولی اتفاقات فوتبال هم هست و امیدوارم بخش خوبش شامل حال ما شود.

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان درباره محرومیت محمدحسین کنعانی‌زادگان و مصدومیت سیدمجید حسینی و تدابیرش برای خط دفاعی، گفت: خوشبختانه این ۲۶ بازیکنی که آورده‌ایم با درصد‌های خیلی کم نزدیک به هم هستند. مصدومیت مجید حسینی و صادق محرمی و همچنین مرتضی پورعلی‌گنجی را داشتیم، ولی بازیکنانی داریم که چند پسته هستند. کنعانی‌زادگان مهره تأثیرگذاری است، ولی امیدوارم در مراحل بعد این اشتباهات را نداشته باشد.

قلعه نویی تأکید کرد: آریا یوسفی نیز می‌تواند جزو ۱۱ بازیکن اصلی باشد. خوشحالم دو سه بازیکن جوان به این مسابقات آورده‌ایم و طبیعتاً باید کم کم بتوانیم در تیم تغییرات داشته باشیم.

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان اظهار داشت: تیم ملی فعلی که خیلی از آن انتقاد می‌شود به نظرم، تا انتهای جام جهانی نیز، می‌تواند با بهترین کیفیت بازی کند. ما بازیکنی مثل انصاری‌فرد داریم که آمار دوندگی‌اش را داریم، همین‌طور امید ابراهیمی. بنابراین، دغدغه‌ای از بابت جابه‌جایی پست‌ها نخواهیم داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار